Denne artikkelen skal altså, som overskriften tilsier, handle mest om Grace Kelly. Men Vinduet mot bakgården er imidlertid – som vanlig hos Alfred Hitchcock – en uhyre mangefasettert film, hvis rikdom strekker seg langt bortenfor “den spennende historien”. Tillat meg derfor raskt å risse opp noen aspekter ved filmen som slår en hardest i dag, 60 år etter.
Kikkermentaliteten som filmens hovedperson L.B. «Jeff» Jeffries, spilt av James Stewart, utvikler mens han holder øye med sine naboers liv, leder naturligvis tankene til våre tiders reality-TV og internettkultur. (Samtidig blir vi selv satt i en kikkerposisjon av filmen, når vi som tilskuere får fullt innsyn i hovedpersonens egne intime situasjoner.) Jeff har store problemer i forholdet til sin kjæreste, spilt av Grace Kelly, men observasjonene av naboenes problemer, som selvfølgelig er like reelle og smertefulle som hans egne, arter seg for ham som ren underholdning og eskapisme. Situasjonene han observerer blir en mulighet til å flykte fra seg selv og egen smerte, og Hitchcocks måte å vise hvor forskjellig menneskelige problemer oppleves, når de ikke rammer en selv, gir et uhyre innsiktsfullt innblikk i menneskenaturen.
Samtidig får Hitchcock glimrende fram hvordan vi fortaper oss i spennende historier på film og TV, nettopp for å glemme oss selv og egne problemer. De forskjellige små dramaene hovedpersonen følger med på gjennom naboenes vinduer, fortoner seg som separate TV-kanaler han zapper mellom (samtidig som materialet er såpeopera-aktig). Hovedpersonenes oppmerksomhet blir hele tiden uvegerlig trukket mot det de ser, ut mot bakgården, i den grad at de glemmer helt å kommunisere med de andre i rommet – akkurat som ekte TV-slaver. Parallelt med dette motivet er filmen også en kjærlighetsfull hyllest til stumfilmen, da de aller fleste situasjonene vi ser gjennom vinduene mot bakgården er uten dialog.
I en tid hvor konspirasjonsteorier florerer på nettet, er det også ytterst fascinerende å observere den altoppslukende intensiteten hovedpersonen legger for dagen når han gjør seg sine teorier om den mordmistenkte naboens oppførsel. Han oppnår også det ekte konspirasjonsteoretikere drømmer om, nemlig å infisere andre. Både kjæresten og hans kvinnelige sykepleier blir etter hvert like besatt av mordhistorien som han selv. Noe av det mest slående er hvordan etikk, borgerplikt og empati med det mulige drapsofferet knapt spiller noen rolle i amatørdetektivenes virksomhet – besettelsen er kun drevet for besettelsens egen skyld.
Når de møtes av motstridende argumenter, blir de nesten fortvilet, fordi det har blitt så viktig for dem at teoriene de har utviklet må være sanne at de klamrer seg til dem. Besettelsen styrer dem i slik en grad at de blir veldig skuffet når de på et visst tidspunkt konkluderer med at det nok likevel ikke har vært noe mord. På et annet tidspunkt, når adrenalinet bruser som sterkest over etterforskningen, glemmer de nesten helt at en kvinne i gården er i ferd med å begå selvmord.
Men, altså. I denne saken vil blikket festes på Grace Kelly, gjennom utstrakt bruk av bilder fra filmen, så la oss først varme opp med det kanskje mest megetsigende bildet i filmen:
Over så til Grace Kelly, som opplevde en håndfull hektiske år på 1950-tallet som en sensasjonell ny filmstjerne, før hun, som en prinsesse i et eventyr, forlot hele filmkarrieren for å bli fyrstinne i Monaco. Hun var berømt for sin eleganse, og en av de aller største gledene ved Vinduet mot bakgården er å se henne opptre i en rekke kostymer, alle designet av den legendariske Edith Head, en fast Hitchcock-medarbeider. Nedenfor skal vi ta en titt på noen av dem, før vi beveger oss i videre inn i flere bildeeksempler fra Vinduet mot bakgården. (Som vanlig vises alle bildene i artikkelen i full størrelse når du klikker på dem, noe vi anbefaler for maksimal nytelse.)
*