Berlinalen 2020: I slutten av februar går startskuddet for den 70. utgaven av filmfestivalen i Berlin, og i dag ble årets Gullbjørn-nominerte filmer i hovedkonkurransen offentliggjort.
Allerede før jul rapporterte vi om det første programslippet for årets Berlinale, da i forbindelse med at Maria Sødahls Håp ble invitert til Panorama-seksjonen, og etter nyttår har festivalen også offentliggjort utvalget av film i sideprogrammer som Forum, Forum Expanded, Generation og Berlinale Special (klikk på hver tittel for å komme til festivalens egen oversikt).
Men Berlinalens nye kunstneriske sjef, Carlo Chatrian, har holdt igjen med å slippe hovedkonkurransen – frem til i dag. Og for første gang ble nå også den gjeveste seksjonen i Berlin offentliggjort på en direktesendt pressekonferanse, noe festivalene i Cannes og Venezia for lengst har praktisert. Chatrian har nok innsett at han har en jobb å gjøre med å løfte sin hovedkonkurranse opp, riste av støvet etterlatt av forrige sjef, Dieter Kosslick, og gjøre festivalpublikummet interessert i de Gullbjørn-nominerte filmene. (Og ikke minst skape ny enstusiasme hos de beste filmskaperne rundt omkring i verden, slik at de gjerne vil komme til Berlin med sine nye prosjekter.)
Et første blikk på 2020-utvalget signaliserer riktignok ikke akkurat et filmkunstnerisk jordskjelv, men med de positive brillene på kan vi registrere at det i all hovedsak er auteurer som leder an, og med et knippe unge regissører inkludert kan Berlinalens hovedkonkurranse til og med (gisp!) gi mulighet for noen genuine oppdagelser av nytt talent.
Beach Rats-regissør Eliza Hittman ser eksempelvis ut til å ta et steg opp fra to anerkjente «små» indiefilmer til å gjøre en slags two punch festivalsuksess med Sundance- og Berlinale-premierer tett etter hverandre for hennes tredje spillefilm, Never Rarely Sometimes Always. Fra USA finner vi også den gledelige inklusjonen av Kelly Reichardts nye film, First Cow, og det er beundringsverdig at Berlinalen inkluderer disse to filmene selv om de har hatt urpremiere på hjemmebane (sistnevnte ble vist på New York Film Festival allerede i september 2019).
Videre finner vi et variert utvalg nye filmer fra ganske så forskjellige auteurer, som Christian Petzold, Tsai Ming-liang, Hong Sang-soo, Sally Potter og Abel Ferrara – alle med såpass egenartet visuell signatur og tydelig filmkunstnerisk stemme at man ikke kan utelukke at en ny film er en ny mulighet for at de har laget et storverk. Men det er alltid sunt å gå til Berlinalen med en viss kontroll på entusiasmen; det er som regel stor sannsynlighet for å bli skuffet.
Nedenfor har vi limt inn alle filmene i årets hovedkonkurranse – som garantert vil bli heftig diskutert og analysert under festivalen, i et forsøk på å se om Chatrian og den nye ledelsen vil være i stand til å revitalisere Berlinalen inn i 2020-tallet. Festivalen utspiller seg fra 20. februar til 1. mars, og som vanlig vil Montages være tilstede og rapportere hjem fra Berlin.
*
Hovedkonkurransen
- Berlin Alexanderplatz (regi: Burhan Qurbani)
- DAU. Natasha (regi: Ilya Khrzhanovskiy og Jekaterina Oertel)
- The Woman Who Ran (Domangchin yeoja, regi: Hong Sang-soo)
- Delete History (Effacer l’historique, regi: Benoît Delépine and Gustave Kervern)
- The Intruder (El prófugo, regi: Natalia Meta)
- Bad Tales (Favolacce, regi: Damiano D’Innocenzo og Fabio D’Innocenzo)
- First Cow (regi: Kelly Reichardt)
- Irradiated (Irradiés, regi: Rithy Panh)
- The Salt Of Tears (Le sel des larmes, regi: Philippe Garrel)
- Never Rarely Sometimes Always (regi: Eliza Hittman)
- Days (Rizi, regi: Tsai Ming-liang)
- The Roads Not Taken (regi: Sally Potter)
- My Little Sister (Schwesterlein, regi: Stéphanie Chuat og Véronique Reymond)
- There Is No Evil (Sheytan vojud nadarad, regi: Mohammad Rasoulof)
- Siberia (regi: Abel Ferrara)
- All the Dead Ones (Todos os mortos, regi: Caetano Gotardo og Marco Dutra)
- Undine (regi: Christian Petzold)
- Hidden Away (Volevo nascondermi, regi: Giorgio Diritti)