Norske filmer belønnet med høythengende priser i Gøteborg og på Sundance-festivalen

Tre norske titler tok denne helgen hjem høythengende priser fra filmfestivalene i Gøteborg og Sundance, og med det har 2020 startet godt for den internasjonale profileringen av norske filmer.

Dokumentarfilmskaper Benjamin Ree (Magnus, 2016) ble i vinter invitert til å vise sin nye kinodokumentar Kunstneren og tyven i konkurranseprogrammet World Cinema Documentary i Sundance, og etter helgens prisutdeling kommer han nå tilbake med en Special Jury Award For Creative Storytelling, gitt filmen «for it’s distinct approach to time and chronology, and for adopting a structure that illuminates two conjoined and constantly shifting perspectives». (Se regissøren motta prisen i videoen limt inn nederst i saken.)

I Gøteborg ble filmfestivalen avsluttet med en prisutdeling som til slutt lente seg tungt mot Norge: den monetært massive hovedprisen for beste nordiske film (bestående av 1 million svenske kroner) gikk til Barn av Dag Johan Haugerud, og regissøren – som også jobber deltid som bibliotekar ved Norges musikkhøgskole – virket å være himmelfallen og naturligvis dypt lykkelig over å motta denne hederen: «Noen av de aller viktigste filmopplevelsene jeg har hatt, har jeg hatt på Göteborg Filmfestival. Det føles derfor som en ekstra stor ære og anerkjennelse for meg å motta pris på nettopp denne festivalen,» uttalte Haugerud i en pressemelding fra Norsk filminstitutt.

I juryen satt bl.a. regissør Mia Hansen-Løve (Dagen i morgen, Eden), og i sin uttalelse om Barn skrev de:

A film where the characters find a way to talk to each other and where language is beautifully developed.It is an inspiring reflexion about the intricacy of education from an adult perspective. It questions the innocence of one’s childhood in a captivating way. Human relationships are portrayed with sensitivity and subtlety.

I tillegg til hovedprisen til Barn fikk også filmen heder gjennom at Henriette Steenstrup ble tildelt prisen for beste skuespiller, og som om ikke det var nok ble også Jorunn Myklebust Syversens Disco belønnet med prisen for beste foto, til Marius Matzow Gulbrandsen. Den norske jubelen ble også kronet med en kortfilmpris, da Daddy’s Girl av Julia Lindström tok hjem festivalens talentutmerkelse Startsladden.

For mer om filmene Barn og Disco – les om dem i vår spalte Analysen. Kunstneren og tyven hadde sin verdenspremiere ved Sundance-festivalen, og får sine første visninger i Norge under dokumentarfilmfestivalen Human i Oslo i siste uken av februar. (Regulær kinopremiere blir i august.)

*