Norsk filminstitutt offentliggjorde i dag at Roar Uthaugs katastrofefilm Bølgen blir årets norske Oscar-kandidat. Dermed sender vi et uprøvet, men friskt kort til vurdering i Hollywood: sjangerfilm!
Komiteen for utvalget har bestått av NFI-direktør Sindre Guldvog, Elsa Kvamme fra Norske Dramatikeres Forbund, Maria Bock fra Norsk Skuespillerforbund, Guro Bruusgaard fra Norske Filmregissører, Christian Fredrik Martin fra Virke Produsentforeningen, Sverre Pedersen fra Norsk Filmforbund, Mode Steinkjer fra Norsk Filmkritikerlag og Stine Oppegaard fra NFI.
I sin uttalelse om valget av Bølgen som norsk Oscar-kandidat, skriver juryen følgende i en pressemelding:
Roar Uthaugs film Bølgen framstår i Oscar-sammenheng som et spennende og originalt valg. Etter Oscar-komiteens mening har filmen om flodbølgekatastrofen som rammer Geiranger sterke filmatiske kvaliteter, et imponerende skuespillergalleri og et norsk særpreg som gjør den til noe langt mer enn den sjangerfilmen den også er. Filmen har et overbevisende visuelt uttrykk og et overbevisende indre og ytre drama. Kombinert med manus og Roar Uthaugs solide regigrep, er Oscarkomiteen sikre i sitt valg om at Bølgen er den beste kandidaten.
«Bølgen er Norges første katastrofefilm, og som sjangerfilm med et velskrevet manus, god regi og store skuespillerprestasjoner har vi i komiteen tro på at den skal gjøre seg bemerket i Oscar-løpet,» sier Oscar-komiteens leder Sindre Guldvog.
De to andre nominerte filmene var Å vende tilbake og De nærmeste, begge dramaer. Og når valget av Bølgen føles «friskt», så er det på grunn av filmens fullstendige sjangertilhørighet som katastrofefilm. De fleste av oss forbinder nok Oscar-filmer med seriøst drama, tårevåte scener og sterke filmopplevelser. Det interessante her, er at Bølgen nettopp også er disse tingene. Som Thor Joachim Haga skriver i sin analyse av Roar Uthaugs film, ligger den tett opp mot Juan Antonio Bayonas tsunami-film The Impossible (2012) – en katastrofefilm som ble Oscar-nominert for beste kvinnelige hovedrolle.
I år har juryen etter vårt syn gjort et riktig valg – det er nok faktisk Bølgen som i størst grad oppfyller disse kravene om Oscar-potensiale, og når filmens enorme publikumsoppslutning her hjemme i tillegg kan brukes som positiv buzz ut mot en billettsalgsorientert amerikansk bransje, vil det klinge positivit også i Oscar-sammenheng.
Vi gratulerer Roar Uthaug og Fantefilm med utvelgelsen, og krysser fingrene for at Bølgens Oscar-kampanje kan hente inspirasjon fra den vellykkede reisen Kon-Tiki gikk gjennom i 2012 – som ledet helt frem til en reell nominasjon.