Årets beste filmer – topp 20, 2012

2012 er avsluttet, og etter et langt og innholdsrikt filmår er det nå klart for å presentere vår sedvanlige samling av årslister fra Montages-staben. I denne artikkelen har vi samlet oversikten – dere finner listene over våre respektive 20 favorittfilmer fra 2012 ved å bla i menyen over.

Kåringer har alltid vist seg å være populære igangsettere av filmdiskusjoner her på Montages, og faste lesere vil sikkert huske våre årslister fra tidligere – for de som ønsker et gjensyn: her finner dere Montages-topplistene fra 2009, 2010 og 2011.

Så til innholdet. Filmåret 2012 har kort fortalt vært en fantastisk god årgang – med et vidt spenn av nye filmer med svært høy kvalitet, både fra gamle mestere som Michael Haneke og Martin Scorsese, og yngre, fremadstormende regissører som Xavier Dolan, Steve McQueen og Maïwenn. Som dere vil se av tekstene i våre lister er det flere tilfeller hvor 2012-filmer spås å bli betydningsfulle klassikere. Nå har vi aldri vært kjent for å spare på superlativene når vi skriver om filmer vi elsker, men det skal bemerkes her at 2012 er et filmår i særklasse.

Ettersom vår stab ser film på veldig mange forskjellige arenaer, om det er på filmfestivaler, norsk kino eller via streamingtjenester, har vi etablert et samlende regelverk som gjelder for hvilke filmer som kvalifiserer som «2012-film»: Filmene må ha hatt lansering på kino- eller hjemmevideomarkedet i inneværende år, ha vært vist på en festival i inn- eller utland i samme periode eller ha vært å få tak i på lovlig vis via andre kanaler. Unntaket er om en film man har sett i 2012 er kjøpt inn til lansering på samme måte neste år – da forskyves tittelen til neste års kåring. Eksempelvis vil flere glimrende filmer vi så på festivaler først bli med på neste års lister, da de lanseres på kino i 2013 – som Holy Motors og The Master. På den andre siden står en film som Laurence Anyways uten norsk distribusjon, og gjelder dermed som 2012-film.

Hver av enkeltlistene taler for seg, men vi har tidligere fått tilbakemelding på at det også hadde vært interessant med en ‘samleliste’ der Montages under ett erklærer sine favoritter fra året som gikk. En slik offisiell redaksjonell liste krever riktignok en annen type innfallsvinkel, men for å sprite opp denne utgaven av vår årlige kåring har vi helt pragmatisk regnet sammen summen av filmenes plassering på de individuelle listene – for å gi en samlet oversikt som i det minste indikerer en slags konsensus. Men den må ikke tas som mer offisiell enn at den representerer en tydelig trend.

Feilmarginen er dessuten betydelig – noen filmer er høyt representert på bare noen få lister, men uteblir fra de andre. Ikke nødvendigvis fordi filmene er valgt bort, men fordi det kan være få som har fått sett disse. Andre filmer kommer kanskje litt høyere på samlelisten fordi de samlet er sett av de fleste i staben, og dermed har lettere for å få poeng – selv om de ikke fikk noen førsteplasser. (Og noen førsteplasser er bare på én enkeltliste.) Uansett, med disse begrensningene med i lesningen, tegner oppsummeringen likevel et godt bilde av filmåret 2012 – og alle filmene nedenfor anbefales varmt av oss i redaksjonen:

1.  Laurence Anyways av Xavier Dolan
2. Amour av Michael Haneke
3. Moonrise Kingdom av Wes Anderson
4. Shame av Steve McQueen
5. The Dark Knight Rises av Christopher Nolan
6. Hugo Cabret av Martin Scorsese
7. Vi må snakke om Kevin av Lynne Ramsay
8. Margaret av Kenneth Lonergan
9. Polisse – reddende engler av Maïwenn
10. Play av Ruben Östlund

Som vanlig oppmuntrer vi alle til å kime inn i kommentarfeltet med innspill – og gjerne også egne topplister. Måtte 2013 bli et like bra filmår som 2012!

PS: Vi diskuterer også disse topplistene i denne podkast-episoden av Filmfrelst.