Både norsk filmhistorie og film på fysisk format betyr mye for oss i Montages, så da forlegger Christer Falck tok kontakt i sommer – for å lufte ideen om å utgi fortidas norske filmer på Blu-ray – ble vi glade og håpefulle. Nå er opplegget presentert for offentligheten.
I fjor startet Montages podkast-serien «Fysisk format» for å løfte frem viktigheten av å bevare og tilgjengeliggjøre filmarven; i en av episodene snakket vi f.eks. om Nasjonalbibliotekets utgivelser av norske klassikere. Dessuten ble serien en anledning for de ivrigste samlerne i redaksjonen til å nerde skikkelig rundt innpakning, ekstramateriale og den slags. Så da Christer Falck annonserte at han vil påta seg oppgaven å gi ut det som kan bli flere hundre norske filmer på Blu-ray, lot vi oss engasjere umiddelbart.
Hvis ikke navnet Christer Falck ringer en bjelle, kan det jo være fordi han som forlegger og kulturentreprenør har gjort seg mest tydelig gjeldende innen musikk. Men aller best kjent er han uansett som TV-personlighet; mange husker ham som deltager i den ikoniske første sesongen av Robinsonekspedisjonen, som ble sendt på TV3 høsten 1999, og senere som etablert programleder. Likevel er det som plateprodusent, forlegger og forfatter at Falck får dyrke sine viktigste lidenskaper, og nå er det norsk filmkultur han har satt seg mål om å løfte frem – med en serie fysiske Blu-ray-utgivelser under etiketten Norske filmklassikere.
I 2021 startet Falck gjenutgivelsesserien Norske albumklassikere, i samarbeid med musikkentusiast John Richard Stenberg og musikkjournalist Arvid Skancke-Knutsen. Ideen var å utgi norske album som ikke tidligere hadde vært utgitt på CD-format. Resultatet etter to år er utrolige 388 gjenutgivelser. Falck har snakket om den sørgelige erkjennelsen av at musikk og film på fysisk format glipper ut av hendene våre, og at det nå er på tide at vi tar den norske filmhistorien på alvor.
Med Norske filmklassikere inviterer han derfor alle med på en folkefinansiering i samarbeid med Platekompaniet, vår eneste gjenværende butikkjede som fokuserer på fysisk format. «Folk har drevet og kasta alt de eier av film i håp om at alt skulle bli så mye enklere i den digitale verden, og nå innser de at alle titlene de elsker og savner ikke lenger er tilgjengelig noe sted. Tenk så mye norsk filmhistorie som har havna på dynga,» sier Falck i en pressemelding.
Folkefinansiering for norsk film
Prosjektet Norske albumklassikere engasjerte over 20.000 mennesker, og ledet som nevnt til flere hundre gjenutgivelser av norsk musikk. Dialogen med publikum skjer i stor grad på Facebook, der Falck inviterer til ideer og innspill fra alle som potensielt kan bli deltagere i prosjektet som folkefinansiører og formidlere. Han har opprettet en Facebook-gruppe kalt Norske filmklassikere, og i løpet av de første dagene har nesten 3000 entusiaster meldt seg inn – og aktivitetsnivået er høyt. Mange brenner for spesifikke titler og krysser fingrene for at de omsider vil se dagens lys igjen, etter lang tids utilgjengelighet.
«Både Platekompaniet og jeg kommer fra musikken, og man kan si hva man vil om strømmetjenestene der, men at det er oversiktlig er det i alle fall ingen tvil om,» mener Falck. For film er det motsatt. «Å pløye seg gjennom Netflix, HBO, Viaplay, Disney og Amazon, kun for å finne ut at filmen du vil se ikke er tilgjengelig … det er et mareritt. Gode filmer bør stå i en samling i stua, på lik linje med gode bøker og plater,» sier han.
Platekompaniets daglige leder, Rolf Presthus, er også svært begeistret for prosjektet. «Dette samarbeidet er naturlig, og på mange måter ideelt, for oss som er fysiske i hele vår kjerne. Platekompaniet har alltid vært opptatt av å ta det norske markedet på alvor, og med det forplikte oss til å være sterke på norsk innhold.»
Fremtiden for norsk film virker lys, med flere ferske internasjonale suksesser og godt grep om kinopublikummet etter pandemien. Men det er samtidig viktig å kunne se tilbake, og minnes det filmhistoriske fundamentet – også her hjemme. «Nå henter vi frem gamle filmskatter og gjør denne jobben én gang for all fremtid, på det foretrukne formatet i markedet, og i så høy kvalitet som mulig. Vi har aldri forsøkt oss på folkefinansiering før, men vi liker at modellen setter folket selv i kuratorsetet,» sier Presthus.
– Dette er folkets historie!
«Norsk film er nasjonal historie. Ved å plassere filmene tilbake i nordmenns hender, håper vi å vekke et felles ansvar for at filmhistorien tas hånd om med nostalgi, stolthet, og selvfølgelig også litt sjenanse en gang iblant,» sier Falck.
Prosjektet Norske filmklassikere åpner en hel del muligheter for gjenoppdagelser og vitalisering av «glemte» titler i norsk filmhistorie, og initiativtagerne er i dialog med flere støttespillere og mulige samarbeidspartnere. For alle oss som elsker norsk film er det naturlig å støtte opp om ideen. «Inntrykket vårt så langt er at filmbransjen tar imot dette med åpne armer, og vi sitter på flere spennende planer og ideer som springer ut av det opprinnelige initiativet,» forteller Falck.
«Målet er å avle frem et nasjonalt engasjement, der både de spesielt interesserte, og unge så vel som gamle, skal få være med på lasset, og få favorittfilmene sine rett hjem i stua. Hvis ikke vi kan ta eierskap til filmarven, hvem skal gjøre det da?» undrer han.
Montages vil følge prosjektet tett, og vi kan love flere oppdateringer om Norske filmklassikere etter hvert.