Montages logo Montages logo
  • Analysen
  • Omakase
  • Topplister
  • Filmfrelst
  • Coup de Cœur
  • Mer Mer

Berlinalen 2021

Filmfrelst #433: Berlinalen 2021 – Céline Sciammas Petite maman

Berlinalen 2021: Årets digitale versjon av filmfestivalen i Berlin er godt i gang, og i denne episoden av Filmfrelst snakker vi om Céline Sciammas nye film Petite maman.

Kortklipt

Nomadland vant Golden Globe-prisene for beste dramafilm og regi [3]

Fredrik S. Hanas dokumentar Kodenavn: Nagasaki vant pris under Slamdance Film Festival

David Fincher og Se7en-manusforfatter Andrew Kevin Walker gjenforenes med Killer

Joaquin Phoenix får hovedrollen i Ari Asters neste film, Disappointment Blvd

«Den gylne hanske» (Fatih Akin).

Kristine Tingvik Aas’ topp 20, 2020

Her er kritiker Kristine Tingvik Aas’ favoritter fra fjoråret, inkludert A Hidden Life, The Souvenir og Den gylne hanske.

Topplister

Eivind M. Nordengens topp 20, 2020

Her er Eivind M. Nordengens favoritter fra fjoråret, inkludert Little Women, Waves og First Cow.

Kinoaktuelle filmer

on-the-rocks

On the Rocks2020

Les omtalen
et-glass-til

Et glass til2020

Les omtalen
borat-subsequent-moviefilm

Borat Subsequent Moviefilm2020

Hør podkasten
radiokameratane

Radiokameratane2020

Les omtalen
Frances McDormand i «Fargo» (1996) og komponist Carter Burwell.

Topplister

Topp 5: Filmmusikk av Carter Burwell

Fargo er aktuell på de digitale cinematekene. Her er vår kåring av komponist Carter Burwells fremste filmkomposisjoner.

Filmfrelst

Filmfrelst #432: Filmåret 2020 – del 2

I andre del av denne ytterst tradisjonsrike episoden av Filmfrelst fortsetter vi samtalen om fjorårets beste filmer. [1]

Fra venstre: «Kodenavn: Nagasaki» og regissør Fredrik S. Hana

Filmfrelst

Filmfrelst #431: En samtale med Fredrik S. Hana om Kodenavn: Nagasaki

I denne episoden snakker vi med den kompromissløse regissøren Fredrik S. Hana, som er aktuell med sin første fullengder, den eksperimentelle dokumentaren Kodenavn: Nagasaki.

«Gledelig Jul» (Nordisk Film Distribusjon).

Analysen

Gledelig jul (2020)

Gledelig jul handler om felleskapsritualer og familierelasjoner, frustrasjoner og gleder ved julefeiringen. Men mest av alt handler filmen om de mange problemene knyttet til det å være mann – og det å være svensk.

Kortklipt

Bildet er hentet fra Kosmoramas hjemmesider.

Kosmorama blir heldigital festival

Letitia Wright i «Small Axe»-kapittelet «Mangrove», som snart blir å se på NRK.

NRK bekrefter visningstidspunkt for Steve McQueens bejublede femfilms-antologi Small Axe

Maria Sødahls «Håp» er kortlistet i Oscar-kategorien for beste internasjonale film.

Håp og fire andre norske filmer er kortlistet til Oscar

Utsnitt fra noen av filmene som var godt representert under fjorårets Kanonpris-utdeling: «Psychobitch», «Håp», «Disco» og «Barn».

Kanonprisen 2021 avlyses

Parasite, Lukten fra Sjokoladefabrikken, Soul og Tenet

Filmfrelst

Filmfrelst #430: Filmåret 2020 – del 1

I første del av denne ytterst tradisjonsrike episoden av Filmfrelst oppsummerer vi fjoråret og deler våre filmfavoritter.

Topplister

Topp 5: Richard Linklater

Nå holder de fleste av de digitale cinematekene åpent, og denne uken skal de vise nittitallsklassikeren Dazed and Confused! Vi løfter frem fem favoritter fra slacker-auteur Richard Linklaters filmografi. [2]

«First Cow» (Kelly Reichardt).

Topplister

Ida Madsen Hestmans topp 20, 2020

Her er kritiker Ida Madsen Hestmans favoritter fra fjoråret, inkludert The Lighthouse, First Cow og Richard Jewell.

«The Painted Bird» (Václav Marhoul).

