Cinematekene i Oslo og Bergen byr på tragisk kjærlighet og japansk film i november og desember

I november og desember byr cinematekene i Oslo og Bergen på opprivende og tragisk kjærlighet i japansk film, med filmer signert Kenji Mizoguchi, Yasujiro Ozu, Keisuke Kinoshita, Nagisa Ōshima, Hirokazu Koreeda, Yoshishige Yoshida og Akira Kurosawa.

På programmet finner vi perler som Late Spring (1949) og Floating Weeds (1959) av Ozu, en nyrestaurert utgave av Mizoguchis utsøkte melodrama The Story of the Late Chrysanthemums (1939), Kurosawas Wild Geese (1953), Ōshimas gjennombruddsfilm Cruel Story of Youth (1960), samt den kontroversielle og enestående Sansenes rike (1976) – som først ble tillatt vist i Norge så sent som i 2001, etter en runde hos klagenemda.

Cinemateket i Oslo presenterer programmet slik:

Helt fra starten av har den japanske filmindustrien vært nesten fullstendig delt når det gjelder produksjon, distribusjon og konsum. I Japan var filmen mer påvirket av utøvende kunstarter, som teater, enn visuelle kunstarter, som fotografiet. Fra teateret arvet man tradisjonen med å skille mellom «historiske stykker», som oftest lagt til det tidlige føydalsamfunnet, og «moderne stykker» fra tiden etter Meiji-revolusjonen og utviklingen av et mer vestlig, moderne samfunn. Slik ble japansk film delt i to tydelige retninger, også geografisk. I Kyoto, Japans gamle hovedstad og arnested for den tradisjonelle kulturen, produserte studioene «samuraifilm» for et overveiende mannlig publikum, mens man i den moderne hovedstaden Tokyo produserte filmer i en moderne setting for et hovedsakelig feminint publikum.

Denne serien som handler om tragisk kjærlighet i japansk film har to målsetninger. På den ene siden vil den forsøke å gi et lite overblikk over japansk filmhistorie, om enn begrenset til etterkrigstiden og de kanoniserte regissørene. På den andre siden håper vi å berede grunnen for en retrospektiv på «den fjerde store japanske regissøren» – Mikio Naruse (1905-1969) – som er planlagt til neste år. Naruses samlede filmografi har blitt beskrevet som «filmer om kvinner og elendighet», mens denne serien vil vise et utvalg av tidlige etterkrigsklassikere innen sjangeren melodrama, og noen mer moderne forsøk av en yngre generasjon filmskapere på å løfte temaet «tragisk kjærlighet» ut over grensene for klassisk melodrama.

«The Story of the Late Chrysanthemums»
«The Story of the Late Chrysanthemums» (1939)

Med filmserien «Tragisk kjærlighet i japansk film» har cinematekene altså som formål å gi publikum et overblikk over japansk filmhistorie, og samtidig varme opp til neste års Mikio Naruse-retrospektiv. Naruses filmer er vanskelige å få has på (les mer her), så denne serien imøteser vi med store forventninger.

I kveld, tirsdag 3. november, inviterer Cinemateket i Oslo til åpningsforedrag ved Japan-ekspert Dick Stegewerns fra Universitetet i Oslo. Arrangementet er gratis, men du bør være rask på labben for å sikre deg billett.

Så godt som alle kopiene er fløyet inn fra Japan for anledningen. Full oversikt over programmet, samt visningsoversikt finner du på cinematekenes hjemmesider (her og her).