«The Favourite», «A Star is Born», «Green Book» og «Roma».

Her er årets Oscar-nominasjoner: The Favourite, A Star is Born, Green Book, Roma leder an

Oscar 2019: Årets Oscar-nominasjoner har nettopp blitt offentliggjort, og nedenfor kan dere se den komplette oversikten. I en Oscar-sesong der Hollywood har satt et tyngre fokus på en representasjons- og popularitetsdiskurs enn kunstnerisk kvalitet og egenartede prestasjoner, er dagens nominasjonslister forutsigbar lesning – med forhåndsfavorittene i førersetet: The Favourite og Roma (begge med ti nominasjoner), tett fulgt av A Star is Born og Green Book. Blant filmene som i dag gjorde det litt bedre enn ventet finner vi Vice og Black Panther (med henholdsvis åtte og syv nominasjoner)

Som vi diskuterte før jul i vår første podkastprat om vinterens Oscar-sesong, er dette en årgang preget av høyt elskede filmer – i alle fall sett med Montages-briller. Filmene som leder an er en bunt rimelig solide titler, som alle ser ut til å treffe «sitt» publikum – mange av dem har også truffet et stort publikum i USA (og verden for øvrig), som lover godt for Oscar-showets seertall søndag 24. februar.

Størst kjærlighet ute blant et bredt (men splittet) felt av cineaster har nok Alfonso Cuaróns Netflix-produksjon Roma blitt møtt med, fra den vant Gulløven i Venezia i september, frem til strømmepremieren i desember og nå i dag til offentliggjøringen av det tosifrede antallet Oscar-nominasjoner filmen har fått. At begge filmens to sentrale kvinnelige skuespillerne, Yalitza Aparicio og Marina de Tavria, ble nominert, vitner om populariteten som har økt og utvidet seg for Roma. (Rent statistisk er det likevel en bekymring for filmen at den ikke ble nominert i kategorien for beste klipp – dog er vel Alfonso Cuarón mer enn happy i dag med sine fem (!) nominasjoner totalt – mer enn noen annen enkeltperson.)

På tross av at suksessen for ikke-engelskspråklige Roma og Cold War (sistnevnte ble som førstnevnte både nominert i kategorien for ikke-engelskspråklige filmer og for regi/foto), ser vi at mer «Oscar-vennlige» filmer som Dum og dummere-regissør Peter Farrellys kontroversielle «hvite manns» vennskapskomedie om å overkomme rasisme, Green Book, også gjør det skarpt. Et ekko av Akademiets tradisjon for å omfavne mer konvensjonelt spiselige filmer. At superheltfansen også har «fått» Black Panther inn i en rekke kategorier, gjør årets Oscar-nominasjoner spiselige for nesten «alle», noe som igjen gjør dem litt kjedelige, og uvesentlige. Dessverre.

Yorgos Lanthimos‘ kostymekomedie The Favourite blir en slags mellomting, med sin eksentriske auteur-signatur og groteske humor. Når den likevel er å anse som «bred» handler det om tempoet og underholdningsverdien – filmen kommuniserer med et vesentlig større publikum enn grekerens tidligere verker (Dogtooth, The Killing of a Sacred Deer).

Del gjerne deres tanker og reaksjoner i kommentarfeltet – nedenfor finner dere en komplett oversikt over årets Oscar-nominasjoner.

*

Årets Oscar-nominasjoner:

Beste film:
Black Panther
BlacKkKlansman
Bohemian Rhapsody
The Favourite
Green Book
Roma
A Star Is Born
Vice

Beste regissør:
Spike Lee (BlacKkKlansman)
Paweł Pawlikowski (Cold War)
Yorgos Lanthimos (The Favourite)
Alfonso Cuarón (Roma)
Adam McKay (Vice)

Beste mannlige hovedrolle:
Bradley Cooper (A Star Is Born)
Christian Bale (Vice)
Willem Dafoe (At Eternity’s Gate)
Rami Malek (Bohemian Rhapsody)
Viggo Mortensen (Green Book)

Beste kvinnelige hovedrolle:
Yalitza Aparicio (Roma)
Glenn Close (The Wife)
Olivia Colman (The Favourite)
Lady Gaga (A Star Is Born)
Melissa McCarthy (Can You Ever Forgive Me?)

Beste mannlige birolle:
Adam Driver (BlacKkKlansman)
Mahershala Ali (Green Book)
Richard E. Grant (Can You Ever Forgive Me?)
Sam Elliott (A Star is Born)
Sam Rockwell (Vice)

Beste kvinnelige birolle:
Amy Adams (Vice)
Regina King (If Beale Street Could Talk)
Marina de Tavira (Roma)
Emma Stone (The Favourite)
Rachel Weisz (The Favourite)

Rachel Weisz i «The Favourite».

