Filmfrelst
Filmfrelst #432: Filmåret 2020 – del 2
I andre del av denne ytterst tradisjonsrike episoden av Filmfrelst fortsetter vi samtalen om fjorårets beste filmer. [1]
I andre del av denne ytterst tradisjonsrike episoden av Filmfrelst fortsetter vi samtalen om fjorårets beste filmer. [1]
Fargo er aktuell på de digitale cinematekene. Her er vår kåring av komponist Carter Burwells fremste filmkomposisjoner.
I denne episoden snakker vi med den kompromissløse regissøren Fredrik S. Hana, som er aktuell med sin første fullengder, den eksperimentelle dokumentaren Kodenavn: Nagasaki.
Gledelig jul handler om felleskapsritualer og familierelasjoner, frustrasjoner og gleder ved julefeiringen. Men mest av alt handler filmen om de mange problemene knyttet til det å være mann – og det å være svensk.
I første del av denne ytterst tradisjonsrike episoden av Filmfrelst oppsummerer vi fjoråret og deler våre filmfavoritter.
Nå holder de fleste av de digitale cinematekene åpent, og denne uken skal de vise nittitallsklassikeren Dazed and Confused! Vi løfter frem fem favoritter fra slacker-auteur Richard Linklaters filmografi. [2]
Her er kritiker Ida Madsen Hestmans favoritter fra fjoråret, inkludert The Lighthouse, First Cow og Richard Jewell.
Her er kritiker Erik Ivar Sæthers favoritter fra fjoråret, inkludert Honninglandet, CzechMate: In Search of Jiří Menzel og The Painted Bird.
Her er kritiker Vanja Ødegårds favoritter fra fjoråret, inkludert Little Women, The Lighthouse og The Invisible Man.
Her er kritiker Thor Joachim Hagas favoritter fra fjoråret, inkludert A Hidden Life, 1917 og Om det uendelige.
Hirokazu Kore-edas nye film er omsider klar for norske kinoer, og i denne samtalen om Sannheten («La vérité») ser vi bl.a. nærmere på hvordan den japanske regissørens overgang til en europeisk setting har fungert.
The reckless energy of Romeo + Juliet is like that of the teens – any teens! – in love. Having grown up with this adaptation, I thought there was no need to revisit it again; I was wrong.
Her er kritiker Hilde Susan Jaegtnes sine favoritter fra fjoråret, inkludert Monos, Honninglandet og Corpus Christi.
Her er kritiker Ida Cathrine Holme Nielsens favoritter fra fjoråret, inkludert Emma, Mank og Undine.
Her er kritiker Benjamin Yazdans favoritter fra fjoråret, inkludert Lyset fra sjokoladefabrikken, Unge Ahmed og Undine.
Her er redaktør Roskva Koritzinskys favoritter fra fjoråret, inkludert Parasitt, Tenet og My Octopus Teacher.
Her er redaksjonsmedlem Sveinung Wålengens favoritter fra fjoråret, inkludert Little Women, Lyset fra sjokoladefabrikken og A Rainy Day in New York.
Her er kritiker Helga Brekke Mathisens favoritter fra fjoråret, inkludert Sjel, Beanpole og Possessor.
Her er kritiker Live Øra Danielsens favoritter fra fjoråret, inkludert The Souvenir, Uncut Gems og Monos.