Et første blikk på Polanskis Carnage

Bildet ovenfor er kanskje i seg selv ikke all verden spennende, men som første billedlige dokumentasjon på nytt materiale fra Roman Polanski, er det likevel vanskelig å ikke la seg engasjere.

Som en essensiell auteur og fremtredende stemme i nyere filmhistorie, er alt Polanski tar i per definisjon høyinteressant for filmbevisste sjeler. Det skadet heller ikke at den franskfødte regissørveteranen glimtet til med fjorårets desidert beste thriller i Skyggen («The Ghost Writer») – en film så til de grader gjennomsyret av perfeksjonistisk filmhåndverk, at vi kan mistenke Polanski for fremdeles å være i stand til å konstruere et par mesterverk til på tampen av karrieren.

Til tross for en mildt sagt turbulent periode tilbakelagt de siste par årene, ser Roman Polanski heldigvis ut til å ha funnet en velfungerende arbeidsflyt for karrieren. Det tok ham overraskende kort tid fra lanseringen av The Ghost Writer til Polanski kastet seg ut i neste prosjekt: en filmadaptasjon av det Tony-vinnende teaterstykket God of Carnage av Yasmina Reza, som Polanski selv har bearbeidet til filmmanus under tittelen Carnage. Historien beskrives som et møte mellom to foreldrepar i etterkant av at deres sønner har barket sammen i et slagsmål. Det er åpenbart at vi her snakker om en utpreget dialog- og karakterorientert skildring – og derfor føles det ekstra betryggende at Polanski bygger historien rundt et usannsynlig sterkt ensemble bestående av Jodie Foster, Kate Winslet, Christoph Waltz og John C. Reilly.

At Polanski også tidligere i karrieren har demonstrert sin styrke som filmskaper i portretteringen av intime karakterer mellom trange rammer, gjerne teateradaptasjoner eller andre filmer med få locations og karakterer, føles Carnage som å møte veteranen på hjemmebane. Overfor Empire har Jodie Foster allerede beskrevet filmen som mørk, men ekstremt vittig – med referanse til Who’s Afraid of Virginia Woolf? – og det er ingen hemmelighet at Polanskis humor seg inn i manusarbeidet og tok Robert Harris’ krimbok The Ghost Writer til uante høyder på filmduken. Polanskis skarpe penn skal aldri underdrives, og hvem vet, kanskje blir Carnage første gang han Oscar-nomineres for et manus siden Rosemary’s Baby sent på 60-tallet?

Magefølelsen forteller meg at dette kan bli stort, igjen.