Topplister

Erik Ivar Sæthers topp 10, 2020

Her er kritiker Erik Ivar Sæthers favoritter fra fjoråret, inkludert Honninglandet, CzechMate: In Search of Jiří Menzel og The Painted Bird.

«The Lighthouse» (Robert Eggers).

Topplister

Vanja Ødegårds topp 10, 2020

Her er kritiker Vanja Ødegårds favoritter fra fjoråret, inkludert Little Women, The Lighthouse og The Invisible Man.

«A Hidden Life» (Terrence Malick).

Topplister

Thor Joachim Hagas topp 20, 2020

Her er kritiker Thor Joachim Hagas favoritter fra fjoråret, inkludert A Hidden Life, 1917 og Om det uendelige.

Kortklipt

Ninjababy skal konkurrere under den digitale Berlinalen

Se traileren til M. Night Shyamalans neste film, Old

Amanda Seyfried er nominert for sin uforglemmelige birolle i  «Mank».

Her er årets Golden Globe-nominasjoner – Mank leder an

Timothée Chalamet som Elio i «Call Me By Your Name».

Luca Guadagnino returnerer til skrekksjangeren og gjenforenes med Timothée Chalamet

Crucifixes, Glitter and Guns – revisiting Baz Luhrmann’s Romeo + Juliet

The reckless energy of Romeo + Juliet is like that of the teens – any teens! – in love. Having grown up with this adaptation, I thought there was no need to revisit it again; I was wrong.

«Monos» (Alejandro Landes).

Topplister

Hilde Susan Jægtnes’ topp 10, 2020

Her er kritiker Hilde Susan Jaegtnes sine favoritter fra fjoråret, inkludert Monos, Honninglandet og Corpus Christi.

Venezia 2019

Filmfrelst #353: Hirokazu Kore-edas Sannheten («La vérité»)

Hirokazu Kore-edas nye film er omsider klar for norske kinoer, og i denne samtalen om Sannheten («La vérité») ser vi bl.a. nærmere på hvordan den japanske regissørens overgang til en europeisk setting har fungert.

«Emma» (Autumn de Wilde).

Topplister

Ida Cathrine Holme Nielsens topp 10, 2020

Her er kritiker Ida Cathrine Holme Nielsens favoritter fra fjoråret, inkludert Emma, Mank og Undine.

Topplister

Benjamin Yazdans topp 20, 2020

Her er kritiker Benjamin Yazdans favoritter fra fjoråret, inkludert Lyset fra sjokoladefabrikken, Unge Ahmed og Undine.

«My Octopus Teacher» (Craig Foster).

Topplister

Roskva Koritzinskys topp 20, 2020

Her er redaktør Roskva Koritzinskys favoritter fra fjoråret, inkludert Parasitt, Tenet og My Octopus Teacher.

Se flere artikler →

Diskusjon

  • Karsten Meinich til Årets beste filmer – topplister for 2020: Fikset, takk for godt observert korrektur!
  • Jon Christoffersen til Filmfrelst #432: Filmåret 2020 – del 2: Årets høydepunkt! Fantastisk podcast om filmåret 2020 - kanskje en av de beste...
  • Mads Halvorsen til Nomadland vant Golden Globe-prisene for beste dramafilm og regi: Jeg har også liten tro på at Day eller Pike vinner oscaren til slutt. Ikke...

Anbefalte Blogger

Ord om Criterion

Detour

Detour (Criterion nr. 966) (Blu-ray) USA – 1945 –...

Speilet

1980-tallet: 101 - 110. plass

110 Smooth Talk (1985) I bortimot én time er «Smooth...

Ekkelt
 



Jeg har alltid følt meg tiltrukket av forlatte, gjerne litt falleferdige tomme hus.

Det er noe forlokkende og samtidig illevarslende med de blinde mørke vinduene, som man ellers er vant til er opplyst og gardinisert. (det ordet fant jeg på nå)

Det kan noen ganger være som å se inn i en hemmelig forbudt verden, hvor vanlige regler ikke gjelder. Der inne kan hva som helst skje. Men ikke stirr for lenge (er det noen som sier) da kan det hende det stirrer tilbake.



Vi har et sånt tomt hus på en turvei der jeg bor. Det er sperret av for den ene siden av huset har spjælet opp og ser ut som et gapende skrik mot de som går forbi. Strukturen er preget av dette og hele fasaden ser skeiv og forvridd ut.

