- Montages - https://montages.no -

Montages.no

Steven Spielberg vender endelig tilbake

Av Lars Ole Kristiansen , 10. november 2010 i Artikler

«The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn» (2011)

Steven Spielberg [1] er nesten synonymet til klisjébegrepet filmmagi. Vel fortjent; få om noen har laget like mange genuint berørende, ikoniske filmøyeblikk. Sykkelen med utenomjordingen som sveiper over månen, Oskar Schindler i snøen som skammer seg over at han ikke reddet enda flere, evakueringen av den mørkerøde badestranden en varm haisommer, brontosaurusene som grasiøst svinger halsene sine mens Dr. Ellie Sattler tørker av seg solbrillene, de fem tonene som buldrer ut av romskipet når menneskene endelig får nærkontakt av tredje grad, Indiana Jones som løper for livet foran en rullende kjempestein, Frank Abignale som flankeres av struttende femittallsblondiner foran flyterminalen. Og slik kunne jeg fortsatt.

Det er ikke få som slår seg på brystet når de – gjerne over noen øl i en litt intellektuell sammenheng – brøler ut en monolog om at Steven Spielberg er dårlig fordi han er sentimental, og at han står i forbindelse med både Satan og Walt Disney. For meg minner denne typen folk mest om gorillaer som ikke kan se forskjell på pizza og gryterett på hvitt brød. Jeg vil kanskje si at Spielberg er vår største nålevende filmskaper. Han er så intuitivt begavet at jeg er sikker på at han regisserer filmer i søvne. Si hva du vil om manuskriptene, historiene, de moralske postulatene osv., men filmhåndverket er alltid praktfullt. Og da mener jeg ikke flinkt og velprodusert. Det har en iver, en lekenhet, en uiomtståelig sans for rytme og presisjon – og ikke minst en sjelden evne til å fortelle. Spielbergs filmer er alltid ekstremt narrative, men samtidig sprekkferdige av filmpoesi. Hans faste fotograf de siste sytten årene, Janusz Kaminski [2], tegner glorier rundt karakterene med sin mesterlige bruk av motlys; John Williams [3] puster inn drømmende stemninger som biter seg fast i underbevisstheten, slik at du kan nynne melodiene i årevis; klipper Michael Kahn [4] kutter og hakker som en japansk mesterkokk. De er som en liten kjernefamilie – en filmfabrikk i menneskekjøtt.

[5]

«Robopocalypse» (2012)

Med andre ord: jeg er blodfan av Steven Spielberg (noe jeg vet jeg ikke er alene om her på Montages). En av de mest glitrende perleradene jeg har fått oppleve i mitt kinoaktive liv var Spielbergs ADHD-produksjon i første halvdel av 00-tallet. Seks filmer på fem år, hvorav to var gode og resten mesterlige. Men så ble det stille, og det eneste vi har fått servert siden den gang er et litt halvhjertet forsøk på å gjenopplive Indana Jones-franchisen. Det har vært masse snikksnakk og spekulasjoner rundt en drøss potensielle Spielberg-prosjekter, men det har blitt med skrikinga. Det mye omtalte science fiction-eposet Interstellar [6], med et originalmanus fra Jonathan Nolan [7]s blekkhus, har blitt utsatt så mange ganger at jeg ikke tør å glede meg lenger. Men nå kommer endelig ullet.

For i desember 2011 har Spielberg premiere på hele to filmer: familiekrigsfilmen (?) War Horse [8], som vi allerede har skrevet [9] en del om, og selvfølgelig Tintin: Enhjørningens hemmelighet [10]. For et par uker siden fikk vi dessuten vite at Spielberg tar steget til et nytt filmsett så snart han har feiret jul med venner og familie. Da skal han adaptere Daniel H. Wilsons science fiction-roman Robopocalypse [11]. En fortelling om menneskenes kamp for å overleve når robotene de selv har utviklet tar over. Møtet mellom menneske og maskin er mildt sagt ikke ukjent for Spielberg, og Robopocalypse høres på papiret ut som A.I. møter War of the Worlds. At Spielberg nok en gang vender tilbake til science fiction-sjangeren er som krem i mine ører, da jeg synes han besitter en unik evne til å løfte denne typen fortellinger ut av frysedisken og inn i menneskeligheten.

