Mysterier og tankegods i den første traileren til Denis Villeneuves science fiction-debut Arrival

I dag ble den første traileren til Denis Villeneuves science fiction-film Arrival sluppet – en herlig oppvarming til regissørens Blade Runner-oppfølger neste år.

Med sine tre amerikanske produksjoner Prisoners (2013), Enemy (2013) og Sicario (2015) har den kanadiske regissøren Denis Villeneuve opparbeidet seg en posisjon som yndet Hollywood-materiale, med potensial for virkelig store produksjoner – i likhet med regissører som Gareth Edwards eller Rian Johnson; litt aparte filmstemmer som likevel opererer innenfor et tradisjonelt fortellerspråk.

Sannsynligvis er det nettopp derfor Villeneuve har blitt plukket ut til å regissere den kommende Blade Runner-oppfølgeren. Før den tid varmer han imidlertid opp science fiction-musklene med Arrival – en alien invasion-film som ser ut til å love både mysterier, tankegods og sitrende spenningstablåer.

I den ferske traileren blir det raskt tydelig at historien er et slags amalgam av tidligere konseptualiseringer i sjangeren – du har en plutselig utenomjordisk invasjon (The Day the Earth Stood Still) i form av et mystisk ovalt skip (Sphere), der forskerne i Amy Adams og Jeremy Renners rolletolkninger prøver å kommunisere gjennom en tåkete glassvegg (Independence Day) på en non-verbal måte (Nærkontakt av tredje grad).

At alt dette minner om andre science fiction-filmer behøver naturligvis ikke være noe negativt. Det viktigste er at Villeneuve setter sitt personlige preg på materialet. Ved første øyekast kan det virke som om filmen er overraskende konvensjonell – i hvert fall det mest konvensjonelle han har gjort til nå – men i små glimt skimtes regissørens unike penselstrøk, særlig i mørke belysninger med rødlig skjær, og ikke minst i den insisterende, dommedagsaktige musikken, der Jóhann Jóhannsson «tolkes» via et moderne trailerprisme (ikke så rart, med tanke på at Jóhannssons originalmateriale her arranges og blandes med trailerspesialistene Confidental Music og David James Rosen).

Det er med andre ord ikke helt lett å bli klok på hva dette vil ende opp som; enten et generisk mellomoppdrag for Villeneuve eller noe mer vektig.

Arrival har verdenspremiere under filmfestivalen i Venezia 1. september, mens vi ennå ikke har noen dato for norsk kinopremiere.

*

https://www.youtube.com/watch?v=ennvCITY1F8

*