artikler om
Jean-Luc Godard
«I often end up all alone at night in my hotel room»: Om Chantal Akermans filmforfatterskap
«Noe som føles magisk når jeg ser filmene til Chantal Akerman, er det uspektakulære, ikke-sensasjonelle: Alt bare er, som det er – ofte uproduktivt, sykelig, håpløst. Hun vier tomheten sin fulle oppmerksomhet og krever at seeren gjør det samme. Ta det eller forlat det.»
Fem veier gjennom Jean-Luc Godards postmoderne mesterverk Weekend (1967) [2]
Jean-Luc Godard er en av filmhistoriens viktigste kunstnere, men ikke den enkleste å bli klok på. Weekend (1967) er denne uken aktuell med visninger på Cinematekene rundt om i landet, og i denne artikkelen peker vi ut fem veier gjennom regissørens uregjerlige, anarkistiske satire. [2]
Filmfrelst #522: Jean-Luc Godard og En kvinne er en kvinne (1961)
Etter gjennombruddet med Til siste åndedrag (1960) og den franske nybølgens umiddelbare popularitet, eksploderte Jean-Luc Godards karriere, og blant hans første filmer finner vi En kvinne er en kvinne – en leken og selvbevisst komedie som vises på Cinematekene nå i høst.
Det flimrer! Norsk Godard-premiere når den alternative filmfestivalen ByFlimmer går av stabelen denne uken (4.-8. mars) [3]
ByFlimmer presenterer ny og gammel film på ulike visningsarenaer i hovedstaden, og legger vekt på den interaktive dimensjonen som oppstår når man samles for å se levende bilder. Den alternative festivalen går av stabelen i morgen, for andre år på rad. [3]