Fem filmer du må se under Oslo/Fusion

Hva bør du prioritere under Oslo/Fusion internasjonale filmfestival? Vi har studert programmet, og løfter frem fem titler.

Oslo/Fusion har gjennomgått en rekke endringer det siste året. Festivalen feiret 25-årsjubileum i fjor, og endret i den forbindelse navn fra Skeive Filmer til Oslo/Fusion for å signaliserte en bredere profil. I våres gikk Bård Ydén av som festivalsjef og overlot stafettpinnen til Vanja Ødegård.

Festivalen, som er blant de eldste i sitt slag, er opptatt av å synliggjøre mangfoldet blant regissører som lager såkalt «skeiv film», med mål om å endre oppfatninger hos publikum og bransje ved å fokusere på «filmer utenfor det heteronormative, filmer som representerer spekteret av våre liv». Blant de i alt 52 visningene festivalen byr på, finner vi både spillefilmer, kortfilmer og dokumentarer fra hele verden.

I går kveld ble festivalen sparket i gang med åpningsfilmen Other People og en presentasjon av juryenOslo/Fusion vil prege Filmens hus hele uken, frem til og med søndag 11. september.

*

Pojkarna (Alexandra-Therese Keining, 2015)

Den svenske ungdomsfilmen Pojkarna, regissert av Alexandra-Therese Keining, er basert på Jessica Schiefauers prisvinnende roman fra 2011 med samme tittel. Fortellingen ligner et skrudd eventyr, der flytende kjønnsdefinisjoner står sentralt. Tenåringsjentene Kim, Bella og Momo er ofre for mobbing, og dagdrømmer om et bedre liv. Kanskje livet ville vært enklere om de var gutter? Idet de slurper i seg nektaren fra en mystisk plante, går drømmen i oppfyllelse. Med nye guttekropper graver de frem sin indre rebell.

I sin omtale beskriver The Film Stage Pojkarna som «deliciously dark and profoundly vital»; The Hollywood Reporter sammenligner den med Lukas Moodysson: «There’s a welcome lightness particularly in the early scenes, which have some of the exhilarating giddiness, as well as the raw feeling, of another Swedish movie about female adolescence, We Are the Best!» Fysisk transformasjon er ingenting nytt i barne- og ungdomsfilm, men å benytte dette som et grep for å utforske legning og kjønn er et forfriskende utgangspunkt.

Her er visningstidspunktene for Pojkarna under Oslo/Fusion.

*

I, Olga Hepnarova (Petr Kazda og Tomás Weinreb, 2016)

Siden verdenspremieren under Berlinalen i februar (i seksjonen Panorama), har Petr Kazda og Tomás Weinrebs spillefilmdebut, I, Olga Hepnarova, blitt en gjenganger på festivalsirkuset. Dette eksistensialistiske dramaet følger Olga, en ensom ung kvinne med et brennende ønske om å bryte ut av samfunnet – som hun ikke føler seg inkludert i. Hun driver mekanisk gjennom livet, fra partner til partner, uten å føle noen egentlig tilknytning. I arbeidet som truckfører får Olga en sterkere følelse av et felleskap, men det er likevel noe inne henne som gnager.

I, Olga Hepnarova baserer seg på den virkelige Olga Hepnarova, som i 1873 drepte åtte mennesker og ble henrettet offentlig – som den siste kvinnen i Tsjekkias historie. Adam Sikora (Essential Killing) har mottatt mye kritikerros for sitt stringente, svarthvite fotoarbeid.

Her er visningstidspunktene for I, Olga Hepnarova under Oslo/Fusion.

*

Malgré la nuit (Philippe Grandrieux, 2015)

I katalogen finner vi også Montages’ favoritt fra Berlinalen, den suggererende og bekmørke Malgré la nuit, regissert av den kompromissløse auteuren Philippe Grandrieux (Sombre). Selve fortellingen, om Lenz som returnerer fra England til Paris, på jakt etter sin livs store kjærlighet, men forviller seg inn i pornoindustriens voldelige underverden, er bare en ramme for å eksperimentere med et audiovisuelt uttrykk som kan minne om videokunst på sitt mest virtuose. Malgré la nuit er en feberdrøm som nekter å slipe taket, og som drar deg lengre og lengre ned i mørket.

Malgré la nuit flyter mellom virkelighet og drøm, og kan i så måte minne om David Lynch sine filmer. En dystrere kjærlighetshistorie enn dette vil du neppe få sjansen til å se på lerretet i år.  (Hør vår Filmfrelst-episode om Malgré la nuit.)

Her er visningstidspunktene for Malgré la nuit under Oslo/Fusion.

*

Closet Monster (Stephen Dunn, 2015)

Stephen Dunns prisbelønnede spillefilmdebut er en annen tittel det knyttes forventninger til. Closet Monster er en coming of age-fortelling om Oscar Madly, en seksuelt forvirret tenåring som sliter med å finne sin plass, og da spesielt i relasjonen til sin macho far. Gutten utvikler derfor sterkt forhold til hamsteren sin Buffy – som besjeles av selveste Isabella Rossellini.

Closet Monster undersøker voksesmerter og seksuell legning, og blander motiver fra forskjellige sjangere på en leken måte. Dunn mottok lovord fra kritikerne etter verdenspremiere under filmfestivalen i Toronto i fjor høst: «Stephen Dunn works a delicate balance with his Closet Monster, an imaginative spin on the coming-of-age tale that blends together both straightforward storytelling and recognizable emotional beats with creative flourishes (IndieWire).»

Her er visningstidspunktene for Closet Monster under Oslo/Fusion.

*

Being 17 (André Téchiné, 2016)

Cahiers du cinéma-kritiker og «skeiv film»-veteran André Téchiné har skrevet manuset til sin nye film  Being 17 i samarbeid med Céline Sciamma (Tomboy, Girlhood). Damien og Thomas er klassekamerater, men kan ikke fordra hverandre og tyr ofte til slagsmål for å utrykke – eller skjule? – hva de egentlig føler. Damiens mor er landsbylege, og når Thomas’ adoptivmor går et usikkert svangerskap i møte, inviterer hun Thomas til å bo hos henne og Damien.

Téchiné vet å benytte seg av de sørfranske fjellenes røffe og naturskjønne omgivelser, og lar været og årstidene speile guttenes indre desperasjon og utenforskap. Being 17 hadde verdenspremiere i Berlin, der den konkurrerte om Gullbjørnen.

Her er visningstidspunktene for Being 17 under Oslo/Fusion.

*

Gjør deg kjent med programmet til Oslo/Fusion på festivalens hjemmesider.

thumb_13_750x450_0_0_crop