Årets beste filmer – topp 20, 2010

Har det vært et skuffende filmår i det store og hele? Vi i Montages er uenige, og det speiles også i våre lister for filmåret 2010. Riktignok satser vi ekstra høyt denne gangen, og har bedt staben plukke ut hele 20 favorittfilmer fra året som har gått.

Kanskje litt overmodig, og for enkelte av oss bød det på reelle utfordringer å finne så mange titler vi mente fortjente stemplet årets beste filmer. Andre i Montages hadde derimot ingen problemer, og slet heller med å prioritere fra en lang liste av filmer de forelsket seg i dette året. Allikevel er det enkelte titler som går igjen på nesten samtlige lister, og de speiler også året godt sett under ett. – 2010 har vært et fremragende år for amerikansk film, både av den helkommersielle sorten Hollywood serverer oss, men også i landskapet vi liker å referer til som indiefilm. Mer om det siden, først et overfladisk skråblikk på andre steder i verden.

Den europeiske filmen dominerte fullstendig fjorårets kritikerlister, både hos oss i Montages og ellers. Lars von Triers Antichrist og Michael Hanekes Det hvite båndet ledet an i et 2009 der også svensk og fransk film ga oss uforglemmelige knyttneveslag på kinolerretet. I år har derimot vært lite europeisk film å rope virkelig hurra for oss. Selv med titler som Polanskis Skyggen, franske Om guder og mennesker og Profeten, italienske I Am Love, greske Dogtooth, danske I en bedre verden og svenske Flickan manglet de virkelig store auteurene, de provoserende titlene og de virkelig engasjerende historiene. Eller kanskje ikke? Sistnevnte film kom ikke en gang på kino her til lands, og flere av årets beste titler forøvrig ble ellers aldri lansert på kino. 2010 var året da Arthaus lanserte italienske Sommerlunch i Roma for tantene på Frogner, men neglisjerte cineastenes behov for å se Gaspar Noés Enter the Void på stort lerret. I så måte et kroneksempel i en tid da distributørenes valg av titler fremstår som mer og mer absurd for oss som anser film som mer enn en unnskyldning for å rape popkorn.

Den norske filmen bød på sin side på større variasjon enn på mange år. Maria Sødahls Limbo ble derimot vårt første virkelig vellykkede forsøk på dramasjangeren på ganske så mange år, mens André Øvredal leflet nådeløst og ganske så underholdende med norske eventyr i sin Trolljegeren. Marius Holst viste muskler med Kongen av Bastøy, og Erik Skjoldbjærg knuste alle fordommer med Nokas. Noe lenger sør ga Abbas Kiarostami oss på sin side Certified Copy og Rafi Pitts The Hunter, mens Shirin Neshat brant seg inn på netthinnen med Kvinner uten menn. Den asiatiske filmen på sin side manglet som den europeiske, lokomotiver av det energiske slaget. Vi fikk ingen Mother eller Thirst, men det må nevnes at dette var året da Onkel Boonmee som kan erindre sine tidligere liv vant Gullpalmen. En tittel som først lanseres her hjemme neste år, men som allikevel figurerer på enkelte av våre lister etter visning under årets Film fra sør. Den søramerikanske filmen gjorde seg lite gjeldende på norske kinoer, men via festivaler og dvd har vi allikevel fått med oss godbiter som Lucrecia Martels The Headless Woman og Pablo Traperos Carancho.

Nei, det var den amerikanske filmen som dominerte i år. Det startet med James Camerons Avatar som etter premieren andre juledag, fikk gå over et år på flere kinoer i landet. Sammen med Tim Burtons Alice i Eventyrland viste den at 3D-filmen har funnet sin plass hos kinopublikummet, og demonstrerte ytterligere at blockbusteren såvisst ikke er død. Men der titler som Iron Man 2 og Robin Hood ikke gjort stort mer enn å kopiere utslitte formler, var det Christopher Nolans Inception som virkelig viste hva drømmefabrikken kan være god for. Kombinasjonen originalt utgangspunkt og Hollywoods maskineri, gjorde dette til en av årets største filmer – og Montages’ soleklare favoritt for filmåret 2010, om man ser alle listene under ett. Tett fulgt av en annen film som dominerte billettsalget i år; Pixars Toy Story 3 og David Finchers Oscar-favoritt The Social Network, har staben vært sjeldent enige om de øverste plassene på våre lister. Men den amerikanske filmen bød på flere fasetter enn på lenge i år, med mer uavhengige produksjoner som Casey Afflecks I’m Still Here, Noah Baumbachs Greenberg, Gregg Arakis Kaboom, Sofia Coppolas Somewhere og overraskelsen Exit Through the Gift Shop i regi av Banksy blant titlene vi har med i vår kåring av årets beste filmer 2010.

Listene er basert på filmer vi har sett på kino, festival eller dvd i inn- og utland. Enkelte titler kommer på kino først neste år, mens andre hadde premiere i fjor. Listene er derfor ikke representative for det vi kollektivt har sett i Montages, og enkelte titler kan ha figurert på andres lister fra fjoråret, eller dukke opp når 2011 skal kåres. Ta gjerne også en titt på fjorårets kåring, om du savner enkelte titler.

God lesning, og ikke nøl med å legge inn din liste i kommentarfeltet!