Som et hus som holder på å dø og har kramper, tenker jeg ofte.

Av og til stopper jeg og glor, og fantaserer om hva slags film man kunne laget av dette.

[caption id="attachment_5287" align="alignnone" width="275"] Losby, Lørenskog[/caption]

I morgen er det premeiere på Andra sidan. En svensk grøsser som har nettopp skummelt hus som tema. Jeg fikk gleden av å sniktitte på grøsseriene. Å servere meg en flunkanes ny og skinnende hjemsøkt-hus-film, er omtrent som å gi godbit til bikkjer. Hadde jeg hatt hale så hadde jeg logra foråsidetsånn.

Jøg hører mammas skringlende stemme, "Blir du aldri lei??"

Jeg gjør ikke det.

Andra sidan skal være inspirert av virkelige hendelser, hvilket pleier å være en god plattform for å styrke uhyggen. Jeg prøvde å finne ut hva som faktisk var de virkelige hendelsene, men hadde liten lykke med det.

Jeg liker at filmen er skandinavisk, dvs jeg liker bedre og bedre å komme meg vekk fra Amerikanske grøssere. I hvert fall med dette temaet. Jeg vet ikke hvorfor, men det er akkurat som det blir skumlere når de prater enten Dansk, Tysk, Fransk eller tom bare Britisk.

Noen som husker Besøkarna fra (1988) Hvor en familie flytter inn i et hus og snodige ting skjer. Tapeten vil ikke sitte på veggen og et rom på loftet rommer grusomme hemmeligheter. Mulig jeg tar feil, men jeg kan ikke huske at det har vært noen spøkelseshus- filmer fra Svergie som har skilt seg ut etter det?

[caption id="attachment_5305" align="alignnone" width="185"] Besøkarna[/caption]

Det var derfor ekstra pirrende å lese på "coveret" at; Andra sidan er en "fantastisk, læskig, æckligt film"  og "Den førsta Svenske skræckfilmen i sitt slag"

Litt om handlingen.

Et kjærestepar og hans sønn på seks flytter inn i et nytt hus. Sønnen Lucas begynner etter hvert å leke og snakke med en fantasivenn han sier bor i det tomme nabohuset.

De aller fleste av oss vil at barna våre skal ha venner. Og når man flytter til et nytt sted kan man også, som forelder, godta en liten periode at de er laget av fantasien. (Min het Rassmuss og gikk i rutete pysj)

Lucas sin fantasivenn framtrer mer og mer i det nye huset; Han banker gjennom veggen, vil gjerne leke gjemsel og forteller at han er redd for "gubben". Det er vel unødvendig å si at han ikke viser seg for voksne.



Når faren drar på en lengre jobb tur og Shirin og Lucas blir igjen i huset, begynner underlige ting å skje. Dører som har vært lukket står åpne igjen, en loftstrapp sklir innbydende ned av seg selv. Det hviskes i de mørke gangene om kvelden. Noen ber om hjelp.

Lucas sitter ofte og banker i veggen inn mot det tomme huset.

"Hva gjør du?"

"Ingenting."

Det er i og for seg greit å ha lengre samtaler på rommet sitt med en fantasivenn, men når det en kveld lekes høylytt gjemsel blir Shirin oppmerksom på at det høres ut som to barn i huset. I en klassisk, men fortsatt effektiv scene spør hun om Lucas kan komme ut fra gjemmestedet sitt under senga, der hun hører han romstere. Plutselig står han i døråpningen bak henne.

Noe ukjent siger inn.



Shirin begynner å ane at noe er galt. Det tilspisser seg når hun snakker med en av damene i nabolaget, som kan fortelle at barnet til de forrige eierne forsvant. En kveld ser hun med sjokk og vantro en liten gutt inne i det tomme nabohuset og hysteriet er et faktum.

Det som virkelig får henne til å revurdere sin egen sanitet, er når hun prøvende banker i veggen inn mot det tomme huset og ganske så umiddelbart får dunkende svar tilbake.



En kveld går hun så langt som å bruke loftet som en inngangsport for å krype ned i det tomme mørke nabohuset. (siden de er linket sammen) for å få noen "svar".

Ferdselen inn dit er redselsfull. Når hun famler seg gjennom de tomme, klandrende rommene, får jeg får en sånn følelse av at her skal ingen være. Kom deg ut for faan. Dumme kjerring, kom deg uuut!!  

