Tilbakeblikk: Persona (1966) [1]Persona er Ingmar Bergmans mest eksperimentelle verk – om kunstnerrollen, narsissisme, psykoanalyse, drømmer. Filmen er blitt lest på utallige måter siden premieren for over femti år siden. [1]
Marit Paasche studerer møtepunktet mellom billedkunst og film i Et annet lerretAv Benjamin YazdanKunstkritiker Marit Paasches essaysamling forsøker å nærme seg forholdet mellom billedkunst og film i fire tekster, om henholdsvis Hiroshima mon amour, Persona, Blow-Up og den tyske filmskaperen Hito Steyerl.
PodkastFilmfrelst #102: Sight & Sound og tidenes 10 beste filmer – Gjest: Joachim Trier [40]Regissør Joachim Trier er gjest når vi diskuterer kåringen av tidenes beste filmer i tidsskriftet Sight & Sound. [40]
James Schamus’ Anti-Persona [9]Av Lars Ole KristiansenJames Schamus' forelesning var høydepunktet under mandagens fantastiske Liv Ullmann-symposium. [9]
OmtaleUllmanns rovdyr i Ansikte mot ansikte [3]Av Lars Ole KristiansenEt interessant feilsteg fra Ingmar Bergman, med en altoverskyggende, livsfarlig Liv Ullmann i hovedrollen. [3]
Persona (1966) [3]Av Lars Ole KristiansenI Ingmar Bergmans Persona er ikke bare menneskenes forestillinger et problem – her må også kunsten settes til veggs og tåle posisjonen som en maskerende løgner. [3]
Kjetil Bang-Hansen om Fanny og Alexander [4]Av Lars Ole KristiansenNationaltheatret har verdenspremiere på teateroppsetningen av Fanny og Alexander denne uken, og vi har intervjuet regissør Kjetil Bang-Hansen om hans adapsjonsprosess. [4]
Lars von Trier: En selvpiskende filmkunstner (Del 2) [3]Av Lars Ole KristiansenDenne tredelte artikkelen vil utforske tematiske og formmessige hovedpulsårer i von Triers filmverk, og forsøksvis plassere hans kontroversielle Antichrist som en logisk brikke i hans auteurbilde. [3]
Opprop mot Bergman-auksjonAv Lars Ole KristiansenEtter Ingmar Bergmans eget ønske, skal hans berømte hus på Fårö auksjoneres bort, og er åpen for bud frem til 20. august. Screen Daily skriver at mange uttrykker sin frustrasjon […]