Filmfrelst #386: The Invisible Man

I denne nye podkastepisoden av Filmfrelst, vår første tatt opp i koronaens tid, har vi satt oss ned ved det virtuelle rundebord for å diskutere den nylig kinoaktuelle – nå klikkefilmaktuelle – grøsseren The Invisible Man.

Manusforfatter og regissør Leigh Whannell har i løpet av 2000-tallet bygget seg opp som en av mange lovende nye sjangerfilmskapere i Hollywood, fra manusarbeid på de tre første filmene i Saw-serien og regidebut med Insidious 3 (2015), før han for alvor gjorde seg bemerket med Upgrade (2018) – en idérik hevnthriller med sci-fi-elementer, skrevet og regissert av Whannell. Og nå er han altså klar med sin tredje spillefilm, The Invisible Man, en moderne vri på James Whales klassiske monsterfilm med samme tittel fra 1933.

Vår samtale om filmen dreier seg både rundt Whannells særtrekk som filmskaper, hans ideer for moderniseringen av plottet og rollefigurene i The Invisible Man – opprinnelig en H.G. Wells-roman fra 1897 – og prestasjonen til Elisabeth Moss i hovedrollen. Vi kaster også et kritisk blikk på filmens kvaliteter og mangler som sjanger- og B-film, samtidig som vi unngår å inkludere spoilere.

Etter to uker på kino, ble The Invisible Man altså rammet av koronakrisen, og studioet Universal gikk til det usedvanlige skrittet med å lansere filmen direkte ut på det digitale markedet, også i Norge, hvor den først har blitt tilgjengelig til leie på Viaplay, før den nå også er ute på de fleste klikkefilmtjenestene – fastpriset til kr. 189,- (med 48 timers varighet).

Denne uvanlige lanseringshistorikken blir også en del av samtalen i vårt panel, bestående av Lars Ole Kristiansen, Thor Joachim Haga og Karsten Meinich.

God lytting!