Hvorfor må hovedpersonen alltid gjøre disse utfluktene på bekanes svarte natta, ALEINE???

Filmen er gjennomgående mørk. Faktisk så mørk at mørket mister sin effekt tilslutt. Huset føles alltid dunkelt som en kjeller, selv om det er dagen. Jeg prøver å leve meg inn i det og ikke tenke for mye på at ingen sparer såå mye på strømmen. Mange fine silhuetter, bruk av lys, skygge og ullen stemning, men komigjen a? Ikke lys, ikke tv, netflix eller musikk på idet hele tatt -aldri? Huset er jo stille som i gravkammeret.



Andra sidan har en ”enkel” historie som er godt brukt i skrekkfilmverden, men det trenger absolutt ikke være negativt! Det er en grunn til at det er så populært. Men da det er desto ”viktigere” å være kreativ.

Musikken er filmens sterkeste virkemiddel. De dalende illevarslende strykerne får det til å krible, men den kunne nok vunnet enda mer på å stabilisere karakterene før ting begynner å banke, smelle og ting kravler rundt, men det er min (eldgamle) mening.

Filmen klarer innimellom å kapsle en egen, nifs stemning, men den er helt tydelig inspirert av ting som har vært gjort før. Jeg får assosiasjoner til Amytiville, Paranormal activity, Changeling, Babadock, The grugde  og mange fler (!) Det er helt greit å låne litt ideer, men noen ganger føles det desverre som Andra sidan bare er en mash- up av alle skrekkfilmer man har sett. (Som blassert skrekknerd ihverfall.)

På plussiden liker jeg at huset ikke er sånn eldgammel herregård utpå et jordet (med brønn) midt i skogen, uten naboer, typ. Det er bare en helt vanlig moderne hus, som har en kjip infiserende nabo.

Og det gjør det også mer ekkelt,- disse to tilsynelatende vanlige tvillinghusene ved siden av hverandre.



Husene er identiske i sin arkitektur, men kontrasten mellom det opplyste bebodde ”levende” huset deres, mot den hule, dystre, sluknede naboen gir en foruroligende følelse.

Hva skjedde egentlig i huset ved siden av? 



Søta bror har laget en klassisk grøsser. Det er slett ikke værst, men desverre blir den nok fort glemt, fordi den ligner for mye på alt vi har sett før. Ironisk nok kan det også være derfor folk gjerne vil se den. Herregud, Åndenes makt går fortsatt på Tv lizm. Dette er et utømmelig tema folk liker å dyrke.

Disse tingene. Dette såkalte grenselandet mellom det overnaturlige og det virkelige. Som gjør at vi noen ganger setter på nattlampa om kvelden, snur alle lekene til unga som har øyne, ta den lange veien istedenfor den korte over kirkegården og ikke ser for lenge i speilet når det er mørkt. Herregud, en gang i tia kyssa jeg videokassetten til Ringu så Sadako ikke skulle være sur på meg(!)

Vi tror mye rart.

Slike ting er det filmer som Andra sidan spiller på og nettopp derfor er de så populære.



Tentakler for EKKELhet 4/8



 

Andra sidan (2020)

  Jeg har alltid følt meg tiltrukket av forlatte,...

Den norske filmskolen

Julekalender 2020: Luke 24

God Jul!

Følg Montages

@montages på Twitter

Populære saker

Analysen

Victoria (2013) [8]

Analysen

Uskyld (2012) [3]

Analysen

Alle utlendinger har lukka gardiner (2020) [3]

Analysen

Hva vil folk si (2017)

Analysen

Ut og stjæle hester (2019)

Analysen

Den største forbrytelsen (2020)

Annonser

  • Montages
    Montages AS
    Narums Vei 3
    3430 Spikkestad
    post@montages.no
    • Om Montages
    • Våre medarbeidere
  • Seksjoner

    • Forsiden
    • Analysen
    • Topplister
    • Flashback
    • Filmfrelst
    • Blogger
    • Coup de Cœur
    • Om Montages
  • Nyhetsbrev

    Montages sender jevnlig ut nyhetsbrev med de siste sakene og godbiter fra sidene våre. Meld deg på:

    RSS iconVi har også RSS-feed

  • Montages-appen

    Last ned fra App Store
Montages på Facebook @montages på Twitter Montages på Google+ mtages på YouTube ©2021 Montages.no Ansvarlige redaktører: 
Karsten Meinich og Lars Ole Kristiansen
Personvern og cookies