Cinemateket i Oslo viser Christopher Nolans Dunkirk på 70mm

Cinemateket i Oslo viser Christopher Nolans krigsfilm Dunkirk i 70mm som Månedens film i august. I tillegg til å være en ypperlig oppvarming til 70mm-festivalen (25. august – 3. September) er visningene en del av et retrospektiv viet den britiske regissøren.

Etter i alt 40 utsolgte visninger av Quentin Tarantinos The Hateful Eight på 70mm, vinteren 2016, fikk Cinemateket i Oslo bekreftet at denne typen eksklusive visninger (av nye kinofilmer) kan selge billetter som varmt hvetebrød og samtidig være god formidling av analog film.

Merkevaren Tarantino må nok sies å ha vært den ubestridelige ingrediensen, men det er rimelig å anta at et navn som Nolan vil kunne videreføre trenden. Paul Thomas Anderson (med The Master i 2012), Tarantino og Nolan utgjør et slags trekløver av Hollywood-regissører som i løpet av de siste fem årene har vendt snuta mot tradisjonelle filmformater og bidratt til at de har fått en liten renessanse.

I august setter Cinemateket i Oslo opp hele 30 visninger av Dunkirk på 70mm. Filmen er det andre samarbeidet mellom den britiske regissøren og filmfotograf Hoyte van Hoytema, og i likhet med Interstellar, er også Dunkirk filmet analogt, bestående av en kombinasjon av 65mm og IMAX. Jan Eberholst Olsen, teknisk ansvarlig ved Cinemateket og initiativtaker bak 70mm-festivalen, forteller entusiastisk ovenfor Montages:

Vi er kjempefornøyd med å ha fått mulighet til å vise Dunkirk i 70mm. Etter at det ble kjent at den skulle filmes analogt på 65mm og IMAX, var vi raskt på for å få den til Cinemateket i Oslo. I tett samarbeid med SF har vi jobbet så å si et år for å få dette på plass. Cinemateket arbeider hardt for å vise filmer i det formatet de i utgangspunktet var eller er tenkt å bli vist i, gamle så vel som ny titler, og det er veldig gøy å kunne sette opp Dunkirk slik Nolan mener den gjør seg aller best.

Det er også spennende å gi kinopublikummet i Oslo mulighet til å kunne se filmen i 70mm, når den ellers kun blir vist digitalt i byen, slik at de har mulighet til å se begge versjonene og gjøre seg opp en mening om hva de foretrekker – analogt eller digitalt. Nolan er jo en forkjemper for film, og det at Dunkirk etter sigende er nokså ordknapp og svært visuell, og altså skutt analogt, kan forhåpentligvis være en motvekt som får folk opp av sofaen, vekk fra TV-seriene og inn i kinosalen.

Cinematekets presentasjon av Dunkirk lyder slik: «Fra mai 1940, da tyskerne invaderte og beseiret først Nederland og Belgia, for så å bevege seg gjennom Ardennene mot den nordligste delen av den franske kysten. Der, ved den britiske kanalen, var det et stort antall britiske og franske soldater, som raskt ble omringet og avskåret av den tyske offensiven, uten mulighet til å gjøre retrett. Den 27. mai var omkring 400.000 allierte soldater inneklemt på en rundt fem kilometer lang kyststripe ved den lille byen Dunkirk (Dunkerque på fransk). Det eneste håpet de hadde var å bli hentet ut og brakt over kanalen til Storbritannia.»

The Playlist melder at Dunkirk har blitt vist (i 70mm) for et begrenset antall amerikanske kritikere tidligere denne uka, og Twitter-reaksjonene beskriver filmen som en visuelt pustberøvende, nervepirrende og dialogknapp opplevelse. Ikke overraskende trekkes Hans Zimmers originalmusikk som et av høydepunktene ved filmen.

*

Nolan-retrospektivet består av i alt åtte filmer, deriblant hans amerikanske remake av Erik Skjoldbjærgs Insomnia med Al Pacino og Robin Williams, The Prestige, Batman Begins og The Dark Knight, samt Interstellar som vises som en del av 70mm-festivalen. En oversikt over retrospektivet finner du her.

Fullstendig oversikt over Cinemateket sine 70mm-visninger av Dunkirk finner du her. Første forestilling er lørdag 5. august. Ordinær kinopremiere er allerede 19. juli.

https://www.youtube.com/watch?v=BwroPHYgXLU