Beste originalmanus:
Deborah Davis, Tony McNamara (The Favourite)
Paul Schrader (First Reformed)
Brian Currie, Peter Farrelly, Nick Vallelonga (Green Book)
Alfonso Cuarón (Roma)
Adam McKay (Vice)

Beste adapterte manus:
Joel and Ethan Coen (The Ballad of Buster Scruggs)
Spike Lee, David Rabinowitz, Charlie Wachtel, Kevin Willmott (BlacKkKlansman)
Nicole Holofcener, Jeff Whitty (Can You Ever Forgive Me?)
Barry Jenkins (If Beale Street Could Talk)
Bradley Cooper, Will Fetters, Eric Roth (A Star Is Born)

Beste animasjonsfilm:
Incredibles 2
Isle of Dogs
Mirai
Ralph Breaks the Internet
Spider-Man: Into the Spider-Verse

Beste dokumentar:
Hale County This Morning, This Evening
Of Fathers and Sons
Free Solo
RBG
Minding the Gap

Beste ikke-engelskspråklige film:
Capernaum
Cold War
Never Look Away
Roma
Shoplifters

«First Man»

Beste klipping:
Barry Alexander Brown (BlacKkKlansman)
John Ottman (Bohemian Rhapsody)
Yorgos Mavropsaridis (The Favourite)
Patrick J. Don Vito (Green Book)
Hank Corwin (Vice)

Beste foto:
Lukasz Zal (Cold War)
Alfonso Cuarón (Roma)
Robbie Ryan (The Favourite)
Caleb Deschanel (Never Look Away)
Matthew Libatique (A Star is Born)

Beste produksjonsdesign:
Black Panther
The Favourite
First Man
Mary Poppins Returns
Roma

Beste visuelle effekter:
Avengers: Infinity War
Christopher Robin
First Man
Ready Player One
Solo: A Star Wars Story

Beste originale filmmusikk:
Alexandre Desplat (Isle of Dogs)
Ludwig Göransson (Black Panther)
Marc Shaiman (Mary Poppins Returns)
Terence Blanchard (BlacKkKlansman)
Nicholas Britell (If Beale Street Could Talk)

Beste sminke og hår:
Grensen
Mary Queen of Scots
Vice

Beste kostymedesign:
The Ballad of Buster Scruggs
Black Panther
The Favourite
Mary Poppins Returns
Mary Queen of Scots

«Bohemian Rhapsody»

Beste originalsang:
‘All the Stars’ (Black Panther)
‘I’ll Fight’ (RBG)
‘The Place Where Lost Things Go’ (Mary Poppins Returns)
‘Shallow’ from (A Star Is Born)
‘When a Cowboy Trades His Spurs For Wings’ (The Ballad of Buster Scruggs)

Beste lydmiks:
Black Panther
Bohemian Rhapsody
First Man
Roma
A Star Is Born

Beste lydklipp:
Black Panther
Bohemian Rhapsody
First Man
A Quiet Place
Roma

Beste kortfilm:
Detainment
Fauve
Marguerite
Mother
Skin

Beste animerte kortfilm:
Animal Behaviour
Bao
Late Afternoon
One Small Step
Weekends

Beste kortdokumentar:
Black Sheep
End Game
Lifeboat
A Night at the Garden
Period. End of Sentence.

*

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 19 kommentarer

  1. Øystein sier:

    Det er jo lov å vær litt positiv da… Pawel Pawlikowski for beste regissør (det er bare 2. gang i historien at to regissører fra ikke Engelsk språklige filmer blir nominert) og First Reformed for orig. screenplay.

    Det værste var at Hurwitz ikke ble nominert for beste score.

    • Haha, okå da – litt positiv kan jeg være… kategorien for beste regi var etter forholdende ganske inspirert, og jeg er glad for Paul Schraders nominasjon, og det kanskje aller gledeligste: den enormt gripende og autentisk observerte oppvekstdokumentaren Minding the Gap sikret seg en nominasjon. Dét var bra!

      Men man kjemper jo for å holde de beste filmene høyt, og det er en sorg at Oscar-prisene – all den tid vi fortsatt beholder den naive troen på at de ønsker å belønne filmkunstneriske prestasjoner – ikke finner rom for å nominere i noen kategorier: Eighth Grade, Private Life, Vox Lux, og (utenom Schrader) First Reformed. Og da nevner jeg bare noen snubs.

