La La Land ble ropt opp som beste film – Moonlight viste seg å være den riktige Oscar-vinneren!

Oscar-historie ble skapt i morges, da Warren Beatty og Faye Dunaway ropte opp La La Land som vinner av hovedprisen for Beste film, selv om Moonlight var den egentlige vinneren. En ekte skandale fra programskapernes side – og et velkomment overraskelsesmoment mot slutten av en lang og etter hvert forutsigbar sending.

Beatty forklarte at han og Dunaway hadde blitt tildelt samme konvolutt som Emma Stone åpnet noen minutter i forveien, og selv var forvirret over hva som stod skrevet på lappen, men antok at La La Land var riktig film. Først et godt stykke inn i La La Land-teamets tale, oppdaget filmens produsent at kveldens riktige vinner var Barry Jenkins‘ tungt kritikerroste Moonlight.

For undertegnede vil Oscar 2017 huskes som et svakt år, der mange utsøkte filmer ble forbigått. Særlig faller det meg tungt for hjertet at ikke Jackie ble nominert til flere priser (og dessuten gikk tomhendt hjem), og at Elle ikke brøt igjennom «veggen» og ble en av disse sjeldne tilfellene der en ikke-engelskspråklig film konkurrerer i flere av de tyngste kategoriene (når de først har hatt den med i betraktningen, jamfør Isabelle Hupperts nominasjon, er det trist at den ikke fikk en manusnominasjon, for eksempel).

I motsetning til de aller fleste, synes jeg slettes ikke Moonlight er en utrolig film, men har problemer med både endimensjonale rollefigurer, casting og fortellerstruktur. Jeg ble rett og slett ikke beveget – det er noe skrevet og kunstig over historien og måten den er fortalt på, og Jenkins fokuserer i overkant mye på lidelse – og etter å ha sett den til dels tematisk beslektede, naturalistiske, glovarme Call Me By Your Name under Berlinalen, har den nærmest forlatt hukommelsen min.

Jeg ble heller ikke rørt til tårer av godteposen La La Land (som vi diskuterer i denne podkasten fra fjorårets filmfestival i Venezia). Så lenge musikalen synger av full hals og vrikker på rumpa, svinger den skikkelig (åpningen og den etterfølgende halvtimen er balsam for filmsjelen), men kjærlighetshistorien er platt, monologene om frijazz patetiske og kjemien mellom Emma Stone og Ryan Gosling bare helt ok. Jeg har imidlertid stor tro på Damien Chazelle (Whiplash fortjente hver eneste av de tre Oscar-prisene den fikk), og synes derfor det er helt innafor at han tok med seg regiprisen, hvis den kan medføre ekstra gullkantede muligheter fremover.

I alle tilfeller er det lenge siden jeg har kost meg like mye med showet som i år. Jimmy Kimmel var en fremragende vert, som sjonglerte politikk og humor med stø hånd. Årets stunt, med selfie-turistene var kanskje litt «mobbete», men også veldig morsomt. Til og med Matt Damon-kjeklingen fungerte. Og på tross av sine 14 nominasjoner, fikk altså ikke La La Land flere enn seks statuetter – de fleste av dem faktisk vel fortjente (minus Emma Stone, som kjempet mot rolleprestasjoner for historiebøkene fra henholdsvis Isabelle Huppert og Natalie Portman (Jackie), men som likevel vant, trolig mest for sin popularitet).

Dette medførte at prisene fordelte seg på mange titler, hvilket alltid skaper en morsommere dramaturgi. Særlig gøy var det at Mel Gibsons comeback, Hacksaw Ridge, ikke bare vant for beste lydmiks (til en designer nominert for 21. gang!), men også tok med seg den gjeve prisen for beste klipp (til den kvasse saksehånden bak The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring). Som så ofte tidligere i denne kategorien, er det faktisk filmen med den mest imponerende kunstneriske prestasjonen – uavhengig av sjanger og generell anerkjennelse – som trekker det lengste strået (vi minnes også The Girl With the Dragon Tattoo, Whiplash, Mad Max, The Bourne Ultimatum og så videre.)

Veteranen Colleen Atwood vant sin fjerde kostymepris for de imponerende gevantene i Fantastic Beasts, rett foran nesa på forhåndsfavoritten La La Land, og Casey Affleck fikk anerkjennelsen han fortjente for den forpinte rolleprestasjonen i Manchester by the Sea, på tross av at Denzel Washington nettopp gikk seirende ut av SAG Awards. En statuett ble det også på Manchester by the Seas skarpe penn, Kenneth Lonergan, som lenge har vært en av Hollywoods fremste manusforfattere.

Og så kom twisten! Idet La La Land-toget likevel viste seg å være ustoppelig i de tyngste kategoriene, og gjengen bak filmen entusiastisk takket hverandre og sine nærmeste på scenen, ble det oppdaget at Warren Beatty og Faye Dunaway hadde blitt tildelt og åpnet feil konvolutt, og at den riktige vinneren i kategorien for beste film i virkeligheten var Moonlight (for øvrig noe jeg hadde spådd på forhånd; med unntak av Birdman har regi/film delt seg i årene etter det nye avstemningssystemet ble innført).

