Noah Baumbachs White Noise blir åpningsfilm i Venezia

Venezia 2022: Noah Baumbachs adaptasjon av Don DeLillos White Noise («Hvit støy») åpner årets filmfestival i Venezia.

Noah Baumbach mottok mye anerkjennelse da han for noen år siden deltok med Netflix-filmen Marriage Story (2019) i Venezias hovedkonkurranse. Nå returnerer han med en ny produksjon for samme strømmetjeneste, som altså vil åpne årets festival. På rollelisten finner vi Baumbach-kjenningene Adam Driver og Greta Gerwig, i tillegg til stjerneskudd som Raffey Cassidy (Vox Lux) og Jodie Turner-Smith (Queen & Slim).

Det blir ikke helt uten forventingspress; Hvit støy er en moderne klassiker, og det er slett ingen enkel oppgave å adaptere Don DeLillos litteratur. Det har lenge versert rykter om problemer under innspillingen og i klipperommet, men festivalsjef Alberto Barberas begeistring er forhåpentligvis et godt tegn (selv om det å være åpningsfilm kan være noe av en uriaspost, også i Venezia – vi minnes ennå hvordan Alexander Payne fikk seg en trøkk med Downsizing).

I pressemeldingen fra festivalen (via Deadline) forteller Barbera:

«It is a great honor to open the 79. Venice Film Festival with White Noise. It was worth waiting for the certainty that the film was finished to have the pleasure to make this announcement. Adapted from the great Don DeLillo novel, Baumbach has made an original, ambitious and compelling piece of art which plays with measure on multiple registers: dramatic, ironic, satirical. The result is a film that examines our obsessions, doubts, and fears as captured in the 1980’s, yet with very clear references to contemporary reality.»

Vi kan forvente en lang rekke Netflix-produksjoner i Venezia, ettersom Barbera tar imot strømmetjenestene med åpne armer – i motsetning til Cannes’ programsjef Thierry Fremaux. For eksempel er det også ventet at Andrew Dominiks Blonde, en ambisiøs biopic om Marilyn Monroe med Ana de Armas i hovedrollen, skal få verdenspremiere på Lido.

Dette er første gang Baumbach skriver og regisserer en film basert på tidligere utgitt materiale. Påkostede filmatiseringer av stor litteratur blir ytterst sjelden vellykkede, så vi krysser fingrene. At Brady Corbets faste fotograf Lol Crawley (Vox Lux) står bak kamera bør i det minste garantere en visuelt imponerende film.

Montages vil som vanlig være til stede under hele festivalen, som i år går av stabelen i tidsrommet 31. august til 10. september.