TIFF’10: Odas anbefalinger

Vet du ikke hva du skal se under TIFF? Blar du motløst i programmet uten å vite hvor du skal begynne og slutte? Nøkkelen til en god festivalopplevelse er alltid gode forberedelser. Her kommer ei liste med høyst personlige tips fra meg, men jeg advarer deg, den passer bare hvis smaken din likner på min. Du vil ha filmer som gir håp eller humor, du er litt utålmodig anlagt, og du misliker horror, vampyrfilm og splatter.

Retrospektiv: Claire Denis

Det første jeg vil anbefale er hele filmografien til Claire Denis, den kvinnelige franske filmskaperen som har en egen retrospektiv på TIFF 2010. Glem heller ikke at Claire Denis skal intervjues på scenen fredag kl 14-15.30, Lillescenen på Kulturhuset. Billett kr 50. Her følger noen kortomtaler, i rekkefølge fra nyere til eldre:

Et afrikansk land herjes av blodig opprør, og en fransk familie må vurdere om de skal forlate kaffeplantasjen sin. Den seneste filmen til Denis er hennes første actiondrama, og henleder tankene til Coetzee-filmatiseringen Disgrace fra 2008 (regi Steve Jacobs).

Togfører Lionel har oppdratt sin datter alene, de har et varmt og nært forhold, men nå står hun på spranget til voksenlivet. Begge må hanskes med løsrivelsen. Ligger nært opp til historien til regissørens mor og morfar.

En eldre franskmann, framstilt som hjerteløs på mer enn en måte, reiser rundt på Tahiti. Han leter etter en fortapt sønn og et hjerte til transplantasjon, men en dag dreper han en inntrenger. Av mange betraktet som den mest mystiske filmen til Denis, fortalt i drømmeaktige sekvenser.

Et blodtørstig virus utløses gjennom seksuell stimulering. Filmen som sjokkerte Cannes-publikumet 2001 med Beatrice Dalle (kjent fra Betty Blue) som kannibal. Brennaktuell i disse vampyrtider, og det nærmeste Denis har kommet å lage en horrorfilm.

Søskenparet Boni (19) og Nénette (15) har ikke vokst opp sammen, og når lillesøster rømmer fra internatskolen og dukker opp hos storebror føler han seg invadert. Følsomt oppvekstdrama med soundtrack av Tindersticks.

Den ultimate sanselige film for kvinner (og andre) som liker å se vakre mannlige kropper i funksjonell, fysisk utfoldelse. Settingen er den franske fremmedlegionen stasjonert i Djibouti, og rivalisering og spenning som oppstår mellom en sersjant og en rekrutt.

  • Chocolat (Frankrike 1988, regi Claire Denis, 1t45)

Spenninger og tiltrekning, vennskap og ydmykelse i Kamerun under kolonitida. Lille France vokser opp med en vakker og klok lokal house boy, som både hun og moren blir tiltrukket av. Historien fortelles i tilbakeblikk gjennom hennes voksne øyne.

Horisonter og konkurranseprogram

De øvrige tipsene til spillefilmer har jeg delt inn geografisk. Dette er mest av praktiske grunner, og jeg vil sterkt anbefale at du er åpen for film fra andre steder i verden enn det du vanligvis ser.

Stillbilde fra "For a Moment"
Fra "For a moment, Freedom"

Sentral-Europa

Det kanskje mest undervurderte filmlandet i Europa for tida er etter min mening Tyskland. Her er filmskaperne ikke bare åpne for sjangerblanding, men for temaer utenfor den sentraleuropeiske hverdagen. Tyske filmskapere reiser ofte ut for å filme, ikke minst til Asia, en tilnærming som også har rike tradisjoner i Frankrike. Også i Italia skjer det spennende ting for tida, spesielt blant unge filmskapere som prøver å gripe den moderne, multikulturelle hverdagen framfor å blikke bakover mot skjønn nostalgi. En slik offensiv og lite nærsynt tilnærming er felles for alle de følgende filmene.

  • For a Moment, Freedom (Tyrkia/Østerrike/Frankrike 2009, regi Arash T. Riahi, 1t50)

Årets Oscar-kandidat fra Østerrike handler om flyktninger, men verken om flukten eller ankomsten i et nytt hjemland, men om farene som truer i et transittland. En klok, vakker og framfor alt morsom og sjarmerende film, som vant publikumsprisen under Film fra Sør 2009, da Montages interjuet skuespiller Payam Madjlessi. En annen sentral rolle spilles av svensk-libanesiske Fares Fares, kjent i Norge fra Jalla! Jalla! og Kopps.

  • Alle anderen (Tyskland 2009, regi Maren Ade, 1t59)

Et ungt par er på ferie i Italia, og møter et annet par som setter konflikter i gang mellom dem. Aktuell, intens og ubehagelig film som skildrer intimitet og unge forhold med sår og sjokkerende humor. Vant to priser under fjorårets Berlin-festival.

  • The Door
 Die Tür (Tyskland 2009, regi Anno Saul, 1t39)

Ny thriller fra regissøren av Kebab Connection (2004), som gikk på norske kinoer. Mads Mikkelsen spiller en maler som går av skaftet når den lille datteren hans dør i en ulykke han kunne ha avverget. Etter fem år får han en sjanse til å gjøre ting om igjen, når han finner en mystisk dør… Men sjansen til å gjøre ting annerledes kan like gjerne føre til mareritt som lykke… (Vises i konkurranseprogrammet.)

  • The Woman with the 5 Elephants (Ukraina/Sveits 2009, regi Vadim Jendreyko, 1t33)

Swetlana Geier regnes som den største oversetteren av russisk litteratur til tysk. Nå skal hun oversette de fem store romanene til Dostojevskij, kjent som «de fem elefantene». Vi møter henne 85 år gammel på en reise til barndommens Ukraina, og får innblikk i hennes spesielle skjebne i et liv preget av Europas skiftende historie, med to diktaturer og verdenskriger.

  • Same Same But Different (Kambodsja/Tyskland 2009, regi Detlev Buck, 1t47)

Ung tysk backpacker forelsker seg i ung jente i Phnom Penh, selv om han vet hun jobber på bar, noe som gjerne betyr å tilby mer enn drinker. Hjemme i Tyskland finner han ut at hun er syk, og bestemmer seg for å hjelpe henne. Basert på gripende roman av Benjamin Prüfer (2006).

  • Home from Home (Sør-Korea/Tyskland 2009, regi Cho Sung-Hyung, 1t39)

Sørkoreanske kvinner kom til Tyskland på 1970-tallet som invitert arbeidskraft, og giftet seg med tyske menn. 30 år senere savner de hjemlandet, tar ektemennene med og flytter tilbake, til en pussig nykonstruert by myndighetene har tilpasset slike dem. Mennene stortrives på dette rare kvasityske stedet som flyter av øl, pølser og hjemvendte expats, men kvinnene oppdager at det ikke er bare enkelt å ta opp tråden i hjemlandet igjen.

  • Cosmonaut (Italia 2009, regi Susanna Nicchiarelli, 1t25)

Om forelskelse, vennskap, politikk og romkappløp, slik15 år gamle Luciana opplever det i et italiensk kommunistisk ungdomsmiljø på 1960-tallet. Filmen vant to priser under fjorårets filmfestival i Venezia.

  • The Little One (Italia 2009, regi Tizza Covi og Rainer Frimmel, 1t40)

Ei liten jente blir funnet forlatt utenfor Roma av en kvinnelig sirkusarbeider. Hun beholder jenta inntil videre, leter etter moren med hjelp av en tenåringsgutt, men får snart et nært forhold til ungen hun bare har til låns.

  • Hadewijch (Frankrike 2009, regi Bruno Dumont, 1t45)

Karismatiske Julie Sokolowski debuterer som villfaren nonne på jakt etter mening i verden utenfor klosteret, i spenningsfeltet mellom henns rike politikerfar og en opprørsk arabisk gutt som fascinerer henne. (Vises i konkurranseprogrammet.)

Fra "Piggies"
Fra "Piggies"

Asia, Øst-Europa og Finland

Asiatisk film en stor fanskare i Norge, spesielt kanskje film fra Øst-Asia, men også Midtøsten har mye spennende film. I tillegg vil jeg framheve sjansen til å se russisk og polsk film under TIFF. Begge landene har rike filmtradisjoner, men får idag sjelden oppsetning på norske kinoer. I utgangspunktet stusser du kanskje over at jeg kategoriserer finske filmer under Øst-Europa, men de to jeg anbefaler her har begge klare forbindelser østover, enten gjennom symbolbildet eller det geografiske temaet.

  • Kvinner uten menn (Iran 2009, regi Shirin Neshat, 1t39)

Vi møter fire kvinner under statskuppet i Iran 1953, hvor en demokratisk valgt president ble avsatt og Shahen fikk makten igjen (støttet av Storbritannia og USA), noe som senere ledet til den islamske revolusjonen i 1979. Den kvinnelige regissøren er verdenskjent bildekunstner, noe som merkes på det visuelt forførende formspråket.

  • Naked of Defenses (Japan 2008, regi Masahide Ichii, 1t28)

To kvinner møtes på en plastfabrikk, den ene sorgtung og innadvendt, den andre livsglad og munter. Først kommer de ikke overens, men både glede og overraskelser følger når hemmeligheter rulles opp. Den 33 år gamle mannlige regissøren er en av Japans mest lovende.

  • Sauna (Finland 2008, regi AJ Annila, 1t20)

Finsk horror-thriller-drama som var nominert til Nordisk råds filmpris ifjor, og byr på en uvanlig og eksperimentell blanding av poetisk dystert foto og russisk-finsk mystikk.

  • Disco and the Atomic War (Estland/Finland 2009, regi Jaak Kilmi, 1t20)

Estlendere kunne se finsk/vestlig tv fra 1950, selv om det var forbudt. Filmen blander populærkultur med hvordan det var å vokse opp under et totalitært regime.

  • Piggies (Polen 2009, regi Robert Glinsk, 1t34)

Oppvekstdrama fra den polsk-tyske grensa hvor brutalt gangsterliv møter ung forelskelse. (Tidligere anmeldt av Montages under KVIFF 2009.)

  • Tambourine, Drum (Russland 2009, regi Alaksei Mizgiryov, 1t45)

Settingen er en gruveretion rett etter en landsomfattende streik i Russland 1996. En kvinnelig bibliotekar går fra trist hverdag til lykke og tilbake, når hun arver en leilighet, forelsker seg, og blir forlatt pga en avslørt hemmelighet. Uten noe å tape beslutter hun å ta hevn. (Vises i konkurranseprogrammet.)

Fra "Djevelens trekkspill"
Fra "Djevelens trekkspill"

Amerika

Jeg har ikke valgt ut noe særlig film fra USA, siden de fleste erfaringsvis greier greier å finne fram til slike selv. Det er likevel et par nordamerikanske filmer jeg vil nevne, i tillegg til to fra Sør-Amerika.

  • Me and Orson Welles (USA 2008, regi Richard Linklater, 1t47)

En ung Orson Welles herser med teatertroppen under en Shakespeare-oppsetning i New York i 1930-årene, og en like ung og uerfaren skuespiller møter brutaliteten bak stor kunst. Advarsel: Hovedrollen spilles av ufordragelige Zac Efron fra High School Musical-filmene. Trøst: Også gode Claire Danes er med, og Christian McKay som spiller Welles skal ha Oscar-potensiale. (Vises i konkurranseprogrammet.)

  • I love Alaska (Nederland 2009, regi Sander Plug og Lernert Engelberts, 0t50)

Dokumentar om farene ved internett og personlige data på avveie. I 2006 kom 650 000 personlige internettsøk på avveie og havnet åpent på internett. Etter tre dager oppdaget selskapet feilen og fjernet dem igjen, men sensitive data hadde lekket videre. Filmen forteller historien til en av de berørte brukerne. (Vises i programmet Film fra Nord – FFN.)

  • Djevelens trekkspill (Colombia 2009, regi Ciro Guerra)

En roadmovie på esel gjennom dramatisk søramerikansk natur med innlagt trekkspillbattling. En gammel mann er en djevel på trekkspill, og en liten gutt som vil lære blir med ham på en siste reise for å levere trekkspillet tilbake til djevelen. Et høydepunkt for meg under siste Film fra Sør-festival.

  • The Peddler (Argentina 2009, regi Lucas Marcheggiano, Eduardo de la Serna, Adriana Nidia Yurcovich, 1t24)

En uvanlig filmregissør reiser rundt på den argentinske landsbygda og lager film på bestilling med lokale deltakere på bestilling. Dette er filmskaping på sitt mest basale og folkelige, som viser en filmglede vi kanskje har glemt?

Arrangementer og kortfilm

En viktig del av festivallivet er det som skjer utenfor lerretet, i form av debatter, regissørbesøk og spesialvisninger. I tillegg til filmbadet med Denis, nevnt ovenfor, har jeg plukket ut noen arrangementer det kanskje ikke er så lett å få øye på, men som kan ha interesse for et bredere publikum. I tillegg vil jeg anbefale kortfilmsatsningen på TIFF 2010, som gir et sjeldent innblikk i underskogen av skandinavisk filmskapning. Jeg har valgt ut to programmer som spesielt interessante, men oppfordrer til å lete i katalogen etter egne favoritter.

Tre ferske skandinaviske kortfilmer om kjærlighet og familiekonflikter, bl.a Fest som er laget av nordnorske Maria Bock, som for to år siden spilte hovedrollen i Ole Giævers Sommerhuset (2008). Fest går også som forfilm under TIFF foran den russiske musikalen Hipsters (som også er åpningsfilm på festivalen), og handler om en kvinne med hjertesorg. I de øvrige filmene prøver en voksen kvinne å forføre sin ektemann, og en mann kommer hjem til farens begravelse og finner at kista er noen størrelser for liten.

  • Film fra Nord – Shorts 3 (Norge, Sverige og Finland 2009, regi Ragna Nordhus, Lauri Warsta, Ulla Lyttkens, Jim Hansen, Liv Karin Dahlstrøm, 1t09)

Tre norske, en svensk og en finsk kortfilmer om livsfaser, ungdom og alder. En asosial pianist møter en liten gutt, en mann finner opp en konspirasjonsteori, ei ung jente med sommerjobb på et pleiehjem når inn til en eldre kvinne som mangler språk, en liten gutt venter på at faren skal komme hjem, og et eldre ektepar prøver å finne seg til rette med alderdommen.

Legendarisk antropologisk film om en inuitfamilie i Hudson Bay-området i Canada, som ble en stor suksess verden over og førte til debatt om fiksjon i dokumentar. Svensk-norske Matti Bye (f. 1966) har komponert ny originalmusikk til denne stumfilmen. Kun én visning på snøkinoen: Onsdag 21/1 kl 18.

To parallelle historier fra to ulike tiår, om en armensk kvinnelig lærer og hennes norske mor. Moren møtte den armenske faren til Laura da han var krigsfange i Norge under 2. verdenskrig, og døde i barsel da Laura ble født. I 1980-tallets Armenia finner datteren dagboka hennes. (Kun én visning under TIFF 2010: Torsdag 22/1 kl 18 på Verdensteatret.)

Mandag 18/1 kl 15-18, Lillescenen på Kulturhuset.
Paneldebatt om filmfestivalene som (eneste?) arena for verdensfilmen. Deltakere bl.a. profilerte kritikere som Jonathan Rosenbaum og Jay Weissberg. Billett kr 50.

Øvrige filmbad under TIFF 2010

  • Fredag 22/1 kl 18-20: John Hillcoat, Nicolas Winding Refn, Tommy Wirkola. Billett kr 50.
  • Lørdag 23/1 kl 14-16: Terje Rangnes, Anno Saul, Ole Giæver, George Ovashvili. Billett kr 50.

Bransjerelevante arrangementer

  • Telenor holder miniseminar om framtidsscenarier ved distribusjon av film via internett. Onsdag 20/1 kl 10-11.30, Rica Ishavshotel. Gratis og åpent for alle.
  • Dokumentarfilmseminar: Maria Fuglevaag Warsinski og Ola Hunnes fra Norsk Filminstitutt orienterer bransjen om hva som skjer i når det gjelder dokumentarfilm i NFI. Onsdag 20/1 kl 15, Rica Ishavshotel. Åpent for alle.

God festival!