A Single Man – filmatisk nytelse?

a_single_man04

Det ryktes at Harvey Weinstein skal ha lovet Tom Ford en Oscar-nominasjon i forhandlingene om visningsrettighetene til hans filmatisering av Christopher Isherwoods roman A Single Man. Utsagnet kom på basis av filmens tildels strålende mottakelse ved verdenspremieren på filmfestivalen i Venezia tidligere i år. Ja, Ford og hans skuespillere fikk sågar stående applaus på pressekonferansen etter premieren. Ikke akkurat vanlig kost i de kretser.

Isherwoods roman fra 1964 hører hjemme blant homolitteraturens klassikere, og refereres ofte til som en av grunnsteinene i frigjøringsbevegelsen på 60-70-tallet. Publikumsgrunnlaget for en filmatisering har derfor hele tiden vært der, men romanen har ikke lett lar seg overføre til lerretet. Skrevet som en eneste lang bevissthetsstrøm i hodet på hovedpersonen George Falconer, er den til tider både ekskluderende og vanskelig tilgjengelig. Kanskje derfor at ingen hadde lykkes med å få rettighetene fra Isherwoods etterlatte livspartner Don Bachardy. Manusforfatter David Scearce valgte allikevel å gjøre et forsøk, og skrev et førsteutkast uten å ha avklart noe som helst med rettighetshaveren. Deretter sendte han det til Bachardy, som på sin side hadde lest flere andre forsøk opp gjennom årene. Til forskjell fra disse, falt han pladask for utkastet og ga Scearce rettighetene.

singleman

Samtidig lette Tom Fords agenter etter et prosjekt som kunne bli moteikonets første filmatiske arbeid, etter en lang karriere som designer for blant annet Gucci og under eget merke. Etter en lang vei gjennom flere agenter, nådde manuset til A Single Man bransjesavisene i Hollywood og etterhvert også Ford, som satte seg ned for å lage et nytt utkast med Scearce. Bare noen måneder senere begynte innspillingen i Santa Monica i California, med Colin Firth i hovedrollen som George, og Julianne Moore, Matthew Goode og Nicholas Hoult i de sentrale rollene ellers.

Italy Venice Film Festival A Single Man
Tom Ford omgitt av sine skuespillere

Hopp frem til filmfestivalen i Venezia enda noen måneder sener. Strålende mottakelse, ekstatisk presse og en pågående Weinstein gjør at A Single Man i løpet av de få timene etter visningene er på alles lepper. Firth vinner Gulløven for beste mannlige skuespiller, mens kritikerne spår Oscar-nominasjoner til ikke bare Ford selv, men i enda tydeligere grad til Firth i hovedrollen og Moore i den største birollen. The Weinstein Company overtaler Ford og hans produsenter til å selge seg rettighetene for 2 millioner dollar, og allerede dagen etter starter de arbeidet med å profilere filmen frem mot nettopp neste års Oscar-utdeling.

Vi andre har allerede forlengst begynt å glede oss vilt, en følelse som ble kraftig forsterket da vi endelig fikk en smak av bildene -- her den foreløpig siste traileren:

Produksjonsdesignen i filmen er gjort av teamet bak kulissene til tv-serien Mad Men; grunn nok alene til å glede seg til filmen. Firths og hans avdøde elskers klær er designet av Ford selv, mens Arianne Philips har hatt overoppsyn med kostymene ellers. Fotoarbeidet er av Eduard Grau. Det ser ikke overraskende uhyre visuelt ut, samtidig som det ligger et tydelig skjær av både noe groteskt og melankolsk over bildene. Den overstrømmende mottakelsen filmen sålangt har fått, tyder da også på at Ford har mestret å gjøre noe mer enn bare å lage velkomponerte bilder. Det beroliger forhåpentligvis manges fordommer om at klesdesigneren i det hele tatt skulle greie lage noe mer enn dét.

A Single Man får norsk premiere 12. februar.