Årets Venezia-program er klart – nye filmer fra Xavier Dolan, Terry Gilliam og Hayao Miyazaki

Det offisielle programmet for årets filmfestival i Venezia er sluppet, og kan friste med nye titler fra regissører som Xavier Dolan, Terry Gilliam, Jonathan Glazer, David Gordon GreenTsai Ming-liang og Errol Morris.

Det var lenge sannsynlig at Montages-favoritt Xavier Dolans Tom à la ferme skulle rekke Cannes i vår, men da filmen ikke ble ferdig, pekte Venezia seg ut som en potensiell erstatning. Nå blir det spennende å se om Dolan klarer å innfri forventningene etter den overveldende Laurence Anyways.

Multikunstneren James Franco fortsetter årets imponerende festival-runde (Berlin, Cannes) med Child of God, og Terry Gilliam gjør et etterlengtet comeback med The Zero Theorem. Uttrykket comeback er vel enda mer beskrivende for Jonathan Glazer, som ikke har laget en spillefilm siden fremragende Birth fra 2004. Etter mange utsettelser er endelig science fiction-filmen Under the Skin, med Scarlett Johansson i hovedrollen, ferdig. Det er også Hayao Miyazakis The Wind Rises – hans første film siden barnevennlige Ponyo i 2008 (som vi tidligere har skrevet om her).

Ponyo

Åpningsfilmen, som vises utenfor konkurranse, er som kjent Alfonso Cuarons science fiction-film Gravity. Festivalen går av stabelen 28. august og varer til og med 7. september.

Her er det offisielle konkurranseprogrammet:

Es-Stouh (dir. Merzak Allouache)
L’Intrepido» (dir. Gianni Amelio)
Miss Violence (dir. Alexandros Avranas)
Tracks (dir. John Curran)
Via castellana bandiera (dir. Emma Dante)
Tom à la ferme (dir. Xavier Dolan)
Child Of God (dir. James Franco)
Philomena (dir. Stephen Frears)
La jalousie (dir. Philippe Garrel)
The Zero Theorem (dir. Terry Gilliam)
Ana Arabia (dir. Amos Gitai)
Under The Skin (dir. Jonathan Glazer)
Joe (dir. David Gordon Green)
Die Frau Des Polizisten (dir. Philip Groning)
Parkland (dir. Peter Landesman)
The Wind Rises (dir. Hayao Miyazaki)
The Unknown Known: The Life & Times Of Donald Rumsfeld (dir. Errol Morris)
Night Moves (dir. Kelly Reichardt)
Sacro Gra (dir. Gianfranco Rosi)
Stray Dogs (dir. Tsai Ming-liang)

Utenfor konkurranse:

Space Pirate Captain Harlock (dir. Shinji Aramaki)
Gravity (dir. Alfonso Cuaron)
Summer 82 When Zappa Came To Sicily (dir. Salvo Cuccia)
Pine Ridge (dir. Anna Eborn)
The Armstrong Lie (dir. Alex Gibney)
Redemption (dir. Miguel Gomes)
Ukraine Is Not A Brothel (dir. Kitty Green)
Moebius (dir. Kim Ki-Duk)
Locke (dir. Steven Knight)
Unforgiven (dir. Lee Sang-Il)
Wolf Creek 2 (dir. Greg McLean)
Amazonia (dir. Thierry Ragobert)
Home From Home; Chronicle Of A Vision (dir. Edgar Reitz)
The Canyons (dir. Paul Schrader)
Che Strano Chiamarsi Federico: Scola Racconta Fellini (dir. Ettore Scola)
Walesa: Man Of Hope (dir. Andrzej Wajda, Ewa Brodzka)
Til Madness Do Us Part (dir. Wang Bing)
At Berkeley (dir. Frederick Wiseman)

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 3 kommentarer

  1. Spennende program, hva synes montageredaksjonen om festivalen som publikumsfestival? Frister å ta en tur.

  2. Vi har aldri gjestet Venezia-festivalen, så har ingen erfaringer å dele… Men har inntrykk av at det hovedsakelig er en presse/bransje-festival, i likhet med Cannes (– og i motsetning til Berlin og Karlovy Vary).

  3. Sverre Aune sier:

    Leste nettopp følgende tweet fra Peter Knegt i indiewire:
    «James Franco will now have had DIFFERENT directorial efforts debut at Sundance, Cannes and Venice all in the same year.»
    I tillegg har han spilt i et par filmer, skrevet bok, startet en kickstarter for å filmatisere en annen bok og hatt en stor kunstutstilling basert på Hitchcocks «Psycho». Et produktivt år.

    Mye kult her. Har nylig sett igjennom alt av Xavier Dolan, så kult at det kommer noe nytt med en gang. Men må sikkert vente et år før den dukker opp på en eller annen filmfestival i Norge uansett. Hayao Miyazaki slår aldri feil, selv når han gjør det. Jeg er ingen stor fan av Terry Gilliam, men synes han alltid lager noe severdig. På et eller annet plan. Kim Ki-Duks forrige film var litt skuffende, «Gravity» blir veldig spennende. Har sett to filmer av Kelly Reichardt, «Wendy and Lucy» og «Meek’s Cutoff». Begge var sterke, lavmelte filmer som har festet seg godt på hjernen i ettertid. Plotet i «Night Moves» høres mer dramatisk og høy-tempo ut, så blir spennende å se hva hun gjør utav det. Har kun sett en film av Tsai Ming-liang; «The Wayward Cloud». Den er fortsatt en av de særeste filmene jeg har sett. Treg, surrealistisk og full av underlige sex-scener og uventede musikalnummer. Og vannmeloner. Mange vannmeloner.

    Da jeg først begynte å se mye film digget jeg de første filmene til David Gordon Green. Forsøkte meg nylig på «All the real girls» igjen, men den var langt fra så god som jeg husket den. Stoner-komediene han har laget de siste årene er den typen filmer jeg kan le godt av, men glemmer fort. Har alt i alt mistet mye av forholdet jeg hadde til fyren. Har minimale forventninger til det han kommer med nå.

    Ellers er det flere kjente navn her som jeg ikke har noe spesielt forhold til. Burde vel se noe av Errol Morris etterhvert.

Svar Lars Ole Kristiansen

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>