Årets beste filmer – topplister for 2016

*

2016 ble et bedre år for filmkunsten enn menneskeheten. Etter grundige vurderinger og et omfattende arbeid med å forfatte nærmere 150 omtaler, er Montages’ offisielle toppliste for fjoråret ferdigstilt.

«Variasjon og bredde» kan beskrive hvilket som helst filmår, men i 2016-toppsjiktet finner man så vesensforskjellige verker at det nesten føles meningsløst å peke på visuelle og tematiske mønstre. Fra det harde mellomeuropeiske dagslyset i Min pappa Toni Erdmann til de vakre solnedgangene i American Honey; fra de nattsvarte marerittene i Malgré la nuit til tutti frutti-infernoet i The Neon Demon og femtitallskoloritten i Carol. Fra en vanskelig far/datter-relasjon til rotløse landeveisdrømmer; fra destruktiv seksualitet til en Faust-lignende moteverden og forbudt kjærlighet.

2015-listen var toppet av tre sjangerfilmer – to av dem blockbustere. I år har Hollywoods publikumsfrierier ofte skuffet oss, så listen nedenfor domineres av såkalte «festivalfilmer». Eksempelvis har hele syv titler hatt premiere i Cannes, enten i hovedkonkurransen eller et av de offisielle sideprogrammene; de tre resterende har hatt premiere i enten Berlin eller Venezia.

2016 ble et sterkt år for kvinnelige regissører, og det er en stor glede for oss at to av dem topper felleslisten: Andrea Arnold (American Honey) og Maren Ade (Min pappa Toni Erdmann). Like nedenfor finner vi Deniz Gamze Ergüvens energiske, rasende spillefilmdebut, Mustang, og hadde flere av bidragsyterne våre hatt anledning til å se Julia Ducournaus hemningsløse horror Grave («Raw»), ville den garantert funnet veien inn blant de ti den også (sannsynligheten for at Grave vil gjøre det skarpere på neste års lister er derfor stor). Det er også verdt å merke seg at syv av de ti filmene har kvinnelige hovedkarakterer.

«American Honey» (Andrea Arnold) er fjorårets beste film, ifølge oss i Montages.

Som vanlig har ingen norske filmer nådd helt opp i konkurranse med internasjonale titler (fjorårets femteplass til Louder Than Bombs var et sjeldent unntak), men både Kongens nei, Mannen fra Snåsa, Pyromanen og Det som en gang var har høstet mange hederlige omtaler.

Kåringen nedenfor er bare ment som et supplement til de individuelle listene, og vi anmoder leserne våre til å gjøre seg kjent med de mange titlene som ikke har blitt sett av tilstrekkelig mange (eks. Grave, Personal Shopper), eller er for egenartede i sitt uttrykk til å skape konsensus, når “regnestykket” skal summeres. Metoden som ligger bak vår felles liste er den samme som tidligere; vi har ganske enkelt sammenslått summen av filmenes plassering på de individuelle listene, ispedd enkelte redaksjonelle justeringer.

Her er reglene for hva Montages definerer som en 2016-film:

  • Filmen har hatt premiere på norske kinoer i 2016.
  • Filmen har hatt premiere på cinematekene i 2016 (og får ikke ordinær kinopremiere i 2017).
  • Filmen har ikke gått på norske kinoer, men ble lansert på DVD/Blu-ray/VOD i 2016.
  • Filmen har blitt sett på festival i 2016, og står foreløpig uten norsk kinodistribusjon (hvis festivalfilmer vi har sett i år får premiere i 2017, vil de kvalifisere for neste års liste. Eksempelvis: Elle, Jackie, Kammerpiken).

God lesning – og god film!

*

Topp 10 – 2016

1. American Honey av Andrea Arnold
2. Toni Erdmann av Maren Ade
3. Mine beste dager av Arnaud Desplechin
4. The Neon Demon av Nicolas Winding Refn
5. Malgré la nuit av Philippe Grandrieux
6. Mustang av Deniz Gamze Ergüven
7. The Assassin av Hou Hsiao-Hsien
8. Anomalisa av Charlie Kaufman og Duke Johnson
9. Carol av Todd Haynes
10. De Palma av Noah Baumbach og Jake Paltrow

*

Delta gjerne i samtalen om årets utvalg – alle enkeltlistene deler ett og samme kommentarfelt (nedenfor). Filmåret er i våre lister beregnet ut fra norske kinopremieredatoer, og/eller rett-på-video-lanseringer/festivalpremierer. Som vanlig, vil vi snarlig publisere en episode av Filmfrelst, der vi diskuterer listene og årets beste filmer.