Harry Potter med stålkontroll på publikum

Første del av syvende og siste utgave i Harry Potter-serien eide verdens kinosaler i helga. Det kommer kanskje ikke noen stor overraskelse, men 330 millioner dollar i total omsetning verden over, er allikevel mer enn mange hadde forventet.

Fansen har vist seg sjeldent loyale i denne sammenheng, og brorparten av billettsalget ble også hentet inn fra målgruppen 18-35 – altså kinogjengerne som har vokst opp med denne serien. De yngste var i sin tid 9-10 år når første film hadde premiere i november 2001, de eldste i midten av 20-åra. Når del to får premiere til sommeren, har det altså gått ti år siden første film spilte inn tett opp mot en milliard dollar verden over.

Besøket på Harry Potter-serien har vært jevnt høyt om man ser på de samlede inntektene, men interessen har svingt mellom de forskjellige filmene. Første film hentet inn massive 319 millioner dollar i USA alene, 6 millioner mer enn samtidige Ringenes herre: ringens brorskap, mens 2004s Fangen fra Azkaban endte opp med 249 millioner. Totalt verden sett under ett har tallene alltid ligget sted mellom 790 og 990 millioner dollar, altså med ganske markant gap mellom de mest og minst innbringende. Sålangt har likevel ingen filmer passert én milliard dollar, men det kan se ut som denne siste filmen vil gjøre noe med det. Riktignok vil valget om å ikke slippe filmen i 3D påvirke sjansene – disse billettene er som kjent 20-25% dyrere, og ville gitt det nødvendige pushet over den magiske grensen.

Emma Watson som Hermione Granger
Emma Watson som Hermione Granger

Siste film ut er utvilsomt den mest hypede og omtalte, og allerede i fjor høst begynte Warner Bros sin markedsføring. Det unike tillitsforholdet mellom billettløsere og studio gjorde at WB endog våget å omtale filmen med kun «HP7». Videre turte pr-arbeidet for første gang å virkelig slippe løs de mørkere sidene av serien, med plakater dekket av noe som kunne minne om blod og med selveste Galtvort i flammer på enkelte plakater. Den litt banale og stadig repeterende lovnaden om mørkere og farligere filmer, skulle også vise seg å endelig stemme med sluttproduktet.

330 millioner dollar på en helg (inkludert en del midnattsvisninger natt til fredagen enkelte steder i verden) bør altså tilsi at filmen greier å karre seg til én milliard i totalomsetning. I USA alene har filmen hentet inn 125 millioner fra 4125 kinosaler, et tall som plasserer den på en sjetteplass blant tidenes beste åpningshelger der. Tallene inkluderer også rekordstor omsetning i de 239 IMAX-salene filmen ble satt opp i; hele 10% av billettene. Sett i sammenheng med de tidligere filmene i serien, havner Harry Potter og Dødstalismanene hele 20 millioner dollar foran forrige rekordholder; Ildbegeret som i sin tid såvidt passerte 100 millioner åpningshelgen i USA.

Her hjemme var det også storstilt oppmøte i landets kinoer. Etter et år preget av skuffende besøk på både norske og amerikanske produksjoner, kan kinosjefene endelig glede seg over køer og varme billettmaskiner. 175,951 besøkende er et tall som ikke bare understreker den enorme interessen for serien her hjemme, men også behovet for en skikkelig crowd pleaser. Filmen er ute i 138 kopier her til lands, og om du regner deg frem til snittet per kinosal, ser du at de har vært fullstappede av forventningsfulle fans. I hovedstaden ble det satt rekord med hele 25,931 løste billetter, rett foran Max Manus sin tidligere rekord på 25,541. Topp 10-listen er uansett et tydelig signal om interessen,med hele fire av seks Harry Potter-titler:

Max Manus: 25.542
James Bond Quantum of the Solace: 23.667.
Istid 3: 20.502
Harry Potter og ildbegeret: 19.622
Inception: 19.607
Harry Potter og Halvblodsprinsen: 19.205
Harry Potter og fangen fra Azkaban: 18.662
Harry Potter og Føniksordenen: 18.541
Twilight New Moon: 18.264
Menn som hater Kvinner: 18.179

Det betaler seg å være trofast mot sitt publikum, og det ville være en overfladisk analyse å påstå at disse tallene utelukkende handler om å melke en interesse basert på bøkene. Med brorparten av serien av solid kvalitet – hjulpet frem av Warner Bros og produsentenes evne til å finne passende regissører, har vi lært oss at en billett til en Harry Potter-film er ensbetydende med stor underholdningsverdi. Det er allikevel enda mer imponerende hvordan serien har lykkes å etablere en såpass sterk emosjonell resonans hos sitt publikum. Fansen har godkjent og dyrket både casting og visualisering av bøker de setter umåtelig stor pris på, og vi andre har etterhvert også måttet innse at vi er blitt riktig så glade i både karakterer og univers.

Dette forholdet har til nå resultert i rundt 6 milliarder dollar i kinoinntekter alene, et tall som må ihvertfall dobles om man tar med dvd-salg og spin offs. Lite grunn til å se seg selv i speilet altså, Harry Potter, rent bortsett fra i ren og skjær beundring.