Her er den første actionfylte traileren til Brian De Palmas nye thriller Domino

Mesterregissør Brian De Palma er endelig tilbake med en ny film, Domino, og nok en gang har han laget en thriller. Den første traileren til filmen er nå sluppet, og selv om disse første glimtene er presentert i en generisk «trailersjanger», er det lett å spore De Palma-ismene i det visuelle uttrykket.

Det har gått over seks år siden Passion, så det er egentlig på overtid at De Palma signerer et nytt filmverk, selv om Noah Baumbachs utsøkte portrettdokumentar De Palma (2015) ga fansen en rikelig helaften i mellomtiden. Produksjonen av Domino har dessverre vært preget av konflikter og utsettelser, og denne erfaringen har De Palma i et intervju med den franske publikasjon Le Point i fjor beskrevet som «en fryktelig opplevelse». Da den amerikanske premieredatoen, 31. mai 2019, nylig ble fastsatt, var det første tegn på at filmen faktisk blir mulig å se i år. (Domino slippes dessuten rett på video i USA, noe som vel historisk sett ikke er et særlig godt tegn – selv om «rett på video» i enkelte tilfeller kan sies å være en gjev sjanger i seg selv.)

Som vi rapporterte her på Montages tilbake i mai 2017 er Domino basert på et originalmanus av den norske manusforfatteren Petter Skavlan (Kon-Tiki), og den nordiske forankringen utvides av at både hovedrolleinnehaver Nikolaj Coster-Waldau og filmens produsent Michel Schønnemann er danske, samt at en del av innspillingen (for to år siden) skjedde i København. (I birollegalleriet finner vi også flere danske skuespillere, blant annet Paprika Steen og Søren Malling.) Før de rakk å sprette champagnen på Amalienborg kom nok våre danske venner raskt ned på jorden igjen, hvis de da leste De Palma-intervjuet sitert over – der smalt han nemlig også i bordet med følgende beskrivelse av opplevelsene hos våre naboer: «[Domino] var min første erfaring i Danmark og mest sannsynlig min siste.»

Vel. Med beskrivelsene av produksjonens konflikter og krangling unnagjort, er det nå først og fremst interessant å se frem mot Domino som film, og det finnes en rekke tydelige avtrykk fra Brian De Palma i denne første traileren. Et lyspunkt fra intervjuet med Le Point er for øvrig følgende utsagn fra De Palma om motivasjonen bak å gjøre dette prosjektet: «[Domino] var en ny mulighet for meg til å utforske en visuell fortelling.» Med seg har han også hatt sin gamle klipper Bill Pankow (The Untouchables, Femme Fatale), Almodóvar-fotograf José Luis Alcaine (Passion) og komponist Pino Donaggio (Carrie, Dressed to Kill, Blow Out)… så det er nesten umulig at Domino ikke har snacks å by på.

Og bevisene «finnes» allerede i denne første traileren. Regissørens ikonisk velanvendte split diopter-linsebruk gjør eksempelvis comeback allerede etter noen sekunder av klippet (se bildet under), i noe som må være en tidlig spenningssekvens i filmen – ettersom Søren Mallings rollefigur åpenbart havner i sykesenga etterpå, og det hele fremstår som en igangsettende hendelse:

Eksempel på bruk av ‘split diopter’ i «Domino».

*

Når det er sagt, øker vel ikke denne traileren akkurat den generelle nysgjerrigheten på hva Domino er – til det blir de generiske lydeffektene og den anmassende rytmen for påståelig og insisterende til at publikum kan danne seg et tydelig bilde av hvorfor denne filmen må ses. Men som fans av Brian De Palma kan man rimelig lett finne glede i klippet nedenfor – i alt fra eksempler på åpenbart intens fargebruk, til kamerabevegelser og visuelle hint fra det som kan være spenningssekvenser av godt, gammeldags merke. Og vi skimter vel også en tyrefekterarena her, som kan indikere et set piece å glede seg til.

Vi legger godviljen til, og så får vi håpe at Petter Skavlans rolle her som manusforfatter – i tillegg til den danske tilknytningen – sørger for at Domino får kinooppsetning her i Norge, slik at vi kan ta inn Brian De Palmas bilder på den best tenkelige måten: på kinolerretet. Nedenfor kan dere se traileren, og en plakat for filmen.