Mens Montages-redaksjonen var på TIFF i forrige uke, kom nyheten om at Nagisa Oshima, en av de fremste filmskaperene i den japanske nybølgen hadde gått bort, 80 år gammel.
Det er noe rart med å være på festival – man får knapt med seg noen andre nyheter mens det pågår. Det ironiske er at jeg hadde en kollegial samtale om nettopp Oshima samme dag som han døde (15. januar).
Her hjemme er Oshima kanskje mest kjent for den kontroversielle filmen Sansenes Rike (1976), som ble totalforbudt i Norge på grunn av sine eksplisitte seksualscener. Det skulle ta 25 år før den ble satt opp på kino for første gang her til lands. Selv da jeg så den under Film fra Sør-festivalen på begynnelsen av 2000-tallet, forlot mange av tilskuerne salen. Senere har den blitt vist på NRK.
Oshima er også kjent for Empire of Passion (1978), som vant regiprisen under Cannes-festivalen samme år, og den mer kommersielle produksjonen Merry Christmas, Mr. Lawrence (1983) som blant annet hadde David Bowie og gryende stjerneregissør Takeshi Kitano på rollelisten i tillegg til komponist Ryuichi Sakamoto (som også skrev mesteparten av musikken).
Oshima tilhørte bølgen av progressive japanske regissører (spesielt på 70-tallet) som ønsket å lage politisk motiverte, subversive kommentarer gjennom filmmediet, inspirert som de var av den franske nybølgen. Andre sentrale aktører var Yasuzo Masumura og Shohei Imamura. Selv om Oshimas helse skrantet de siste 20 årene av hans liv, uten særlig mye filmproduksjon å snakke om, er det en betydelig stemme i internasjonal filmkunst som har gått bort.