In memoriam: Oscar-utdelingen har avgått ved døden, 90 år gammel

Harakiri. Aktiv dødshjelp. Kall det hva dere vil: Arrangørene av Oscar-utdelingen har sørget for at verdens mest berømte filmpris, og Hollywoods største filmfaglige anerkjennelse, vil avgå ved døden – et selvdrap som kanskje blir synlig allerede til vinteren, når den 91. Oscar-utdelingen skal finne sted, 24. februar 2019.

I dag offentliggjorde nemlig Academy of Motion Pictures and Sciences at deres årlige arrangement, Oscar-utdelingen, vil få et sett nye regler og retningslinjer som i praksis (og ganske umiddelbart) vil sørge for at den 90 år gamle Oscar-utdelingen, slik vi har kjent den frem til nå, vil miste sin betydning og vekt, og på den måten: Forsvinne.

Endringene som implementeres vil naturligvis ikke rive teppet vekk under Oscar-prisene og Oscar-showet fra den ene dagen til den andre, men for alle oss som virkelig blir engasjert av denne prisutdelingen år etter år, og har respektert dens betydning og innflytelse, er det åpenbart at de nye reglene vil avlive mytologien og kansellere mye av spenningen. Og igjen er det spørsmålet om Oscar skal være en verdivurdering av kvalitet eller popularitet som har skapt usikkerhet og ledet til denne nye idiotien.

Så, hva har skjedd, helt konkret? Her er Oscar-akademiets egen pressemelding om de tre endringene som styret besluttet å gjennomføre på sitt møte i går:

1. A three-hour Oscars telecast
We are committed to producing an entertaining show in three hours, delivering a more accessible Oscars for our viewers worldwide. To honor all 24 award categories, we will present select categories live, in the Dolby Theatre, during commercial breaks (categories to be determined). The winning moments will then be edited and aired later in the broadcast.

2. New award category
We will create a new category for outstanding achievement in popular film. Eligibility requirements and other key details will be forthcoming.

3. Earlier airdate for 92nd Oscars
The date of the 92nd Oscars telecast will move to Sunday, February 9, 2020, from the previously announced February 23. The date change will not affect awards eligibility dates or the voting process.

Både punkt 1 og punkt 2 er hårreisende dårlige ideer, som spenner ben på mye av det som gjør Oscar til Oscar. Når Akademiet nå vil korte ned Oscar-showet til tre timer må de fjerne flere av prisene fra direktesendingen, og dermed forsvinner hele betydningen av at utdelingen sendes direkte – og man gir et signal om at de mest kjendisdrevne prisene er «mer verdt» enn de som deles ut til fagfolk bak kameraet. En kjapp spådom blir at begge lyd-kategoriene, de tre kortfilm-kategoriene, samt prisene til beste klipp, kostyme, hår/sminke og produksjonsdesign i praksis forsvinner fra showet. (Sammenklippede snutter der Oscarene overleveres kan man jo heller bare se dagen etter.)

De 24 eksisterende Oscar-prisene får som punkt 2 viser nå en ny kollega, nemlig prisen for «beste populære film», som i dag ble offentliggjort. Kriteriene er ikke klare ennå (for hvordan skal de sno seg rundt at dette er noe annet enn et slags clickbait?), men det ligger i navnet: Her skal blockbusterne få sin Oscar-påskjønnelse, målt etter billettsalg og popularitet.

Konseptet om at en Oscar blir gitt til en film av fremragende kvalitet var like sant da Titanic (1997) og Ringenes herre: Atter en konge (2003) vant sine priser, men disse var i tillegg enormt profitable blockbustere. Ville en Titanic anno 2019 ikke få mulighet til å bli kåret til «beste film», selv om den var god nok? Og skal «beste populære film» vanne ut kvalitetsbegrepet bak Oscar-statuettens betydning ved å nominere filmer som Jumanji: Welcome to the Jungle og Deadpool 2 i fremtiden? Som Mark Harris skriver i dag på Twitter: «There is already an award for popular films. It’s called «money.»»

Det bør være et naturlig skille, der kvalitet leder mot Oscar, og når popularitet og kvalitet møtes – topp, da får man Oscar-filmer som i eksemplene regissert til perfeksjon av blockbuster-kunstnere som James Cameron og Peter Jackson.

Dagens offentliggjøring fra Oscar-akademiet har da ikke bare satt sinnene i kok her i Montages-redaksjonen; de negative reaksjonene har ikke latt vente på seg blant amerikanske filmjournalister og -kritikere, som alle i stor grad anser disse nye reglene som en Oscar-dödare.

Nedenfor limer vi inn et knippe eksempler fra Twitter, og vi oppfordrer dere lesere til å kime inn med reaksjoner i kommentarfeltet.

*

Så, er dette starten på slutten for Oscar-utdelingen? Kan reaksjonene få Oscar-akademiet til å omgjøre disse nye reglene? Kjør debatt!