Filmfrelst

Filmfrelst #354: Venezia 2019 – Noah Baumbachs Marriage Story

Venezia 2019: I denne andre episoden fra årets Venezia-festival diskuterer vi Noah Baumbachs Marriage Story, med Adam Driver og Scarlett Johansson i hovedrollene.

Noah Baumbach er en filmskaper vi har fulgt tett på Montages, og ifølge internasjonale kritikere er Marriage Story – basert på hans personlige erfaringer med et samlivsbrudd og en påfølgende skilsmisse – hans mesterverk.

Vårt panel har delte meninger om filmen, som er kraftfullt spilt av de to hovedrolleinnehaverne, men uten en klar idé om hvordan fortellingen skal struktureres.

Ved mikrofonene sitter Lars Ole Kristiansen, Karsten Meinich og Pernille Middelthon.

God lytting!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 4 kommentarer

  1. Jon Christoffersen sier:

    Grattis til alle tre med kjempeepisode av filmfrelst! Det er veldig lærerikt og gøy å høre på de gangene dere er skikkelig uenige også, og det var fint at dere tok dere tid til å stå lenge i uenigheten og diskutere grundig. Bra at Karsten ikke grep inn for mye som «fredsmegler», men lot ting gå sin gang. Framifrå innsats fra Pernille som sto skikkelig opp for denne filmen og argumenterte godt. Sjelden jeg har hørt Lars Ole bli kjørt såpass hardt, og det tror jeg kanskje var fortjent i akkurat dette tilfellet siden argumentene noen ganger var dårlige. Et eksempel er når han kritiserer filmen fordi den ikke får til noe like bra som Bergman(!). Skjønner likevel at en slik film vil ha ulik appell hos ulike folk avhengig av hvordan den treffer emosjonelt, og det kan godt hende jeg blir mer enig med Lars Ole og Karsten når jeg får sett filmen selv. Men de som liker filmen må jo få lov til det likevel.

    • Takk for hyggelig respons, Jon! Haha, ja, her blåste det opp til storm! Jeg er enig i at det kan virke i overkant retorisk å henvise til «Scener fra et ekteskap», samtidig som jeg veldig godt vet hva jeg mener med å gjøre det: Baumbachs manus er ikke engang i nærheten av å ha en så gjennomarbeidet oppbygning, samtidig som det forsøker seg på like stor dramatikk i særlig én scene. For meg gjør det at resultatet føles mer konstruert enn organisk. Det hjelper ikke at skuespillerne leverer så bra som de gjør, selv om de isolert sett imponerer. Selv om skuespillerne og historien i seg selv er gripende, er ikke MARRIAGE STORY tilstrekkelig _kunstnerisk bearbeidet_, og jeg mener virkelig det er overilt å utrope den til Baumbachs beste – i en slik grad at jeg begynner å lure på hva de som gjør det likte så godt ved Baumbach i utgangspunktet.

    • Jon Christoffersen sier:

      Svar til Lars Ole:
      Ser den! Gleder meg til å se filmen selv. Blir jo veldig nysgjerrig etter en sånn episode med Filmfrelst.
      En fryd å høre på var det uansett :)

  2. Christian sier:

    Montagegjengen virker som regel samstemte i filmpraten så det var jo litt forfriskende med uenighet og en herlig diskusjon med høy temperatur. Har vel ikke hørt dere være så uenige siden Eirik Smidesang Slåen var fast invetar (har oppdatert meg på gamle podcaster i sommer).

    Veneziapodcastene har vært helt nydelige, gler meg like mye til hver gang, keep ’em coming!

Svar Christian

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>