Wes Andersons The Grand Budapest Hotel er blant de filmene vi ser mest frem til i 2014, og med den mildt sagt fornøyelige traileren som ble lansert for en snau måned siden, nådde forventningene definitivt kokepunktet. I dag ble det kjent at The Grand Budapest Hotel får sin verdenspremiere 6. februar neste år – som åpningsfilm for den 64. utgaven av filmfestivalen i Berlin.
Fortellingen i The Grand Budapest Hotel strekker seg over første halvdel av det tyvende århundre, og omhandler den vellykkede hotellmedarbeideren M. Gustave (concierge) og hans trofaste protesjé Zero Moustafa. Filmen vil blant annet ta for seg gjenvinningen av et verdifullt renessansemaleri og kampen om en stor familieformue, med et Europa i endring som historisk bakteppe.
Traileren bekreftet at Anderson holder fast på sin idiosynkratiske og fargerike stil, som han har utviklet helt fra sin andre spillefilm, Rushmore (1998). Det var imidlertid overraskende å se at regissøren har valgt å bruke det gamle formatet Academy Ratio. Anderson har alltid vært inspirert av Stanley Kubrick, med sine symmetriske bildekomposisjoner og sans for frontale bilder av rollefigurene, og ved å benytte seg av Academy Ratio – som var Kubricks foretrukne format – blir assosiasjonene til mesteren enda sterkere enn tidligere.
I tillegg må det nevnes at The Grand Budapest Hotel kan skilte med dét som sannsynligvis er den mest imponerende rollelisten i 2014, med blant annet Ralph Fiennes, Adrien Brody, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Harvey Keitel, Jude Law, Edward Norton, Saoirse Ronan, Jason Schwartzman, Lea Seydoux, Tilda Swinton, Tom Wilkinson, Owen Wilson og selvfølgelig Bill Murray ombord. Manuset er utarbeidet av regissøren selv i samarbeid med den nokså ukjente Hugo Guinness, og Moonrise Kingdom-komponist Alexandre Desplat vil stå for musikken.
I fjor åpnet Anderson filmfestivalen i Cannes til stor applaus med Moonrise Kingdom, og den 6. februar viderefører han «trenden» ved å åpne Berlinalen. Anderson har tidligere deltatt i hovedprogrammet under filmfestivalen i Berlin med The Royal Tenenbaums i 2002 og The Life Aquatic with Steve Zissou i 2005.
Hoveddelen av innspillingen fant sted i Tyskland, nærmere bestemt Gorlitz og Studio Babelsberg, og filmen regnes som en anglo-tysk co produksjon.
*