Eksklusivt: Her er den første plakaten til Paul Greengrass’ Netflix-finansierte 22 July

Venezia 2018: Det er en knapp uke igjen til 22 July har sin verdenspremiere her på filmfestivalen i Venezia. Den Netflix-finansierte filmatiseringen av Åsne Seierstads 22. juli-bok En av oss er skrevet og regissert av Paul Greengrass, og nå er den første plakaten til filmen sluppet.

Etter at det ble offentliggjort i sommer at 22 July skulle få premiere på filmfestivalen i Venezia, har det blitt knyttet stor spenning til hvordan filmen ville bli presentert og markedsført av Netflix. Her på Montages har vi rapportert om festivalnyhetene, den sannsynlige premieredatoen og de første bildene fra filmen – som er den første amerikanske produksjonen om terroraksjonene 22. juli 2011.

Nå som filmfestivalen i Venezia er i gang, har Montages observert – i festivalomgivelsene på Lido – at Netflix også har sluppet den første plakaten for filmen. Dette er det første markedsføringsmateriellet som presenteres, og plakaten gir en indikasjon på hvilken sjangerbehandling og profilering Netflix vil omgi filmen med:

Det er all grunn til å forvente og håpe at en såpass anerkjent filmskaper som Paul Greengrass har behandlet historien om 22. juli på en ærlig og direkte måte. For United 93, filmen om en av de fire flykapringene 11. september 2001, ble Greengrass i sin tid Oscar-nominert for beste regi – og kritikerne roste ham for den intense, men balanserte skildringen av det som var en grusom, kompleks terrorhendelse.

Plakaten til 22 July viser at Netflix ønsker å skape nysgjerrighet hos publikum, rundt en film som skildrer det utenkelige bruddet med fred og ro. De bruker et bilde av Utøya sett på avstand – der fergekaien, husene og skogslandskapet kontrasteres med et ambulansehelikopter – og et illevarslende slagord: «The true story of a day that started like any other». Med tykke, dramatiske fonter for tittelen – «22 JULY» rammet inn i en boks som konnoterer en kalender – understreker typografien et alvor, men også noe sensasjonelt; som om det var en tabloidoverskrift.

Akkurat som tilfellet var med Erik Poppes Utøya 22. juli tidligere i år på filmfestivalen i Berlin, blir helt sikkert også dette en fryktelig vond og ubehagelig film å se – men plakaten over er det første eksempelet på at historien om 22. juli nå også blir et kommersielt produkt behandlet av amerikanske markedskrefter – noe som skiller seg tydelig fra hva som var tilfelle hjemme i Norge, da Poppes film hadde kinopremiere uten trailer i forkant, med minimal markedsføring.

Vi vet at 22 July allerede er vist til involverte og berørte på lukkede visninger i Norge i forkant av den forestående festivalpremieren her i Venezia, og dette er en indikasjon på at Netflix har en dialog med støttegruppen for 22. juli – og at det forhåpentligvis gjøres grep for å sørge for at ikke tragedien blir utnyttet uten hensyn til de som ble rammet hardest.

Montages er som sagt på plass her i Venezia, og ser 22 July på den første pressevisningen om morgenen onsdag 5. september.