Oscar 2011: Kandidatene til beste kortfilm – uten Sinna mann

Oscar 2011: I går skrev jeg saken under, med brennende håp om at Anita Killis mesterlige Sinna mann skulle ende opp blant de nominerte til Oscar for beste kortfilm. En dag senere viser det seg at dette ikke kommer til å skje, siden filmen ikke er med blant Akademiets siste ti titler. Som jeg sier under, ville det være en fallitterklæring om filmen ikke skulle ende opp her, noe som nå altså har blitt en realitet.

Jeg var selv tilstede på visningen av filmen ved planetens mest prestisjetunge visningsted for kortfilm -- den internasjonale filmfestivalen i Clermont Ferrand. Salen elsket filmen, og etter visningen stod jeg ved siden av Killi når den ene etter den andre med tårer i øyne ytret sin begeistring til regissøren. I ukene og månedene etter fortsatte filmens triumferd på verdens festivaler, med priser på flere toneangivende og Oscar-kvalifiserende festivaler. Parallelt med dette opplevde jeg de ansvarlige i NFIs lanseringsavdeling som tydelig engasjerte og innforståtte med at filmen tydelig holdt på å posisjonere seg som en favoritt til gullstatuett i mars 2011. Jeg skal hverken forsøke meg på å analysere, ei heller formidle i større grad hvor skuffet jeg og sikkert flere er over at filmen til slutt ikke en gang ender opp blant de ti siste på listen. Jeg tror nemlig NFI selv er smertelig klar over nederlaget, selv om jeg håper animasjonsfilmmiljøet i Norge gjør sitt for å undersøke hvordan ting egentlig endte opp her. Hvordan jobbet man med filmen? Fantes det en overordnet strategi for å hjelpe filmen frem til podiet i mars 2011? Eller for å si det som det kanskje egentlig er --  var det aldri spesielt viktig for NFI at filmen kom seg helt dit?

Her er de tyve kandidatene som etterhvert skal bli til ti nominasjoner, fordelt på sine respektive kategorier:

Beste animerte kortfilm

• “The Cow Who Wanted to Be a Hamburger,” Bill Plympton, director (Bill Plympton Studio)
• “Coyote Falls,” Matthew O’Callaghan, director and Sam Register, executive producer (Warner Bros. Animation Inc.)
• “Day & Night,” Teddy Newton, director (Pixar Animation Studios)
• “The Gruffalo,” Jakob Schuh and Max Lang, directors (Magic Light Pictures)
• “Let’s Pollute,” Geefwee Boedoe, story-design-animation (Geefwee Boedoe)
• “The Lost Thing,” Shaun Tan and Andrew Ruhemann, directors (Passion Pictures Australia)
• “Madagascar, Carnet de Voyage (Madagascar, a Journey Diary),” Bastien Dubois, director (Sacrebleu Productions)
• “Sensology,” Michel Gagne, director-producer (GAGNE International LLC)
• “The Silence beneath the Bark,” Joanna Lurie, director (Lardux Films)
• “Urs,” Moritz Mayerhofer, director (Filmakademie Baden-Wuerttemberg) [Pictured]

Beste live action-kortfilm

• “Ana’s Playground,” Eric D. Howell, director (StoryForge, LLC)
• “The Confession,” Tanel Toom, director (National Film and Television School)
• “The Crush,” Michael Creagh, director (Purdy Pictures)
• “God of Love,” Luke Matheny, director (Luke Matheny)
• “Na Wewe,” Ivan Goldschmidt, director-producer (CUT!)
• “Seeds of the Fall,” Patrik Eklund, director, and Mathias Fjellstrom, producer (Direktorn & Fabrikorn)
• “Shoe,” Nick Kelly, director, and Seamus Byrne, producer (Zanita Films)
• “The Six Dollar Fifty Man,” Mark Albiston and Louis Sutherland, directors (Sticky Pictures Ltd.)
• “Sma Barn, Stora Ord (Little Children, Big Words),” Lisa James Larsson, director and Andreas Emanuelsson, producer (Bob Film Sweden AB)
• “Wish 143,” Ian Barnes, director, and Samantha Waite, producer (Swing and Shift Films/Union Pictures)

Her er gårsdagens sak:

Oscar 2011: De 33 kandidatene skal først reduseres til ti, deretter til fem før en endelig vinner kåres 7. mars. Det hele skjer først i to avstemninger, der medlemmer av Akademiets animerte kort- og spillefilm gruppering stemmer frem de endelige fem. Etter dette er det åpent for hele Akademiet å stemme frem den ene som skal opp på podiet og motta gullstatuett, men det forutsettes at man har sett samtlige titler.

Det opplagt hvem vi på Montages mener både fortjener å vinne gullmannen. Anita Killis Sinna mann er et eksepsjonelt stykke filmarbeid -- rørende og underfundig, brutalt og ettertenksomt med egenartet visualitet av det slående slaget. At hun allikevel nå figurerer blant de resterende 33 må ikke bli en sovepute for de ansvarlige i Norsk filminstitutt og andre relevante pushere. Skal Killi oppleve å toppe det som har vært en seiersrunde av dimensjoner på festivaler i hele år, trengs det god drahjelp fra de rette instanser. Ender hun opp med å ikke bli nominert, ville det være en fallitterklæring for alle som jobber med lansering av norsk film i utlandet. Og nei, det er ikke nok å bli såkalt shortlistet. Her er et klipp fra det som etter min mening er den beste norske filmen på riktig så lenge:

Men Killi konkurrer ikke mot hvem som helst. Blant de andre nominerte finnes tidligere Oscar-kandidater som Tomasz Bagiński, Bill Plympton og Don Hertzfeldt, representert med henholdsvis kortfilmene Animated History of Poland, The Cow Who Wanted To Be A Hamburger og Wisdom Teeth. Klikker du deg på titlene kommer du til enten hjemmesiden eller et annet sted du kan få et glimt. Her er hele førstnevnte:

Den største utfordreren til Killi er nok igjen animasjonsgiganten Pixar. Riktignok Teddy Newtons Day and Night langt fra den godbiten vi har forventet å få fra den kanten, men den er både sjarmerende og morsom. Da er både kanadiske Lipsett Diaries av Theodore Ushev og Joseph Pierce A Family Portrait et mer fascinerende skue. Yumi Jungs Dust Kid er også en artig liten sak, en film jeg var med å plukke ut til visning under årets Kortfilmfestival i Grimstad. Her er en titt bak kulissene til Lipsett Diaries og intervju med regissør Ushev:

Jeg savner en del titler på listen, og merker spesielt fraværet av svensk kortfilm. Få lager bedre filmer i det formatet om dagen, men listen byr altså ikke på en eneste tittel. Ruben Östlunds Berlinale-vinner Hendelse ved bank var kanskje aktuell i fjor, jeg vet ikke -- hvis ikke er det nesten en liten skandale at den ikke er med på listen. Personlig savner jeg mer Fredrik Anderssons Watch Alice Bleed, men det er godt mulig den ble altfor brutal for det skjøre Akadmiet. Synd er det ihvertfall. Jeg er også overrasket over at en feelgood-perle som I Love Luci av Colin Kennedy ikke er med. Du kan se resten av de 33 kandidatene ved å klikke deg hit, og jeg vil også anbefale deg å bestille denne på dvd sporenstreks.