Paul Thomas Andersons neste mot innspilling

Det er nå to og et halvt år siden vi med ektefølt glede viderebringte nyheten om at en ny Paul Thomas Anderson-film var i emning. Etter en lang og tidvis problematisk preproduksjonsfase med blant annet finansielle utfordringer, har man endelig kommet i mål. Denne uka ble for eksempel castingen offisiellt fullført for de store rollene, og prosjektet kan nå endelig gå over i en ny fase om bare to ukers tid, da innspillingen starter. Siste tilskudd på castingstammen er av kvinnelig karakter: Amy Adams og svenske Lena Endre, sistnevnte som åpenbart har fått en velfortjent internasjonal oppmerksomhet i kjølvannet av Millennium-trilogiens eventyrlige suksess. I tillegg er fabelaktige Laura Dern nylig bekreftet ombord. Fra før vet vi også at comebackklare Joaquin Phoenix har underskrevet for rollen som den alkoholiserte omstreiferen Freddie Sutton, mens Paul Thomas Anderson-gjenganger Philip Seymour Hoffman allerede fra prosjektets spede begynnelse var satt til å spille den intellektuelle, karismatiske hovedpersonen Lancaster Dodd.

Filmen har lenge versert under arbeidstittelen The Master, men endelig tittel virker fremdeles å være i det blå etter at en teaserplakat fra årets Cannes-festival kun omtaler filmen som «Untitled Paul Anderson Project». Innhold og tematikk er imidlertid mer kjent. Mens et tidlig manusutkast etter sigende tilsa at historien nærmest skulle bygges opp rundt scientologikirkens grunnlegger L. Ron Hubbards liv, sies det nå at Anderson har fjernet flere åpenbare paralleller. The Master, som vi for enkelhetens skyld fortsatt omtaler den som, skal likevel omhandle fremveksten av en religiøs kult og påfølgende menneskelig stormannsgalskap som vokser frem i det amerikanske 50-tallssamfunnet, samme tiår som scientologien blomstret opp. Lancaster Dodd (Hoffman) er hovedpersonen som returnerer til USA etter å ha kjempet ute i 2. verdenskrig, og som i bearbeidelsen av krigens traumer, skaper sitt eget trosamfunn. Joaquin Phoenix’ karakter blir i dette bildet omtalt som Dodds høyrehånd i skapelsen av den religiøse bevegelsen, samtidig som en konfrontasjon mellom de to bygges frem.

Philip Seymour Hoffman

Ved å lukke øynene, og la tankene vandre gjennom Paul Thomas Andersons virke, er det ikke vanskelig å se for se dette for seg som et nytt mørkt og episk verk som kanskje – og forhåpentligvis – viderefører ambisjonene som lå til grunn for den monumentale There Will Be Blood. En grundig utforskning av menneskets stormannsgalskap med et religiøst bakteppe og det amerikanske 50-tallssamfunnet som epokekulisser, gjør egentlig at alt ligger til rette for et nytt mesterverk fra en av våre absolutte favorittregissører. At Paul Thomas Anderson allerede er objektivt sementert som en av vår tids aller, aller største og mest betydelige filmskapere – og at han nå har perfeksjonert både cast og manus gjennom flere år – er selvsagt også med på å bygge forventningene enda høyere opp i himmelen.

Innspillingen starter nå i juni.