[12]

Steven Spielberg og Peter Jackson leker seg med «Tintin»

Ikke bare er det i seg selv oppløftende at mannen lager tre filmer på rappen, men ser man på Spielbergs karriere har han på mystisk vis alltid jobbet best under stress. Husk at A.I., Minority Report og Catch Me If You Can ble lansert innenfor tidsrammen av omtrent halvannet år. Enda drøyere var året 1993, hvor Spielberg hostet opp henholdsvis Jurassic Park og Schindlers liste – hvor drøyt er ikke dét? Jeg mistenker at Tintin har forskjøvet mange andre prosjekter for Spielberg, og det skal bli godt å endelig få se resultatet han og Peter Jackson [13] har jobbet så iherdig med. De første stillbildene [14] ble nylig sluppet, og det ser virkelig ut som om filmskaperne har gjort seg flid med å gi Hergés univers nytt liv, ved å plassere de tydelig animerte karakterene i bortimot fotorealistiske omgivelser. Selv drømte jeg om at Spielberg & Co. skulle lage en live action film, ettersom jeg synes den fransk-kanadiske tv-serien fra begynnelsen av nittitallet er så god at jeg vil ha problemer med å se Tintin i et nytt animasjonsunivers. Men jeg har vent meg til tanken og forventningene har begynt spiringsprosessen. Dog skal det bli spennende å se hvor serien går videre; nå som Jackson heldigvis skal lage Hobbiten [15], vil han da fortsatt få mulighet til å regissere film nummer to? Eller må han vente til den tredje? Hvem vil i så fall erstatte ham? (Det har kommet meg for øre at co-manusforfatter på den første Tintin-filmen, regissør Edgar Wright [16], diskuteres som et alternativ.)

Jeg håper i alle fall at Spielberg ikke låser seg til ansvaret for Tintin-seriens videre liv, fremfor å kaste seg på andre prosjekter. Slik jeg ser det må gjerne Spielberg fylle opp kalenderboka i enda lengre tid fremover og kanskje være litt vågal når han velger manuskripter. Spielberg mestrer alle sjangre, men er hovedsakelig forbundet med sine utpreget eskapistiske filmer. Derfor skulle jeg ønske at han utfordret seg selv med en ny München [17] eller to i den deilige grøten av barnefortellinger, tegneserieadapsjoner og robotfilmer. Dét hadde vært rosinen i pølsa. Men nå drømmer jeg meg bort og forbi. Det viktige er at de siste ukene har gjort verden oppmerksom på at Steven Spielberg – en levende legende – for alvor er tilbake.


Artikkel skrevet ut fra Montages: https://montages.no

Lenke til artikkel: https://montages.no/2010/11/steven-spielberg-vender-endelig-tilbake/

Lenker i denne artikkelen:

[1] Steven Spielberg: http://montages.no/filmfolk/steven-spielberg

[2] Janusz Kaminski: http://montages.no/filmfolk/janusz-kaminski

[3] John Williams: http://montages.no/filmfolk/john-williams

[4] Michael Kahn: http://montages.no/filmfolk/michael-kahn

[5] Image: http://montages.no/2010/11/steven-spielberg-vender-endelig-tilbake/spielberg3-2/

[6] Interstellar: http://montages.no/film/interstellar/

[7] Jonathan Nolan: http://montages.no/filmfolk/jonathan-nolan

[8] War Horse: http://montages.no/film/war-horse/

[9] har skrevet: http://montages.no/2010/05/spielbergs-neste-film-er-war-horse/

[10] Tintin: Enhjørningens hemmelighet: http://www.imdb.com/title/tt0983193/

[11] Robopocalypse: http://www.imdb.com/title/tt1541155/

[12] Image: http://montages.no/2010/11/steven-spielberg-vender-endelig-tilbake/spielberg5/

[13] Peter Jackson: http://montages.no/filmfolk/peter-jackson

[14] stillbildene: http://www.slashfilm.com/2010/11/06/images-steven-spielberg-peter-jackson-tintin/

[15] Hobbiten: http://www.imdb.com/title/tt0903624/

[16] Edgar Wright: http://montages.no/filmfolk/edgar-wright

[17] München: http://montages.no/film/munchen/

Copyright © 2009 Montages.no. All rights reserved.