Fremtidige filmprosjekter presenteres på løpende bånd under filmfestivalen i Toronto, og før helgen ble det annonsert at Montages-favoritt Brian De Plama skal lage en metaversjon av Émile Zolas berømte debutroman Thérèse Raquin, med Emily Mortimer (Match Point, The Newsroom) i hovedrollen.
Thérèse Raquin ble skrevet i 1867, og har tidligere blitt overført til film av franske Marcel Carné i 1953, samt Charlie Stratton, hvis adaptasjon Therese nettopp har hatt premiere i Toronto (med Elizabeth Olsen i hovedrollen). Historien er et mørkt kjærlighetsdrama med begjær, utroskap og mord som ingredienser – med andre ord et godt utgangspunkt for en klassisk De Palma-film.
Det er imidlertid ikke snakk om en tradisjonell overføring fra bok til film. Screen Daily rapporterer:
Also new from SBS is Brian De Palma’s loose adaptation of Emile Zola’s Therese Raquin, featuring both period and contemporary elements. Emily Mortimer will play the lead. The story is about a film director and two actors shooting a movie version of Zola’s novel and finding that it reflects experiences in their own lives.
Dette premisset ligner på Wes Cravens New Nightmare, som er en av undertegnedes favoritter i metafilm-kategorien. De Palmas filmer har alltid vært preget av intertekstualitet og selvrefleksivitet (Hi, Mom!, Blow Out, Body Double, Redacted), og det skal bli en stor fornøyelse å se mesteren leke seg innenfor rammene av en renskåren metafilm, der regissørens og skuespillernes intriger bak kulissene plutselig begynner å ligne den dramatiske historien de forsøker å fortelle.
Men av erfaring bør man ikke sprette champagnekorken helt enda. De Palma har det med å annonsere nye filmer før essensielle detaljer er på plass (hvor ble det av Toyer, The Untouchables 2 og Heat?), og fra før av er det allerede klart at han skal regissere Happy Valley, med Al Pacino i hoverollen. Men i et relativt ferskt intervju med The Playlist forteller De Palma at han utvikler to prosjekter parallelt: «Right now I’m working on the Joe Paterno/Sandusky situation [a project called «Happy Valley«] and something that’s set in France. So that’s what’s going on now.»
Vi kan anta at Thérèse Raquin er det «franske prosjektet». Dette virker sannsynlig, med tanke på at filmen etter alle solemerker vil tilhøre den eksperimentelle delen av De Palmas filmografi. Det siste tiåret har auteuren laget de mest personlige, ukonvensjonelle filmene, som Femme Fatale og Passion, i Europa, i samarbeid med produsent Saïd Ben Saïd.
Det er foreløpig ikke fastslått når innspillingen skal begynne, og filmen har enda ikke fått en tittel.