Til minne om Jiří Menzel (1938-2020)

Den tsjekkiske regissøren og skuespilleren Jiří Menzel er gått bort, 82 år gammel. Menzel var en av frontfigurene i den tsjekkoslovakiske nybølgen, og han vant mange hjerter med Oscar-vinneren Tog under oppsikt (1966) og andre bittersøte komedier om livets alvor og lengsler.

Menzel var den yngste i gruppen av de mest berømte og innflytelsesrike regissørene fra den tsjekkoslovakiske nybølgen. Han er mest kjent for Tog under oppsikt (1966), vinner av både BAFTA-pris og Academy Award for beste utenlandske film. Dette var og er en sjarmbombe – historien om den naive togstasjonsvakten Miloš, som har valgt dette yrket fordi det medfører minst mulig arbeid, er spekket med lun humor, autoritetskritikk og en sublim bruk av objekters tekstur og symbolikk som sjelden er overgått.

Da jeg trakk fram syv fremragende filmer fra nybølgen i en tidligere artikkel her på Montages, skrev jeg følgende om filmen:

«Tenåringen Miloš er en enfoldig stasjonsvakt som er mer opptatt av å miste dyden (etter oppmuntring fra Hubička, stasjonens formann og storsjarmør), enn å bry seg om nazitroppene som okkuperer landet hans. Figurene slekter i så måte på den tsjekkiske nasjonalfiguren Švejk, den vittige latsekken som under første verdenskrig frustrerte sine generaler i den østerrikske hæren, en makthaver tsjekkerne følte null lojalitet til. Filmen erobret mange hjerter med sin off-beat-humor og kjølige erotikk (scenen som inneholder poststempling av en kvinnerumpe er umulig å glemme), og regissør Menzel ble umiddelbart en av landets mest folkekjære filmskapere.»

Jiří Menzel (1938-2020).

Tog under oppsikt plasserer seg mellom tragedie og komedie, mellom det betydningsfulle og det trivielle, mellom en verdenskrig og en ereksjon. Dette er kvaliteter som kjennetegner filmer i den tsjekkoslovakiske nybølgen, som oppstod under harde politiske forhold. Menzel smøg seg under sensurens radar med sin stumfilm-aktige humor og lette tone, men ivret på subversivt vis for større individuell frihet. I Tog under oppsikt blir en ung manns kamp for seksuell frigjøring del av noe større – nasjonal frigjøring.

Etter Tog under oppsikt ble Menzels profil på den internasjonale scenen noe lavere, selv om hans gode ry som filmskaper vedvarte. I 1968 skulle fargefilmen Lunefull sommer hatt premiere i Cannes, men festivalen ble som kjent avbrutt. Dette var den første av mange Menzel-filmer om mennesker som hygger seg i landlig idyll og nyter livets små gleder. En annen årsak til at Menzel forsvant fra kartet, var hans neste film: Lerker på en tråd (1969).

Her kritiserte han stalinismen åpenlyst, og det fikk konsekvenser. Filmen ble laget mens Praha-våren var i full blomst og sensuren var avskaffet, men etter Sovjetunionens brutale inngripen i august 1968, ble filmen bannlyst og låst vekk. Staten anså Menzel for å være en politisk trussel, og han ble derfor bannlyst fra studioene med yrkesforbud. Ikke før i 1974 fikk han laget en ny film.

«Lerker på en tråd» (1969).

Resten av karrieren ble han særlig kjent som en portrettør av det underfundige hverdagslivet i små landsbyer, som i Oscar-nominerte My Sweet Little Village (1985). Han arbeidet tett med forfatteren Bohumil Hrabal på mange adaptasjoner av hans romaner. Menzels budskap var helt enkelt at folk bør behandle hverandre med respekt og rettferdighet, at det å leve etter visse moralske prinsipper kan være vakkert i seg selv.

Det er ikke mange uker siden Menzel var tilbake i rampelyset, da distributøren Second Run lanserte CzechMate: In Search of Jiří Menzel på Blu-ray. Denne syv timer lange dokumentarfilmen er et portrett av Menzel og den tsjekkoslovakiske nybølgen, laget gjennom åtte år av hans største fan, en indisk filmarkivar. Vi skal vende tilbake til denne filmen i en omtale her på Montages i løpet av høsten.

Jiří Menzel vil bli husket for sin fine humor og lune personlighet. Etter kommunismens fall fikk Lerker på en tråd endelig sin premiere under Berlinalen i 1990, hvor den vant Gullbjørnen. Det var en triumf for en filmskaper som svarte på motstand og undertrykkelse med munter ironi. Framfor alt reflekterer Menzels verker hans syn på livet og kunsten: «People have such depressing lives that in films they should be stroked a little bit. One should help them a little bit to hold their heads up high.»

*

Menzel mottar sin Oscar og holder en rekordkort takketale:

*

Åpningen av Tog under oppsikt: