- Montages - https://montages.no -

Montages.no

Truls’ topp 20, 2016

Av Truls Foss , 15. januar 2017 i Undersak

01American Honey [1]

american-honey [2]
Regi: Andrea Arnold [3]
Storbritannia, USA, 2016

«We Found Love» spilles over høyttaleranlegget på en Walmart-butikk i et øde Oklahoma. Jake og Star sine blikk møtes og han hopper opp på kassabåndet og begynner å danse. En på papiret enkel scene er iscenesatt med gnistrende ungdommelig nerve, som smaker av den fandenivoldske energien i Louvre-scenen i Godards Bande à part, så vel som den inderlige romantikken i musikkvideoen til Rihannas låt.

American Honey er en road movie om en gruppe unge outsidere som selger falske magasin-abonnementer, fester og rølper langs landeveien i det amerikanske innlandet. I samholdet seg i mellom har de funnet sin egen rufsete drøm og skapt sitt eget lille samfunn. I bildeformatet 4:3 dveler fotograf Robbie Ryan [5] ved ansiktene til rollefigurene, og da først og fremst Star, som er imponerende tolket av nykommeren Sasha Lane. Det er forfriskende hvordan en film som kunne falt for spektakulære komposisjoner av det amerikanske landskapet sjeldent viker fra rollefigurene; på klokt og ydmykt vis tar Andrea Arnold temperaturen på oppvekst, klasse og seksuell makt i et brennhett Amerika. Sammen utgjør American Honey og Nerve [6] (9. plass på denne listen) både tematisk og audiovisuelt to forskjellige – og samtidig utfyllende – dokumentasjoner på den amerikanske populærkulturen. Soundtracket bugner for øvrig av deilig, basstung trap (hiphop) og R&B.

02Malgré la nuit [7]

malgre-la-nuit [2]
Frankrike, 2016

Philippe Grandrieux [11]Malgré la nuit er en dyster og urovekkende feberdrøm om sjalusi, selvdestruksjon og fysisk kjærlighet – i flere varianter. I likhet med den franske regissørens tidligere filmer, helt fra debuten Sombre [12] (1998), er Malgré la nuit svært stilisert og tung på atmosfære, og beveger seg i retning av installasjonskunst. Filmen føles mer som en kroppslig tilstand enn en alminnelig kinoopplevelse; den sniker seg under huden, fester seg i underbevisstheten og nekter å slippe taket.

03Carol [13]

carol [2]
Regi: Todd Haynes [14]
USA, 2015

Gjennom et regntett bilvindu, som reflekterer lyskrysset i rødt og grønt, ser vi Carol Aird (Cate Blanchett) gjennom øynene til Therese Belivet (Rooney Mara). Todd Haynes [16]’ lille-store film om kjærlighet er like stormforelsket som den er ettertenksom, like romantisk som den er brutalt ærlig. Haynes evner igjen å kanalisere sitt store forbilde Douglas Sirk [17] og hans sensibilitet for melodramaet; Carol er et vakkert studie av magnetismen som oppstår idet to mennesker faller for hverandre. Det som fort kunne blitt et banalt spørsmål – «hva er det Carol og Therese ser i hverandre?» – får dyp klangbunn, takket være Phyllis Nagy [18]s utsøkte manus og de følsomme rolletolkningene.

04Love [19]

love [2]
Regi: Gaspar Noé [20]
Frankrike, 2015

I likhet med Carol er komplementærfargene rødt og grønt gjennomgående motiver i Gaspar Noé [22]s Love, som også kan beskrives som et melodrama om tiltrekning. Her er imidlertid den språk byttet ut med fysisk kommunikasjon – kort sagt er Love en fortelling om kjærlighet fortalt gjennom lidenskapelig sex. Filmen er keitete, pubertal og vulgær, men samtidig forfriskende ved at den aldri endrer oppførselsmønster (slik eksempelvis Sansenes rike [23] gjør i siste akt). Love føles mindre kunstnerisk ambisiøs enn Irreversible [24] (2002) og Enter the Void [25] (2009), men er klar over dette selv, og forsøker aldri å bli en stor film, bare en uimotståelig audiovisuell opplevelse.

The Neon Demon er siste kapittel i det Nicolas Winding Refn [30] har omtalt som en «estetisk trilogi» (Drive [31], Only God Forgives [32]), og i mine øyne det beste. Her rendyrkes overflateestetikken, og blir en besk kritikk av motebransjen. De hyperstiliserte tablåene akkompagneres av Cliff Martinez [33]’ deilig pulserende, drømmeaktige musikk; i likhet med Love handler The Neon Demon om bevegelse, rytme, musikalitet. Cinéma pur.

06Min pappa Toni Erdmann [34]

min-pappa-toni-erdmann [2]
Regi: Maren Ade [35]
Tyskland, 2016

Min pappa Toni Erdmann er den første filmen jeg har sett av Maren Ade [38], men garantert ikke den siste. Filmen er like morsom som den er gripende og observant. Hysterisk situasjonskomikk sys sammen med besk realisme, og denne originale kombinasjonen forsvarer virkelig filmens spilletid på 160 minutter. Ade ville aldri oppnådd samme forståelse for rollefigurene uten å tillate seg alle de små øyeblikkene og detaljene: fremføringen av Whitney Houstons «The Greatest Love of All», osteriveren, de mange og pinlige mingletreffene… Ikke minst leverer Peter Simonischek og Sandra Hüller leverer årets sterkeste rolleprestasjoner, som henholdsvis pappa Winfried/Toni Erdmann og forretningskvinnen Ines. Uten deres kjemi og troverdighet, ingen film.

07Mine beste dager [39]

mine-beste-dager [2]
Frankrike, 2015

Med brede strøk maler Arnaud Desplechin [42] en coming of age-fortelling som bobler av kjærlighet, lidenskap og forvirring. Paul Dédalus (som vi husker fra Ma vie sexuelle [43]) sin store kjærlighet, Esther, fetisjeres uhemmet gjennom et nostalgisk slør. Heldigvis legger den unge skuespillerinnen Lou Roy-Lecollinet [44] beslag på hver eneste scene hun er med i, med sin arrogante, forføreriske tilstedeværelse. At fortellingen er satt til et semi-bohemsk miljø i Frankrike gjør ikke all romantiseringen mindre svulstig, men Mine beste dager er uimotståelig for alle med bløtt hjerte og sans for åttitallet.

08Nerve [45]

nerve [2]
Regi: Ariel Schulman [46], Henry Joost [47]
USA, 2016

«Are you a watcher or a player?» Neonbelyste Nerve [6] står igjen som en av årets store overraskelser for undertegnede. Noe man raskt kunne avfeid som en tynn og spekulativ tenåringsfilm, viste seg å være en adrenalinpumpende og oppfinnsom smarttelefon-thriller, med moteriktig Spotify-liste-soundtrack. Til tross for at Nerve samler trådene på en noe lettkjøpt måte mot slutten, fremstår resten som en kløktig kritikk av de mange fallgruvene ved internett. Catfish [49]-regissørene Henry Joost og Ariel Schulman tar i bruk grensesnitt-estetikken for alt den er verdt, uten å fortape seg ikke i skjerm-i-skjerm-gimmicken, og mestrer å inkorporere stilen som en vital del av filmens fortelling.

09The Shallows [50]

the-shallows [2]
USA, 2016

«I’m not dying here.» Det glassklare turkise havet blir gradvis mørkeblått, nesten sort, og surfejenta Nancy (Blake Lively) må ta i bruk alle knepene i boka for å komme seg vekk fra det lille skjæret hun har strandet på – som sirkuleres av en gigantisk og blodtørstig hvithai. The Shallows [53] er en herlig primitiv og svært engasjerende sjangerøvelse, som glefser fra seg med opp til flere rader av kritthvite tenner. Regissør Jaume Collet-Serra [54] viser at han er bevisst på manusets mange tåpeligheter, og evner å omvende klisjeene til humoristiske, selvbevisste øyeblikk. Vi får observere situasjonen både fra Nancys utsatte posisjon, på avstand, fra stranden, og havets dyp i ekte Haisommer-stil, og kan tillate oss å humre sadistisk over den blodtørstige katt og mus-leken. Det var en sann glede å oppleve filmen i en kinosal full av engasjerte tenåringspublikummere, som høylydt heiet på sin handlekraftige og fryktløse heltinne.

10Listen to Me Marlon [55]

listen-to-me-marlon [2]
Regi: Stevan Riley [56]
England, 2015

Utdrag fra min omtale [58] av Listen to Me Marlon [59]: «Regissør Stevan Riley [60]s metode ligner den vi kan finne i Asif Kapadias dokumentarer Senna [61] (2010) og Amy [62] (2015), der arkiv- og lydopptak prioriteres til fordel for talking heads. Riley har lyttet seg gjennom timevis av lydopptak. Sakset seg gjennom milevis av arkivmateriale (filmklipp, nyhetsreportasjer, hjemmevideoklipp, fotografier og så videre). Han har gitt lydopptakene en fragmentarisk struktur. Den umiskjennelige, ”kurtzianske” stemmen til Brando, knas og eltes inn i bildematerialet, og resultatet går opp i en større poetisk enhet. Den avdøde skuespillerens sterke tilstedeværelse i filmen gjør at den fremstår levende og nær, samtidig som Brando får sin helt egne svanesang.

(…) De i utgangspunktet oppstykkede lydopptakene virker å være formet i klippen til å samles i en flytende tankerekke – en stream of consciousness, som forsterker følelsen av Brandos tilstedeværelse, og gjenspeiler hans personlighet. Listen to Me Marlon vil sannsynligvis være en særdeles interessant film for den hardbarka Brando-fansen, men byr også på en velkommen invitasjon til å stifte bekjentskap med skuespilleren for den yngre generasjon filminteresserte.»

XDe Palma [63]

de-palma [2]
Regi: Jake Paltrow [64], Noah Baumbach [65]
USA, 2015

Dette var årets gave til filmelskere og medlemmer i Brian De Palma-menigheten. I Noah Baumbach [67] og Jake Paltrow [68]s portrettdokumentar endevender mesteren sin egen filmografi med stor entusiasme (til ham å være). Filmen er på ingen måte nyskapende, men serverer likevel et herremåltid bestående av klipp fra regissørens filmer, akkompagnert av anekdoter og refleksjoner. Han er riktignok i tredje akt av sin egen karriere, men De Palma viser fortsatt et brennende engasjement for filmkunsten, og mener mediets fremste egenskap ligger i potensialet for audiovisuell historiefortelling – slik han selv har demonstrert utallige ganger. De Palma er en sann fornøyelse, men ender på denne X-plassen fordi den vanskelig lar seg måle opp mot de andre titlene på listen.

*

11. Everybody Wants Some!! [69](Linklater)
12. Hacksaw Ridge [70](Gibson)
13. Knight of Cups [71](Malick)
14. Brooklyn [72] (Crowley)
15. The Hatefull Eight [73](Tarantino)
16. The Assassin [74](Hou)
17. Tale of Tales [75] (Garrone)
18. Sully [76] (Eastwood)
19. Min elskede [77](Maïwenn)
20. Det fremmede [78] (Escalante)

Hederlig omtale: «Évolution», «Pyromanen», «Behemoth», «Café Society».

Ros: «Deepwater Horizon», «The Witch», «Suburra», «Demoliton», «Steve Jobs», «Youth», «The Green Inferno», «Under sandet».

Refs: «Midnight Special», «Nocturnal Animals», «Kollektivet»,  «The Legend of Tarzan», «Cave», «The Lobster», «Yarden», «The Girl with All the Gifts», «Rosemari».

Potensielle kandidater jeg ennå ikke har sett: «Grave», «Personal Shopper», «Sauls sønn», «Chi-Raq».


Artikkel skrevet ut fra Montages: https://montages.no

Lenke til artikkel: https://montages.no/2017/01/truls-topp-20-2016/

Lenker i denne artikkelen:

[1] 01American Honey: https://montages.no/film/american-honey/

[2] Image: https://montages.nojavascript:popupYouTube(

[3] Andrea Arnold: https://montages.no/filmfolk/andrea-arnold/

[4] Hør podcasten: https://montages.no/2016/05/filmfrelst-228-cannes-2016-andrea-arnolds-american-honey/

[5] Robbie Ryan: http://montages.no/filmfolk/robbie-ryan

[6] Nerve: http://montages.no/film/nerve/

[7] 02Malgré la nuit: https://montages.no/film/malgre-la-nuit/

[8] Philippe Grandrieux: https://montages.no/filmfolk/philippe-grandrieux/

[9] Les omtalen: https://montages.no/2016/09/morket-kommer-innenfra-i-philippe-grandrieuxs-mesterlige-nye-film-malgre-la-nuit/

[10] Hør podcasten: https://montages.no/2016/02/filmfrelst-213-berlinalen-2016-philippe-grandrieuxs-malgre-la-nuit/

[11] Philippe Grandrieux: http://montages.no/filmfolk/philippe-grandrieux/

[12] Sombre: http://montages.no/film/sombre/

[13] 03Carol: https://montages.no/film/carol/

[14] Todd Haynes: https://montages.no/filmfolk/todd-haynes/

[15] Hør podcasten: https://montages.no/2016/01/filmfrelst-206-oscar-tips-2016-del-2/

[16] Todd Haynes: http://montages.no/filmfolk/todd-haynes/

[17] Douglas Sirk: http://montages.no/filmfolk/douglas-sirk/

[18] Phyllis Nagy: http://montages.no/filmfolk/phyllis-nagy

[19] 04Love: https://montages.no/film/love/

[20] Gaspar Noé: https://montages.no/filmfolk/gaspar-noe/

[21] Hør podcasten: https://montages.no/2015/05/filmfrelst-185-cannes-2015-gaspar-noes-love/

