5 grunner til at Cannes velger seg Joachim Trier og Louder Than Bombs

OPPDATERING 16. april: Cannes-festivalen inviterte Joachim Trier og Louder Than Bombs til hovedkonkurransen. Våre opprinnelige artikkel om de 5 gode grunnene til at Cannes ville velge seg Trier nedenfor.

*

«For the race for the Palme d’Or 2015,» skriver Cineuropa i sin siste rapport fra ryktebørsen, «the most favourable odds are those for Louder Than Bombs by Norwegian director Joachim Trier.»  Vi ser på 5 hovedgrunner til hvorfor.

Men først, for å ikke selge skinnet før bjørnen er skutt: Dersom Louder Than Bombs ikke inviteres til Cannes i morgen, er det ikke nødvendigvis et tegn på at filmen ikke er vellykket, eller at den ikke kan få et godt liv. Så er det sagt. Vi håper selvsagt likevel, som de fleste andre som bryr seg om norsk film, at Louder Than Bombs er med på listen når Cannes-festivalens offisielle program offentliggjøres i morgen formiddag. Og oddsen er altså god for at Joachim Trier & Co. blir valgt ut til å delta, i enten hovedkonkurransen eller i Un Certain Regard – sideprogrammet der Oslo, 31. august ble vist i 2011.

Akkurat som hos Cineuropa nevnt innledningsvis skriver også amerikanske Deadline at Louder Than Bombs er blant favorittene: «Isabelle Huppert, a Cannes regular since 1975, is in Norwegian filmaker Joachim Trier’s Louder Than Bombs […] which we expect to see [on the Croisette].» Det franske nyhetsbyrået AFP, via Yahoo, mener det samme: «Louder than Bombs from Norwegian director Joachim Trier is said to be on track to enter the selection.» Det lover godt, men om man snur det skeptiske kinnet til, bør man ettergå ryktebørsen og spørre seg: hvorfor har Joachim Trier gode muligheter?

Skuespillerne Jesse Eisenberg og Rachel Brosnahan med Joachim Trier.
Skuespillerne Jesse Eisenberg og Rachel Brosnahan med Joachim Trier.

Hvilke filmer som velges ut til det offisielle Cannes-programmet av festivalsjef Thierry Frémaux og hans kolleger er ingen sikker vitenskap, og selv om det nedenstående selvfølgelig ikke blir annet enn kvalifiserte spekulasjoner, finnes det noen empiriske signaler som kan trekkes frem og fungere som gode argumenter for at Louder Than Bombs potensielt havne i det ypperste selskapet, som Gullpalme-nominert i hovedkonkurransen. Men altså, ingenting er sikkert, og alt er spekulasjoner, men vi klarer ikke å dy oss:

Fem grunner til at Cannes i år velger seg Joachim Trier

  • Louder Than Bombs er sannsynligvis en veldig god film. Viktigst for enhver film som ønsker å bli vist på Cannes-festivalen er naturligvis at den bør være god… veldig god. Med Reprise (2006) og Oslo, 31. august (2011) har Joachim Trier bevist nasjonalt og internasjonalt at han både har talent og en klar kunstnerisk stemme, at han er en regissør med usedvanlig filmatisk sensibilitet og ømfintlige emosjonelle fortelleregenskaper. Kritikere og publikum, i Norge og ute i verden, har omfavnet hans to første spillefilmer, og på det nåværende tidspunkt er det mer sannsynlig at en ny film fra Trier blir god enn at den blir dårlig.
  • Vent, ifølge Jesse Eisenberg kan Louder Than Bombs være verdens beste film. Dette med kvalitet må selvfølgelig understrekes, så også punkt nr. 2 dedikeres til dette. Hva sier de som kjenner filmen fra innsiden? «Det finnes ikke endimensjonale scener her,» sa Eisenberg i et intervju med DN gjort under filmens innspilling i New York høsten 2014. «Selv råbillige indieopplegg jeg har deltatt i, har dette amerikanske behovet for å overforklare alt mulig. Joachim virker mer komfortabel med abstraksjon. Dette er ikke et plott du kan beskrive med én setning. For alt jeg vet, kan dette bli verdens beste film.» Lovende!
  • Cannes-festivalen har allerede omfavnet Joachim Trier som sin. Om man ser på mønsteret for hvordan Cannes-festivalen bygger opp og nærer oppunder «sine» filmskapere, er det tydelig at Trier er en regissør de ønsker å stille seg bak. Oslo, 31. august ble vist i Un Certain Regard i 2011, og i 2014 gjestet Trier igjen Cannes som jurymedlem for den offisielle kortfilmkonkurransen. Frémaux & Co. i festivalledelsen er i gang med å dyrke frem Trier som et medlem av Cannes-familien, og hva er mer naturlig enn å eksaminere ham i år med Louder Than Bombs i hovedkonkurransen?
Joachim Trier på settet til «Louder Than Bombs».
Joachim Trier på settet til «Louder Than Bombs».
  • Louder Than Bombs er fransk – i alle fall litt. Nok en gang, her finnes det ingen fasit, men Cannes-festivalen er fransk, og det skader ikke Louder Than Bombs at en viktig del av finansieringen kommer fra Frankrike. Og heller ikke at det er Alexandre Mallet-Guy som er filmens franske produsent. Mallet-Guy var co-produsent på fjorårets Gullpalme-vinner Vintersøvn og produsent på Asghar Farhadis Fortiden (som var Gullpalme-nominert i 2013) – et meget godt track record. Og sist, men ikke minst… Isabelle Huppert spiller en av hovedrollene i Louder Than Bombs, og er som kongelig å regne i den franske filmkulturen – nok til at hun var juryformann i Cannes da Gullpalmen ble gitt til Michael Haneke for Det hvite båndet i 2009.
  • Star power. Dette er kanskje det minst imponerende punktet, men ikke til å komme utenom. Isabelle Huppert, Jesse Eisenberg og Gabriel Byrne er de tre verdenskjente filmskuespillerne som leder an i Louder Than Bombs, og når den røde løperen rulles ut foran festivalpalasset i Cannes, skader det på ingen måte at blitzlampene får noe å jobbe med. Cannes-festivalen er filmkunstens høyborg, og glamouren er glasuren på kaken. Dersom filmen allerede har imponert med sin kvalitet, er signert en auteur og løftes frem av sine franske koblinger, er stjernegalleriets nærvær enda et pluss i boka. Her har Louder Than Bombs et ess i ermet som få andre norske filmer kan slenge i bordet.

*

Alt ligger til altså til rette, og nå blir det opp til Thierry Frémaux å ta det riktige valget. Norsk kinopremiere for Louder Than Bombs er uansett satt til 2. oktober 2015, så Cannes eller ikke – filmen kommer til høsten.

Salgsagent Memento Films presenterer «Louder Than Bombs».
Salgsagent Memento Films presenterer «Louder Than Bombs».