Filmfrelst

Filmfrelst #354: Noah Baumbachs Marriage Story

I denne episoden diskuterer vi Noah Baumbachs Marriage Story, med Adam Driver og Scarlett Johansson i hovedrollene.

Noah Baumbach er en filmskaper vi har fulgt tett på Montages, og ifølge internasjonale kritikere er Marriage Story – basert på hans personlige erfaringer med et samlivsbrudd og en påfølgende skilsmisse – hans mesterverk.

Vårt panel har delte meninger om filmen, som er kraftfullt spilt av de to hovedrolleinnehaverne, men uten en klar idé om hvordan fortellingen skal struktureres.

Ved mikrofonene sitter Lars Ole Kristiansen, Karsten Meinich og Pernille Middelthon.

God lytting!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 7 kommentarer

  1. Jon Christoffersen sier:

    Grattis til alle tre med kjempeepisode av filmfrelst! Det er veldig lærerikt og gøy å høre på de gangene dere er skikkelig uenige også, og det var fint at dere tok dere tid til å stå lenge i uenigheten og diskutere grundig. Bra at Karsten ikke grep inn for mye som «fredsmegler», men lot ting gå sin gang. Framifrå innsats fra Pernille som sto skikkelig opp for denne filmen og argumenterte godt. Sjelden jeg har hørt Lars Ole bli kjørt såpass hardt, og det tror jeg kanskje var fortjent i akkurat dette tilfellet siden argumentene noen ganger var dårlige. Et eksempel er når han kritiserer filmen fordi den ikke får til noe like bra som Bergman(!). Skjønner likevel at en slik film vil ha ulik appell hos ulike folk avhengig av hvordan den treffer emosjonelt, og det kan godt hende jeg blir mer enig med Lars Ole og Karsten når jeg får sett filmen selv. Men de som liker filmen må jo få lov til det likevel.

    • Takk for hyggelig respons, Jon! Haha, ja, her blåste det opp til storm! Jeg er enig i at det kan virke i overkant retorisk å henvise til «Scener fra et ekteskap», samtidig som jeg veldig godt vet hva jeg mener med å gjøre det: Baumbachs manus er ikke engang i nærheten av å ha en så gjennomarbeidet oppbygning, samtidig som det forsøker seg på like stor dramatikk i særlig én scene. For meg gjør det at resultatet føles mer konstruert enn organisk. Det hjelper ikke at skuespillerne leverer så bra som de gjør, selv om de isolert sett imponerer. Selv om skuespillerne og historien i seg selv er gripende, er ikke MARRIAGE STORY tilstrekkelig _kunstnerisk bearbeidet_, og jeg mener virkelig det er overilt å utrope den til Baumbachs beste – i en slik grad at jeg begynner å lure på hva de som gjør det likte så godt ved Baumbach i utgangspunktet.

    • Jon Christoffersen sier:

      Svar til Lars Ole:
      Ser den! Gleder meg til å se filmen selv. Blir jo veldig nysgjerrig etter en sånn episode med Filmfrelst.
      En fryd å høre på var det uansett :)

  2. Christian sier:

    Montagegjengen virker som regel samstemte i filmpraten så det var jo litt forfriskende med uenighet og en herlig diskusjon med høy temperatur. Har vel ikke hørt dere være så uenige siden Eirik Smidesang Slåen var fast invetar (har oppdatert meg på gamle podcaster i sommer).

    Veneziapodcastene har vært helt nydelige, gler meg like mye til hver gang, keep ’em coming!

  3. Anders Haavie sier:

    Veldig deilig med uenighet. Jeg misliker denne filmen kanskje enda mer enn Lars Ole og Karsten og det var deilig å endelig få litt støtte rundt denne filmen

    • Hyggelig å kunne bidra som en slags motstemme nå som mottagelsen har vært så unisont positiv; i Venezia var det jo litt motsatt, og i episoden forsvarer jo Pernille sitt syn meget bra synes jeg. Husker også at Birger Vestmo trillet en 6’er og vår reaksjon var vel mild befippelse og et forsøk på å dra ham over i vår argumentasjon (til ingen nytte).

      Filmen skal nok holde seg relevant og som en del av samtalen helt frem til og med Oscar-utdelingen, men etter mitt syn er ikke Baumbach her i nærheten av sine beste filmer (Squid og Gerwig-samarbeidene). Hva var dine hovedinnsigelser, Anders?

    • Dag Sødtholt sier:

      Jeg misliker å «mistenkeliggjøre» andres årsaker for å prise en film, men kan jeg bare få kaste fram muligheten at filmen kanskje har scoret ufortjent sterkt på grunn av høy gjenkjennelsesfaktor hos mange som har vært gjennom lignende prosesser, i og med den intense tonen og fokuset på nærmest marerittaktig uforsonlighet, men personlig syntes jeg den framsto som ganske overfladisk. Den presenterer temaet mer enn arbeider seg gjennom det. Scener fra et ekteskap og A Separation aka Nader og Simin – et brudd formidler temaet på en måte som engasjerer uansett seerens egen bakgrunn, og sistnevnte film framstår som usedvanlig kompakt, fokusert og belysende, samtidig som den helt uanstrengt fletter inn andre tematiske tråder. Kanskje Baumbach er best når han satiriserer en viss type rollefigur, som den narraktig selvopptatte faren i The Squid and the Whale; samme type vender tilbake i Dustin Hoffmans ubetalelige spill som kunstnerfaren i The Meyerowitz Stories. Humoren i de barnslig kranglende brødrene i samme film er også kostelig. Alvoret i denne nye filmen virker i motsetning ganske insisterende og overtydelig.

Svar Jon Christoffersen

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>