Visst var det pinlig for alle involverte, og det har allerede stjålet mye oppmerksomhet fra filmenes prisdryss, men det var også et vaskeekte TV-øyeblikk, en virkelig fiasko det vil refereres til i årevis fremover – og derfor noe jeg totalt sett syntes var mer overraskende og artig enn bedrøvelig.

Nedenfor finner du den komplette listen med årets Oscar-nominasjoner.

Her er «beviset», som «La La Land»-produsenten presenterer for et vantro publikum i salen.

*

Årets Oscar-vinnere:

Beste film:
Arrival
Fences
Hacksaw Ridge
Hell or High Water
Hidden Figures
La La Land
Lion
Manchester by the Sea
Moonlight

Beste regissør:
Denis Villeneuve (Arrival)
Mel Gibson (Hacksaw Ridge)
Damien Chazelle (La La Land)
Kenneth Lonergan (Manchester by the Sea)
Barry Jenkins (Moonlight)

Beste mannlige hovedrolle:
Casey Affleck (Manchester by the Sea)
Andrew Garfield (Hacksaw Ridge)
Ryan Gosling (La La Land)
Viggo Mortensen (Captain Fantastic)
Denzel Washington (Fences)

Beste kvinnelige hovedrolle:
Isabelle Huppert (Elle)
Ruth Negga (Loving)
Natalie Portman (Jackie)
Emma Stone (La La Land)
Meryl Streep (Florence Foster Jenkins)

Beste mannlige birolle:
Mahershala Ali (Moonlight)
Jeff Bridges (Hell or High Water)
Lucas Hedges (Manchester by the Sea)
Dev Patel (Lion)
Michael Shannon (Nocturnal Animals)

Beste kvinnelige birolle:
Viola Davis (Fences)
Naomi Harris (Moonlight)
Nicole Kidman (Lion)
Octavia Spencer (Hidden Figures)
Michelle Williams (Manchester by the Sea)

Beste klipp:
Joe Walker (Arrival)
John Gilbert (Hacksaw Ridge)
Jake Roberts (Hell or High Water)
Tom Cross (La La Land)
Nat Sanders og Joi McMillon (Moonlight)

Beste animasjonsfilm:
Kubo and the Two Strings
Moana
My life as a Zucchini
The Red Turtle
Zootropolis

Beste produksjonsdesign:
Arrival
Fantastic Beasts and Where to Find Them
Hail, Caesar!
La La Land
Passengers

Beste visuelle effekter:
Deepwater Horizon
Doctor Strange
The Jungle Book
Kubo and the Two Strings
Rogue One: A Star Wars Story

Beste dokumentar:
Havet brenner
I Am Not Your Negro
Life, Animated
O.J.: Made in America
13th

Beste ikke-engelskspråklige film:
Under sanden
En mann ved navn Ove
The Salesman
Tanna
Min pappa Toni Erdmann

Beste adapterte manus:
Eric Heisserer (Arrival)
August Wilson (Fences)
Allison Schroeder og Theodore Melfi (Hidden Figures)
Luke Davis (Lion)
Barry Jenkins og Tarell Alvin McCraney (Moonlight)

Beste originalmanus:
Taylor Sheridan (Hell or High Water)
Damien Chazelle (La La Land)
Yorgos Lanthimos og Efthymis Filippou (The Lobster)
Kenneth Lonergan (Manchester by the Sea)
Mike Mills (20th Century Women)

Beste filmmusikk:
Jackie
La La Land
Lion
Moonlight
Passengers

Beste foto:
Bradford Young (Arrival)
Linus Sandgren (La La Land)
Greig Fraser (Lion)
James Laxton (Moonlight)
Rodrigo Prieto (Silence)

Beste sminke og hår:
En mann ved navn Ove
Star Trek Beyond
Suicide Squad

Beste kostymedesign:
Allied
Fantastic Beasts and Where to Find Them
Florence Foster Jenkins
Jackie
La La Land

Beste originalsang:
Audition (The Fools Who Dream) (La La Land)
Can’t Stop The Feeling (Trolls)
City Of Stars (La La Land)
The Empty Chair (Jim: The James Foley Story)
How Far I’ll Go (Moana)

Beste lydmiks:
Arrival
Hacksaw Ridge
La La Land
Rogue One: A Star Wars Story
13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi

Beste lydklipp:
Arrival
Deepwater Horizon
Hacksaw Ridge
La La Land
Sully

Beste kortfilm:
Ennemis Intérieurs
La Femme et le TGV
Silent Nights
Sing
Timecode

Beste animerte kortfilm:
Blind Vaysha
Borrowed Time
Pear Cider and Cigarettes
Pearl
Piper

Beste kortdokumentar:
Extremis
4.1 Miles
Joe’s Violin
Watami: My Homeland
The White Helmets