Her er den sprudlende første traileren til Wes Andersons nye film The French Dispatch

Med sin tiende spillefilm virker det som regissør Wes Anderson har det mer gøy enn noensinne. Den første traileren til The French Dispatch ble sluppet i dag, og gir mildt sagt uttrykk for at vi har et nytt, sprudlende Anderson-univers å glede oss til å oppsøke på kino til sommeren.

At ikke Anderson allerede har viet en hel film til det karikerte, energiske, dramatiske indre livet til et tidsskrift – eller skal vi kalle det en ukesavis? – er nesten en slags tjenesteforsømmelse. The French Dispatch virker dog å rette opp forsinkelsen ved å være barokk og brusende med Wes Anderson-volumet stilt inn på 11 av 10. Her er tilsynelatende alle hans faste skuespillere med, og om vi ikke ser dem i traileren, føles dette som en film der de merkeligste cameo-figurer kan dukke opp i alle tenkelige kriker og kroker.

Selv etter å ha sett denne traileren tre ganger på rappen, er det vanskelig å gjenfortelle eller oppsummere premisset for historien – bortsett fra at det virker å være små og store dramatiske situasjoner i alle bildene, og at snutten rent strukturelt gir informasjon om at en slags kapittelinndeling blir å finne. (Story #1: «The Concrete Masterpiece» by J.K.L. Bere er tittelen på det første kapittelkortet vi får se i traileren, og vi kan vel anta at dette da er artikler fra tidsskriftet som det henspilles på.)

En plakat til filmen er også sluppet (vi har limt den inn nedenfor), og som i traileren er også markedsføringsmateriellet et overflødighetshorn mettet med detaljer og tilført små fortellinger i alle de små og store bildene. The Grand Budapest Hotel (2014) virker som sådan å være den best sammenlignbare av Wes Andersons foregående filmer, ettersom også den utspant seg i et spesifikt avgrenset miljø (hotellet), men fløt ut fra rammene i alle mulige retninger. La oss håpe at The French Dispatch er fylt med den samme typen narrative overskudd.

Ettersom filmen utspiller seg i (og er filmet i) Frankrike, samt at den amerikanske kinopremieren ligger 24. juli, er det overveiende sannsynlig at Wes Anderson først bringer filmen til Cannes-festivalen for sin verdenspremiere. Så da kan vi begynne å glede oss – Montages skal som vanlig dekke Cannes-festivalen fra begynnelse til slutt. Her er traileren:

«The French Dispatch» – plakat