Med sin tiende spillefilm virker det som regissør Wes Anderson har det mer gøy enn noensinne. Den første traileren til The French Dispatch ble sluppet i dag, og gir mildt sagt uttrykk for at vi har et nytt, sprudlende Anderson-univers å glede oss til å oppsøke på kino til sommeren.
At ikke Anderson allerede har viet en hel film til det karikerte, energiske, dramatiske indre livet til et tidsskrift – eller skal vi kalle det en ukesavis? – er nesten en slags tjenesteforsømmelse. The French Dispatch virker dog å rette opp forsinkelsen ved å være barokk og brusende med Wes Anderson-volumet stilt inn på 11 av 10. Her er tilsynelatende alle hans faste skuespillere med, og om vi ikke ser dem i traileren, føles dette som en film der de merkeligste cameo-figurer kan dukke opp i alle tenkelige kriker og kroker.
Selv etter å ha sett denne traileren tre ganger på rappen, er det vanskelig å gjenfortelle eller oppsummere premisset for historien – bortsett fra at det virker å være små og store dramatiske situasjoner i alle bildene, og at snutten rent strukturelt gir informasjon om at en slags kapittelinndeling blir å finne. (Story #1: «The Concrete Masterpiece» by J.K.L. Bere er tittelen på det første kapittelkortet vi får se i traileren, og vi kan vel anta at dette da er artikler fra tidsskriftet som det henspilles på.)
En plakat til filmen er også sluppet (vi har limt den inn nedenfor), og som i traileren er også markedsføringsmateriellet et overflødighetshorn mettet med detaljer og tilført små fortellinger i alle de små og store bildene. The Grand Budapest Hotel (2014) virker som sådan å være den best sammenlignbare av Wes Andersons foregående filmer, ettersom også den utspant seg i et spesifikt avgrenset miljø (hotellet), men fløt ut fra rammene i alle mulige retninger. La oss håpe at The French Dispatch er fylt med den samme typen narrative overskudd.
Ettersom filmen utspiller seg i (og er filmet i) Frankrike, samt at den amerikanske kinopremieren ligger 24. juli, er det overveiende sannsynlig at Wes Anderson først bringer filmen til Cannes-festivalen for sin verdenspremiere. Så da kan vi begynne å glede oss – Montages skal som vanlig dekke Cannes-festivalen fra begynnelse til slutt. Her er traileren: