Cannes 2018: Den Bergen-baserte distributøren Tour de Force har kjøpt tre titler fra hovedkonkurransen i Cannes.
Den mest omtalte av de tre, er utvilsomt italienske Matteo Garrones Dogman. Regissøren fikk sitt internasjonale gjennombrudd med mafia-skildringen Gomorra (2008), og har gitt seg i kast med vidt forskjellige prosjekter i kjølvannet av suksessen – med vekslende hell. Dogman er imidlertid en sikker publikumsvinner og Garrones «bredeste» film til nå, med en engasjerende intrige og ikke minst en uforglemmelig hovedrolle – Marcello Fonte tok med seg Cannes-juryens pris for beste mannlige skuespiller. En av de mange bjeffende hundene i filmen sikret seg den gjeve «Palm Dog»-statuetten.
De to andre filmene som nå er sikret norsk kinodistribusjon er signert franske regissører. Stéphane Brizé, som stod bak den svært gripende Markedets lov (lytt til vår podkast), har laget enda en eksplisitt politisk film med At War, som druknet litt under festivalen, men som helt sikkert vil få mer oppmerksomhet i forbindelse med kinopremieren i hjemlandet. Det samme gjelder Christophe Honorés bunnsolide AIDS-drama Sorry Angel, som – på tross av sitt tålmodige tempo, fravær av melodrama og subtile tidskoloritt – slekter på både Angels in America (2003) og fjorårets Grand Prix-vinner 120 slag i minuttet.
Det er ennå ikke avklart når filmene får norsk kinopremiere, men alt ligger til rette for at samtlige får norgespremiere under Bergen internasjonale filmfestival i høst.