Filmene til Wam & Vennerød vender tilbake – ny distribusjonsavtale på plass

Cinematekene er et samarbeid om felles digitale visninger på cinematekene i Bergen, Kristiansand, Lillehammer, Oslo, Stavanger, Tromsø og Trondheim. Montages setter gjennom ukentlige artikler fokus på filmene i utvalget. Svend Wam og Petter Vennerøds Adjø solidaritet (1985) vises fra og med torsdag 24. februar – sjekk tidspunkter i oversikten hos ditt cinematek.

*

Filmskaperne Svend Wam og Petter Vennerød var aktive som duo i perioden 1976 til 1995, og deres felles kunstnerskap har for flere generasjoner vært å regne som noe av det mest markante som har skjedd i norsk filmhistorie. Nå foreligger det endelig planer om ny distribusjon og relansering av Wam & Vennerød-filmene, i den digitale tidsalder.

Denne uken vises Wam & Vennerød-mesterverket Adjø solidaritet (1985) på de norske Cinematekene, og man får en følelse av at det er en begivenhet. At en enhjørning stikker hodet frem i skogkanten. For selv om de popkulturelle referansene til Wam & Vennerød lever i beste velgående blant de som er gamle nok til å huske, og det er et faktum at hele filmografien på fjorten titler nå nærmest er å regne som helt utilgjengelig for det norske publikum. Gamle 35mm-ruller har vært hentet frem nå og da, og fem av filmene ble riktignok remastret og utgitt på DVD i 2006/2007, men disse er ikke lenger i salg.

Så på tross av at mange hjerter banker for disse filmene, har ikke bevaringen og formidlingen klart å holde tritt med modernitetens rasende fart fremover, og ingen institusjoner eller personligheter har med klar nok gjennomføringsevne maktet å oppgradere eller gjenutgi disse titlene i tide for en strømmebasert filmkultur uten fysiske formater. Så i godt over et tiår har formidlingen av Wam & Vennerøds oeuvre i all hovedsak utspilt seg hos den dedikerte fansen – i budrunder på FINN, der de stadig sjeldnere DVD-ene har gått for opp mot tusen kroner per kopi, og gjennom deling av VHS-lignende kopier av filmene på YouTube.

Så da Montages kontaktet Nasjonalbiblioteket (NB) i anledning denne ukens visning av Adjø solidaritet på Cinematekene, fra det som står oppført som en digital kinovisningskopi (DCP), var den impulsive reaksjonen her i redaksjonen Wow, er filmene nå i ferd med å bli digitalt restaurert? Etter denne kortvarige gledesrusen, kom vi raskt ned på bakken igjen da svaret kom fra seksjonsleder for Film hos NB, Lars Gaustad: «Nei, vi har ikke gjort noe aktiv «restaurering» av Adjø Solidaritet. DCPen [Cinematekene viser] er produsert i forbindelse med Oslo kulturnatt i 2018, basert på en ProRes 422 HQ fil som vi produserte i 2014, av grunner jeg ikke husker, da fra en HDCAM-kassett laget av NFI i 2006. Vi har ingen konkrete planer per nå om å ta tak i Wam & Vennerød-katalogen.»

Likevel la Gaustad også ved en gladmelding, om at det skjer et nytt distribusjonsinitiativ nå i disse dager.

*

Svend Wam døde i 2017, og da Petter Vennerød også gikk bort i september 2021, markerte dette en vemodig avslutning på et enestående kapittel i norsk filmhistorie. Kort tid etter kom nyheten om at Vennerøds kone Karianne Førland Vennerød er i arbeid på en kinodokumentar, Den siste filmen, som ble bevilget produksjonsstøtte av NFI i november 2021 og beskrives som «Petter Vennerøds siste film, fortalt fra de siste årene da han blir mer og mer påvirket av sin sykdom».

Den siste filmen skal settes opp på kino av Norsk filmdistribusjon (NFD), et selskap som nylig ble reorganisert og nå har Svanhild Sørensen og Svein Risberg ved spakene, og i dag bekrefter NFD til Montages at de i sammenheng med sitt arbeid med den nye dokumentaren også har sikret seg en avtale om å distribuere alle Wam & Vennerød-filmene – rettigheter som inkluderer både muligheten for kino og digitale flater.

«Planen vår er å gjøre samtlige av titlene tilgjengelige, men dette har nettopp blitt klart, så nå pågår foreløpig et omfattende kartleggings- og etter hvert restaureringsarbeid, og vi vil komme med nærmere informasjon i løpet av våren når vi har fått mer oversikt over dette,» sier Risberg.

«Jeg vokste opp med Wam & Vennerød-filmene på kino, og er utrolig stolt over å ha muligheten til å hjelpe disse filmene ut igjen til et nytt publikum,» forteller Sørensen, som tilbake i 2006 jobbet i Kulturmeglerne, som bistod med distribusjonen av de fem DVD-titlene som den gang ble utgitt.

Hun humrer godt over det faktum at utgivelsene nå har fått stor samlerverdi, men erkjenner at det også er et komplisert og krevende arbeid som må til for å ta vare på den norske filmarven. «Vi jobber med finansiering nå, men det er naturligvis et spørsmål om ikke formidling av denne skatten også bør være et felles ansvar, og vi håper på god drahjelp fra institusjoner med kapasitet på bevaring og formidling av filmkulturarven.»

Thomas Robsahm og Svein Sturla Hungnes i «Adjø solidaritet» (1985).

*

Så vil tiden nå vise hva slags omfang Norsk filmdistribusjons gjenoppreising av Wam & Vennerød-filmene vil kunne få – om hver eneste tittel restaureres i 4K-oppløsning og remastres i DCP-kopier med perfeksjonert lydmiks der komponist Svein Gundersens ikoniske musikkbidrag vil komme til sin rett, og en påkostet Blu-ray-boks med lang varighet og høy grad av formidlingsverdi – eller om fravær av bidrag fra institusjoner og dermed manglende finansiering medfører reduserte ambisjoner.

Som vi nylig skrev i våre sosiale mediekanaler: «Duoen Wam & Vennerød var lenge et skjellsord blant norske filmeksperter, men i dag er det direkte ukult å ikke anerkjenne hvor modige og utprøvende disse to anarkistene var.» Og et så unikt filmkunstnerskap bør med alle tilgjengelige midler reddes fra glemselen.

Montages vil følge saken utover i 2022, og krysser fingrene for at et nytt og våkent publikum vil ha stor glede av å stifte bekjentskap med dette enestående kapittelet i norsk filmhistorie.