Analysen
Kaptein Sabeltann og den magiske diamant (2019)
«Kaptein Sabeltann og den magiske diamant er ofte genuint flott å se på, men samtidig som den er teknisk ambisiøs og på mange måter visuelt slående, framstår den også som i overkant trygg.»
«Kaptein Sabeltann og den magiske diamant er ofte genuint flott å se på, men samtidig som den er teknisk ambisiøs og på mange måter visuelt slående, framstår den også som i overkant trygg.»
«Månelyst i Flåklypa er en svært vellykket og kompetent avslutning på trilogien, som på ny har bragt Aukrusts univers frem i lyset og tilpasset fortellingene til 2010-tallet – uten å gjøre skam på originalverkene.»
«Den taktile kvaliteten ved stop-motion igangsetter nostalgiske følelser; for meg går tankene intuitivt tilbake til egne barndomsår, og dukkene jeg lekte med den gang.» [3]
«I Herfra til Flåklypa er historien strukturert rundt reisen og døgnets bevegelser. Det betyr at Qvisten Animation kan boltre seg i nattlig skogslys, stjerneklare himler, skyggespill rundt leirbålet og dunkle fjellformasjoner i det fjerne.»
Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin er spekket med ville ideer og absurde situasjoner, men verken skurker eller helter har noen psykologisk dybde. En ren underholdningsfilm, og det er helt legitimt i dagens filmkultur.
I denne episoden slår vi av en prat med skaperne av Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin.
«Jul i Flåklypa er allerede en storsuksess. Den er en seier for norsk film, og bare en grusgjøk ville surmule for mye etter slike gode nyheter. Noen virkelig god film er Jul i Flåklypa imidlertid ikke.» [12]