    • Øystein sier:

      Det vil alltid være snubs spesielt når Oscar er så politisk og mye handler om hvor mye studioet vil bruke på kampanje og screeners. Derfor har ikke disse mindre filmene en sjanse. Amerikanere heller nok også mer mot plot og emosjonell resonnans enn dere.

      Jeg skulle gjerne sitt flere sjanger filmer bli nominert til Oscar, som er mer sjelden enn filmene du nevner. A Quiet Place, Annihilation, Hereditary, Revenge og Mandy for å nevne noen :)

  2. Jens P. sier:

    Herre, hva har skjedd med Oscaren? Black Panther var knapt den tredje beste superheltfilmen i 2018…

    • Tore sier:

      Mulig den var det for deg subjektivt ja, men sett i et større lys er Black Panther så enormt mye mer enn dette… Så nei, B.P. er jo ikke bare en konvensjonell superheltfilm må vite.

    • Jens P. sier:

      Joda, afro-futurismen var kul og det er fint at svarte også får sin superheltfilm (selv om vi ikke må glemme Blade og Shaquille O’Neals klassiker Steel), men er dette virkelig kvaliteter som hever den opp på Oscar-nivå?

      For ellers var Black Panther en relativt konvensjonell superheltfilm, som opererer innenfor de trygge, om velfungerende, rammeverket som Marvel-universet har satt.

  3. Christian Høkaas sier:

    Nominasjonene til Black Panther er egentlig ikke overraskende med tanke på hvor godt den har gjort det i «award season» tidligere. Forventet også at den kom til å bli nominert for beste visuelle effekter, da den vant den prisen under Critic’s Choice (men det var godt den ikke gjorde det). Disney har vært knallharde med FYC-kampanjen til Black Panther i et år nå. Man skimtet jo hvor mye de frontet den filmen allerede ved fjorårets Oscar-sesong når Chadwick Boseman (som var på utdelingen i forbindelse med Mudbound) ble mer rost for Black Panther.

    Når du nevner Eighth Grade og First Reformed i kommentarfeltet, så er jeg helt enig i at rent personlig hadde jeg likt mer oppmerksomhet til dem. Men A24 har ikke like mye råd til FYC-kampanjer som f.eks. 20th Century Fox (som har frontet Bohemian Rhapsody helt sinnsykt mye, til tross for at den ikke har vunnet alle kritikerne). A24 la mest fokus på Lady Bird i fjor (som så ut til å koste The Florida Project den ekstra «boost»-en, da den falt ut av flere kategorier og endte opp med en nominasjon). I år har A24 sjonglert litt mellom Hereditary, Eighth Grade og First Reformed, og mitt inntrykk er at de ikke har et flaggskip, men promotert alle tre like godt. Førstnevnt for Toni Collette, som har gjort det greit tidligere i «award season», men har ikke nok kjøtt på beina til å bli nominert for skuespiller. Eighth Grade har også gjort det greit, som vi så med Critics Choice. First Reformed (og særlig Ethan Hawke) har gjort det strålende i de tidligere kritikerprisene. Det er synd det ikke var nok, men igjen, A24 kan ikke matche med millionbanken de andre har for FYC-kampanjen (slik som Netflix som har brukt mer penger på kampanjen til Roma enn det Roma kostet å lage).

    Det hadde også vært stilig med Vox Lux også som du sier Karsten. Neon (distribusjonselskapet) er også ganske smale og bare to år gamle. De var suksessfulle med I, Tonya i fjor, men det har mest med oppmerksomheten filmen fikk på TIFF (som hjelper sykt mye for promoteringen) og de gikk fra å promotere Ingrid goes west til å legge alle penga på bordet med I, Tonya. Vox Lux hadde premiere i Venezia, men der var det mange andre som stjal showet (som også er nominert i år). Neon har vært litt surrete i år spør du meg. De annonserte i oktober at de pushet Natalie Portman i birolle-racet istedenfor hovedrolle-racet. Som sagt, Neon er helt ferske i spillet og har promotert denne filmen nokså dårlig. Synd og leit.

