Oscar-kappløpet er i gang: Damien Chazelles First Man blir åpningsfilm i Venezia

Årets utgave av filmfestivalen i Venezia starter onsdag 29. august, og i dag ble det klart at Damien Chazelles månelandingsfilm First Man får æren av å åpne festivalen.

Posisjonen som åpningsfilm i Venezia har de siste årene vist seg å være et gjevt utgangspunkt for den påfølgende Oscar-sesongen. Ikke alle tilfellene har matchet (Downsizing (2017) og Everest (2015) åpnet på Lido, for så å glimre med sitt fravær på Oscar-utdelingen), men filmer som Gravity, Birdman og Chazelles La La Land har alle åpnet Venezia og hentet hjem tungtveiende Oscar-priser et halvt år senere.

First Man hadde for øvrig ikke et akutt behov for Venezia-posisjonen for å få tidlig Oscar-oppmerksomhet; filmen har på papiret vært regnet som en selvsagt Oscar-kandidat før denne kommende sesongen, og dagens nyhet sementerer bare hva vi allerede forventer: at Damien Chazelles filmatisering av Apollo 11-romferden og månelandingen i juli 1969, da astronaut Neil Armstrong (spilt av Ryan Gosling) ble den første personen til å sette sine føtter på månen (etterfulgt av kollega Buzz Aldrin [Corey Stoll] tyve minutter senere), vil bli et medrivende og storslagent helteepos. Altså en type old school Oscar-film og romdrama, à la Apollo 13 (1995), som vant to Oscar-statuetter, eller ovennevte Gravity, som vant syv i 2014.

Den første traileren til First Man, som er limt inn nedenfor, indikerer for øvrig at Chazelle og fotograf Linus Sandgren har valgt vekk en type polert visuell estetikk som vi ofte finner i denne typen filmer, eksemplifisert av det digitale, 3D-orienterte uttrykket i Gravity, og heller gått for en grovkornet periode-look – tilsynelatende ikke ulikt hva Pablo Larraín og hans fotograf Stéphane Fontaine lyktes så godt med i Jacqueline Kennedy-portrettet Jackie (2016). IMDb opplyser da også at First Man er skutt på tre forskjellige analoge formater (16mm, 35mm og 65mm), og at enkelte sekvenser er fanget inn med IMAX-kameraer.

Alt i alt ligger det godt til rette for at Chazelle, Gosling og de mange fagansvarlige filmkunstnerne involvert i dette prosjektet kan gå en lovende Oscar-sesong i møte. Og for oss i Montages som reiser til Lidoen vil filmfestivalen i Venezia nå åpne med en film som minst vil være et velprodusert og spenningsfylt romfartsepos.

First Man har ordinær kinopremiere 22. oktober, i USA og de fleste andre land – inkludert Norge.

*