Eksperimentell smakebit fra Howard Shores Hobbiten-soundtrack

Forventningene til Peter Jacksons første film i Hobbiten-trilogien er mange og sammensatte, og Montages-redaksjonen preges av en lett nervøs stemning rundt det hele. Vi er avventende, men selvfølgelig håpefulle, selv om det i all rimelighet er vanskelig å forvente at Jackson og co kan leve opp til den nesten uvirkelig høye standarden som ble satt med Ringenes herre-trilogien for ti år siden.

Men er det noe man virkelig setter sin lit til, er det Howard Shores bidrag som komponist, og som forventet er den første smakebiten fra Hobbiten-soundtracket en ren nytelse. Ikke bare fordi det umiddelbart fremkaller den riktige patos-stemningen, men også fordi sporet «Radagast the Brown» er et genuint inspirert, overraskende eksperimentelt stykke filmkomposisjon.

De skjærende, skarpe stryker-«riffene» er i et perfekt grenseland mellom det lystige og foruroligende. Som i grunnen er beskrivende for utfordringen filmskaperne har når de skal koble Hobbitens historie opp mot Ringenes herre, uten å miste en mer uskyldig tone, som ennå ikke er forurenset av Mordors etter hvert altoverskyggende mørke.

http://youtu.be/8ZcGhkyUjds

Soundtracket slippes i sin helhet 11. desember – her er en liste over sporene, fordelt på to plater:

Disk 1:
My Dear Frodo
Old Friends
An Unexpected Party
Axe or Sword?
Misty Mountains performed by Richard Armitage and The Dwarf Cast
The Adventure Begins
The World is Ahead
An Ancient Enemy
Radagast the Brown
Roast Mutton
A Troll-hoard
The Hill of Sorcery
Warg-scouts

Disk 2:
The Hidden Valley
Moon Runes
The Defiler
The White Council
Over Hill
A Thunder Battle
Under Hill
Riddles in the Dark
Brass Buttons
Out of the Frying-Pan
A Good Omen
Song of the Lonely Mountain (fremført av Neil Finn)
Dreaming of Bag End

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 11 kommentarer

  1. Sett bort i fra barnekoret så høres det egentlig mer ut som noe Shore ville komponert for Cronenberg i grunn.

  2. Nå kan dere forøvrig høre smakebiter fra hvert enkelt spor her: http://goo.gl/ktuiL

    Tja, jeg vet ikke. Artig at velkjente temaer dukker opp igjen (som hobbit-temaet), men ikke alt er like spennende. Mange av de langsomme, tenuto strykerne Shore er så glad i, men som jeg ikke er så glad i (jeg er ikke like entusiastisk for Shore som artikkelforfatteren). Får vente til hele greia er ute før jeg feller endelig dom.

  3. Jonas Heitmann sier:

    Synes nå Shore sin musikk stil passer mye bedre til slike fantasy filmer en hva foreksempel Hans Zimmer foreks ville ha skrevet. Føler det er noe mystisk over Shore sine låter som passer utreffelig

  4. Zimmer har strengt tatt aldri gjort noe fantasy, så det er ganske så umulig å spekulere hvordan det ville blitt.

    Jeg er glad for at Shore er blitt med på lasset denne gangen også, spesielt på grunn av musikalsk kontinuitet i Tolkien-universet. Jeg er også svært begeistret for hans LOTR-musikk, selv om jeg ikke er noen stor fan av ham generelt. LOTR-magien er tilstede i et par av snuttene, men jeg må bare innrømme at jeg i det store og det hele ble «underwhelmed» av klippene over. Jeg håper bare at det føles mer tilstedeværende når jeg får høre hele greia — fortrinnsvis den litt kortere soundtrackutgivelsen som er designet mer som lytteopplevelse.

  5. Det later til at klippene ikke lenger kan avspilles! Kjedelig, da jeg koste meg stort med dem i går – var på ingen måte underveldet. Sporene «Out of the Frying-Pan» og
    «A Good Omen»… Eksisterer ordet lykkegrøss?

  6. Jonas Heitmann sier:

    Jobbet ikke Hans Zimmer på Pirates of the Caribbean filmene? Mener nå han hvertfall var komponist på de to siste filmene.

  7. Zimmer var komponist på de to siste filmene, mens Zimmer-lærling Klaus Badelt var komponist på den første, sterkt influert av sin mentor. På den måten har jo Zimmer leflet med eventyrsjangeren, men vil tro Thor Joachim likevel lager et slags skille mellom denne typen «adventure» og reinspikket fantasy.

  8. Jonas Heitmann sier:

    Forsåvidt sant det Lars Ole, og det viste jeg faktisk ikke men man hører utentvil likheter mellom Klaus Badelt og Zimmer.

  9. Ja, det er riktig – jeg skiller mellom piratfilm og fantasy, selv om POTC inneholder mange paranormale elementer.

    Zimmer bidro forøvrig med temaskriving på den første POTC-filmen også, selv om den i hovedsak var «elev» Badelts baby.

  10. Jonas Heitmann sier:

    Denne diskusjonen kan nok gå i en uendelig lengde, da jeg setter pirat filmer som en undersjanger innenfor fantasy filmer.

    Uansett så falt jeg pladask for Hobbiten sitt soundtrack selvom det skal mye til for å slå det Howard Shore lagde på Ringenes Herre trilogien

Svar Thor Joachim Haga

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>