    Oscar-utdelingen har jo mistet seere år etter år. Det er en hard balanse mellom å appellere til det gemene hop eller oss cinefile. (Når sant skal sies, så likte jeg godt at Cold War stakk av med tre nominasjoner og blant annet i regi). Men det er åpenbart at noen spiller publikumskortene. 20th Century Fox har frontet Bohemian Rhapsody mer som det «populære bidraget». De gjorde det samme tre år siden med The Martian og det at den fikk syv nominasjoner var kanskje litt overraskende. Det er klart den har bedre omtale enn Bohemian Rhapsody, men det er iallefall en populærfilm-kampanje som fungerte godt i 2015. Disney gjør dette med Black Panther i år og Universal med Green Book. Vi får se om de får opp seertallene i år. Hvis de gjør det, så kan vi være så heldige at vi aldri får den populærfilmprisen som de annonserte og trakk tilbake grunnet negative tilbakemeldinger.

    • Tore sier:

      Hva med å heller snakke om hva som ER bra ved B.P., og ikke bare det som er helt greit, samt hva publisitetsmaskineriet har oppnådd med filmen?
      Filmen er nominert (ønsker jeg å tro) grunnet dens enorme særegenheter, til tross for at den også er et superkommersielt produkt.

      På samme har dessverre Boehmain Rhapsody også tydligvis oppnådd litt for mye enn hva den fortjener. Når den er nominert som en av de 8 beste filmene fra amerikansk filmproduksjon i fjor, ja da får man jo lyst til å gråte en skvett. Filmen har absolutt sine kvaliteter, samt medrivende effektive sider, men innen regi og som helthetlig film oser den så tradisjonell populistisk overflatisk portrettfilm at det er flaut.

      Og generelt: en ting er at enkelte filmer har et enormt promoteringsapparat som står bak dem og hauser dem opp, en annen ting er jo at de samme filmene likevel får nok stemmer av barnsjefolkene (akademiet) til i det hele tatt å oppnå faktiske sluttnominasjoner. Jeg mener… selv om Bohemian Rhapsody er stort promotert, osv, hvorfor stemmer akademiet den frem til en ‘beste film’-nominasjon? Ville du/jeg selv gjort dette, om vi satt i akademiet og hadde stemmerett?

    • Tusen takk for interessant kommentar, Christian! Dette har du åpenbart mye kunnskap om. Virkelig sørgelig at VOX LUX har gjort det _så_ dårlig.

  4. Thomas Heie sier:

    Ser at dere har omformulert vurderingen av The Favourite, etter først å ha blitt omtalt som mer stereotyp sjangerfilm. I dette selskapet er det snodig å velge ut den som noe man mener er mer rett fram. Pakket inn i svart komedie og med et godt driv og underholdningsverdi, ja, men med Lanthimos’ tematikk og signatur under fernisset.

    • Hei Thomas! Dekningen av offentliggjøringen av Oscar-nominasjonene gir oss en liten utfordring på tid og rom, ettersom vi ønsker å ha en sak raskt ute – samtidig som det er verdifullt med noen kommentarer til nominasjonene. Derfor ble denne saken i år som tidligere år merket med en «oppdateres og utvides»-linje helt øverst, som gjorde at noen formuleringer og utvidelser ble tilført i løpet av timene etter nominasjonene ble sluppet, og ved hjelp av at flere enn én i redaksjonen hadde fått bidratt med sine tanker.

      The Favourite ble ikke omtalt som «stereotyp sjangerfilm» på noe tidspunkt i denne saken, det er dine ord, og jeg står fortsatt ved den opprinnelige formuleringen om at den er typisk Oscar-vennlig. Jeg holder min Lanthimos høyt (The Lobster er unntaket), men selv om The Favourite tidvis er briljant som sort komedie og vrir på noen konvensjoner, er den likevel Lanthimos light og besitter en hel rekke Oscar-vennlige trekk: den er britisk, den er et kostymedrama, den handler om monarkiet og «upstairs/downstairs», den er skuespillerdrevet, den har høy produksjonsverdi, er teknisk kompetent, etc. Alt dette er jo ofte positive kvaliteter, så at den er Oscar-vennlig er jo i alle fall ikke en beskrivelse som betyr at man sier den er dårlig av den grunn. Poenget var vel i all sin enkelhet at The Favourite var en forutsigbar favoritt til å bli Oscar-nominert i en rekke kategorier. (Vi spådde dette også i vår podkastsamtale om filmen fra premieren i Venezia i september 2018.)

      Om den kommer til å vinne særlig mange av de ti statuettene den nå er nominert til, det gjenstår å se – interessant at du nevner triviaen om kvinnelige hovedroller og at forrige vinner som matchet var så langt tilbake som All About Eve (!).

  5. Thomas Heie sier:

    Ingen film med kvinner i hovedrollene, som The Favourite, har for øvrig vunnet beste film siden All About Eve i 1950.

