AWE bringer Kelly Reichardts mesterverk First Cow til norske kinoer

Montages har lenge etterspurt norsk kinolansering for Kelly Reichardts mesterverk First Cow, som vi i fellesskap kåret til fjorårets tredje beste film. Nå bringer Another World Entertaintment den gledelige nyheten om at de har kjøpt rettighetene til First Cow.

Overfor Montages bekrefter AWE at de planlegger kinopremiere allerede 14. mai. Smittesituasjonen vil naturligvis spille inn, men det er lov å håpe at dette skjer så raskt som mulig – både fordi kinoene trenger kvalitetsfilmer av dette kaliberet, og fordi alle filmelskere der ute fortjener å oppleve en så visuelt utsøkt film på stort lerret.

First Cow utspiller seg i 1820, og vi befinner oss i et skogslandskap i Oregon, der Otis «Cookie» Figowitz (John Magaro) tjener til livets opphold som omreisende kokk, med håp om snart å kunne bli sin egen lykkes smed. Ved en tilfeldighet møter han King-Lu (Orion Lee), en kinesisk immigrant på rømmen, og et uventet vennskap oppstår. De ønsker begge å bygge seg en ny fremtid, og Oregons frodige natur gir eventyrlystne pionerer mange muligheter, ikke minst idet områdets første ku kommer seilende ned elven.

«First Cow» er endelig klar for norske kinoer.

Med filmer som Wendy and Lucy (2008), Meek’s Cutoff (2010), Certain Women (2016), og nå First Cow, har regissør og manusforfatter Kelly Reichardt for lengst gjort seg fortjent til en hedersplass i det amerikanske indiefilmlandskapet. Hun lager egenartede, kompromissløse filmer, ofte om utenforskap, ensomhet og sjelfulle mennesker som søker seg mot et fellesskap (ofte forgjeves). Hennes sørgmodige skildringer forankrer likevel figurene sine i et klart håp, og i First Cow er denne godhjertede troen på at det kan gå an å få et bedre liv, veldig gripende. Særlig når man tar filmens rammefortelling med i betraktningen, som gir det hele en langsiktig tidslinje og mytisk dimensjon. Reichardt har godt av å utfordre sin egen plottminimalisme av og til, og i First Cow er stjernebildene stilt opp riktig – slik at filmen både forblir tro mot hennes sensibilitet som auteur og tar oss inn i nytt terreng.

I tillegg til First Cow, kan AWE skilte med en rekke andre, kritikerroste festivalfilmer på programmet fremover. Blant disse finner vi vinneren av årets Grand Prix i Berlin, Ryusuke Hamaguchis Eric Rohmer-aktige og aldeles strålende Wheel of Fortune and Fantasy. Et must for alle som elsker japansk film (les mer om hva som gjør den spesiell og dessuten pandemi-spesifikk i Tomasso Toccis artikkel om årets Berlinale-høydepunkter).

AWE har også sikret seg Sølvbjørnen for beste regi, Natural Light, Oscar-nominerte Better Days, Sundance-slageren The Most Beautiful Boy in the World og den apokalyptiske horrorfilmen Gaia.