[22] Gaspar Noé: http://montages.no/filmfolk/gaspar-noe/

[23] Sansenes rike: http://montages.no/?s=Sansenes+rike

[24] Irreversible: http://montages.no/film/irreversibel/

[25] Enter the Void: http://montages.no/film/enter-the-void/

[26] 05The Neon Demon: https://montages.no/film/the-neon-demon/

[27] Nicolas Winding Refn: https://montages.no/filmfolk/nicolas-winding-refn/

[28] Les omtalen: https://montages.no/2016/06/the-neon-demon-er-perfekt-pop/

[29] Hør podcasten: https://montages.no/2016/05/filmfrelst-229-vi-oppsummerer-cannes-2016-del-1-med-christian-monggaard/

[30] Nicolas Winding Refn: http://montages.no/filmfolk/nicolas-winding-refn/

[31] Drive: http://montages.no/film/drive/

[32] Only God Forgives: http://montages.no/film/only-god-forgives/

[33] Cliff Martinez: http://montages.no/filmfolk/cliff-martinez/

[34] 06Min pappa Toni Erdmann: https://montages.no/film/toni-erdmann/

[35] Maren Ade: https://montages.no/filmfolk/maren-ade/

[36] Les omtalen: https://montages.no/2016/06/mrs-doubtfire-pa-doktorgradsniva-toni-erdmann/

[37] Hør podcasten: https://montages.no/2017/01/filmfrelst-256-oscar-nominasjonene-2017/

[38] Maren Ade: http://montages.no/filmfolk/maren-ade/

[39] 07Mine beste dager: https://montages.no/film/mine-beste-dager/

[40] Arnaud Desplechin: https://montages.no/filmfolk/arnaud-desplechin/

[41] Les omtalen: https://montages.no/2016/01/a-vende-hjem-til-minnene-mine-beste-dager/

[42] Arnaud Desplechin: http://montages.no/filmfolk/arnaud-desplechin/

[43] Ma vie sexuelle: http://www.imdb.com/title/tt0115928/

[44] Lou Roy-Lecollinet: http://montages.no/filmfolk/lou-roy-lecollinet

[45] 08Nerve: https://montages.no/film/nerve/

[46] Ariel Schulman: https://montages.no/filmfolk/ariel-schulman/

[47] Henry Joost: https://montages.no/filmfolk/henry-joost/

[48] Hør podcasten: https://montages.no/2016/08/filmfrelst-238-haugesund-2016-nerve-og-sorgenfri/

[49] Catfish: http://www.imdb.com/title/tt1584016/

[50] 09The Shallows: https://montages.no/film/the-shallows/

[51] Jaume Collet-Serra: https://montages.no/filmfolk/jaume-collet-serra/

[52] Les omtalen: https://montages.no/2016/08/blake-lively-er-b-filmens-svar-pa-maria-falconetti-i-den-blodtorstige-haifilmen-the-shallows/

[53] The Shallows: http://montages.no/film/the-shallows/

[54] Jaume Collet-Serra: http://montages.no/filmfolk/jaume-collet-serra/

[55] 10Listen to Me Marlon: https://montages.no/film/listen-to-me-marlon/

[56] Stevan Riley: https://montages.no/filmfolk/stevan-riley/

[57] Les omtalen: https://montages.no/2016/03/listen-to-me-marlon-en-selvrefleksiv-svanesang-fra-marlon-brandos-stovete-lydopptakere/

[58] omtale: http://montages.no/2016/03/listen-to-me-marlon-en-selvrefleksiv-svanesang-fra-marlon-brandos-stovete-lydopptakere/

[59] Listen to Me Marlon: http://montages.no/film/listen-to-me-marlon/

[60] Stevan Riley: http://www.imdb.com/name/nm2257147/

[61] Senna: http://montages.no/film/senna/

[62] Amy: http://montages.no/film/amy/

[63] XDe Palma: https://montages.no/film/de-palma/

[64] Jake Paltrow: https://montages.no/filmfolk/jake-paltrow/

[65] Noah Baumbach: https://montages.no/filmfolk/noah-baumbach/

[66] Hør podcasten: https://montages.no/2017/04/filmfrelst-263-brian-de-palmas-body-double/

[67] Noah Baumbach: http://montages.no/filmfolk/noah-baumbach

[68] Jake Paltrow: http://montages.no/filmfolk/jake-paltrow

[69] Everybody Wants Some!! : http://montages.no/film/everybody-wants-some/

[70] Hacksaw Ridge : http://www.imdb.com/title/tt2119532/

[71] Knight of Cups : http://montages.no/film/knight-of-cups/

[72] Brooklyn: http://montages.no/film/brooklyn/

[73] The Hatefull Eight : http://www.imdb.com/title/tt3460252/

[74] The Assassin : http://montages.no/film/the-assassin/

[75] Tale of Tales: http://montages.no/film/tale-of-tales/

[76] Sully: http://montages.no/film/sully/

[77] Min elskede : http://montages.no/film/min-elskede-2/

[78] Det fremmede: http://montages.no/film/det-fremmede/

Copyright © 2009 Montages.no. All rights reserved.