  6. Thomas Heie sier:

    Karsten: Du har rett i at det ikke stod «stereotyp sjangerfilm», men den stod i samme avsnitt og var nevnt sammen med Green Book, bl.a. som Oscar-vennlig og spiselig for akademiet. Nå er den flyttet til et eget avsnitt og mer en mer nyanserende omtale. Den ble også nevnt i motsetning til bl.a. Roma og Cold War, som Green Book fortsatt står som. Man kan argumentere for at The Favourite ligger _nærmere_ Roma og Cold War enn mange av de andre filmene som er nevnt, og at den kalde, sadistiske tonen i filmen (filmen har bl.a. en scene hvor en kaninunge nesten blir tråkket i hjel, samt mange eksplitte replikker om oralsex) neppe er særlig «Oscar-vennlig» eller spiselig for et akademi med forkjærlighet for varme, bejublende filmer (men som Slate skriver: kan No Country For Old Men vinne beste film, kan The Favourite gjøre det (https://slate.com/culture/2019/01/2019-oscars-best-picture-front-runner-who-is-it-not-a-star-is-born-anymore.html)). I beste film-kategorien skulle man tro The Favourite utgjør de minst Oscar-vennlige sammen med Roma, men det gjenstår å se.

    • Ja, vi er enige om det meste, Thomas! Den korte versjonen av dette er vel enkel: Oscar-spekulasjoner og -kommentarer vil nå en gang alltid være like mye en lek som en slags vitenskap, og i en drømmeverden skaper alt dette maset en genuin synlighet for filmer som ellers kanskje mange går glipp av. Så da er det verdt det. På den ene, eller den andre måten.

      Rent subjektivt er 2019 en litt frustrerende årgang for de av oss som ikke føler at hverken The Favourite eller Roma er helt der oppe, men kanskje ble man bortskjemt av Oscar-sesongen 2018 som hadde en hel bukett filmer å elske: Call Me by Your Name, Phantom Thread, The Post, Lady Bird og Dunkirk var jo alle nominert for beste film..!

      Justeringen på originalformuleringen var et naturlig grep etter en hektisk Oscar-dekning i timen før; med litt tydeligere overblikk var det bedre å illustrere spennet ved å poengtere at The Favourite er en mellomting og synliggjøre det i eget avsnitt. Altså tar det opp i seg at The Favourite må kunne sies å være mindre konvensjonelt Oscar-vennlig enn Green Book, om man skulle lage en graf som trakk opp graden av Oscar-vennlighet mellom årets nominerte i kategorien for Beste film.

      Til og med Lanthimos1 hovedinspirasjonskilde Barry Lyndon (1975) var for øvrig i sin tid Oscar-vennlig (syv nominasjoner, fire Oscar-priser), så presedensen for det Oscar-vennlige eksisterer jo i eksempler så langt tilbake. Lanthimos har også allerede bevist seg som Oscar-vennlig – nominert fire ganger, for tre forskjellige filmer totalt.

  7. Eilif Hartwig sier:

    Skjønnner at ingen av disse filmene har hatt særlig mye buzz, men de kunne veldig greit nominert en av Chloe Zhao (The Rider), Tamara Jenkins (Private Life) eller Lynne Ramsay (You Were Never Really here) til regiprisen, uten å bli anklaget for kvotering. Og Elsie Fisher til skuespillerpris. Akkurat den er tjenesteforsømmelse!

    Men som alle vet, og dere er gode til å påpeke, Oscar er Oscar, og da blir seff Bohemian Rhapsody nominert. For en traurig film.

  8. Marcus sier:

    Den største skandalen er vel det at Paddington 2 er helt glemt.

  9. S. W. sier:

    Kan man se spektakelet på TV? Hvilken kanale i sånne fall?

  10. Knut Olav sier:

    Så The BlacKkKlansman i går, og må si at det er den svakeste filmen med såpass mange nominasjoner jeg har sett på endel år. Adam Driver beste birolle? Editing og directing ?? Klippingen var til tider merkelig, og sammen med den helt misplasserte musikken (hørtes ut som en TV-reklame) ødela filmen flere scener som kunne stått frem mye bedre.

    Dette lukter, ved siden av BP, black-quota…

    • Tore sier:

      Vel… både denne og BP er hinsodes mer friskt, «nytt» og befriende ikke-streite filmer uansett, så hvordan får du dette til å bli noe dårlig? Kanskje bl.a. musikken skal være litt rar, annerledes og speile både handlingen, tematikken og den ellers så særs friskt særegne filmen?

Svar Marcus

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>