Rogue One: A Star Wars Story bytter komponist – Alexandre Desplat er ute!

For filmmusikk-fans kunne dette fort vært en god aprilspøk, men det er altså sant – Hollywood Reporter melder nå at komponist Alexandre Desplat ikke lenger er tilknyttet antologifilmen Rogue One.

Gareth Edwards‘ etterlengtede spinoff-film i Star Wars-universet bar tidlig bud om en litt annerledes og forfriskende innfallsvinkel til fiksjonsuniverset – mer jordnært, psykologisk nyansert og gritty. Men Disney er Disney, og i sommer ble det klart at filmen måtte gjennom flere nye runder med opptak fordi tonen angivelig var for brutal og ga for mye inntrykk av å være en «krigsfilm». Selskapet ønsket å mildne uttrykket for å gjøre nedslagsfeltet enda bredere – nå under overoppsyn av manusforfatter og regissør Tony Gilroy. Allerede her lå det urovekkende signaler.

I natt ble det altså klart at komponisten også byttes ut. For Alexandre Desplat var det en drøm å kunne jobbe med Star Wars, ettersom John Williams‘ originalmusikk var en av hans største inspirasjoner. Han skal angivelig ha begynt komposisjonsprosessen i juni og skulle etter planen ha spilt inn musikken nå i september. Men på grunn av toneskiftet og de nye innspillingsrundene, samt logistikken rundt hans egen tilgjengelighet, har man måttet starte på nytt – og naturligvis henvendt seg til Disneys huskomponist Michael Giacchino i stedet.

For undertegnede (som verken er noen stor fan av Desplat eller Giacchino), blir det litt som å erstatte ketchup med sennep på frokostblandingen; med andre ord ikke et spesielt givende valg. Men med mer objektive øyne er det lett å se at begge komponistene har fulgt i Williams’ fotspor tidligere – Desplat med sin Harry Potter-musikk, og Giacchino med sin musikk til Jurassic Park-universet (dataspillet The Lost World: Jurassic Park og spillefilmen Jurassic World). Det er dermed ikke spesielt vanskelig å forstå logikken bak valgene og skiftet.

Det er allikevel bekymringsverdig at det skjer så mange endringer på tampen av filmens produksjonsprosess: Utrykket «dummes» ned, Edwards’ originale visjon blir kompromittert, Tony Gilroy – en brukbar manusforfatter, men middelmådig regissør – kommer inn og nærmest tar over regiansvaret og musikken får sannsynligvis en helt annen, mer strømlinjeformet valør. Kanskje er det på tide å justere noen av forventningene våre?

Rogue One: A Star Wars Story har verdenspremiere 14. desember i år.