Submarino vant Nordisk råds filmpris 2010

OPPDATERT: I dag ble det offentliggjort at Nordisk råds filmpris 2010 går til Submarino -- mer om dette nederst i artikkelen.

Den nordiske filmbransjen har mye å vinne på å knytte tettere bånd til hverandre, både produksjons- og publikumsmessig. Vår lille avkrok i verden bør i langt større grad stå sammen om kulturelle uttrykk og opplevelser, men selv med så liten avstand har de nordiske landene altfor lite kunnskap om hva som foregår i et annet nordisk land. På filmfeltet har det vært særlig ille. Lenge. Men et lite lyspunkt, et grep som har gitt en effekt, er etableringen av Nordisk råds filmpris i 2002.

Prisen består av prestisje og synliggjøring på tvers av de nordiske landegrensene og en betydelig pengepremie på 350.000 danske kroner, som deles mellom regissør, manusforfatter og produsent. Siden 2005 har prisen blitt delt ut årlig til «en film med høy kunstnerisk kvalitet, og filmen skal samtidig være forankret i den nordiske kulturen og utmerke seg i kraft av kunstnerisk originalitet.» Årets fem nominerte er Submarino (Danmark), Den nakne mannen («Miesten Vuoro», Finland), The Good Heart (Island), Upperdog (Norge) og Metropia (Sverige) -- og alle disse ble presentert på arrangementet Nordisk filmhelg 2010 som ble avholdt på Gimle kino i Oslo i september. (Noen husker kanskje også at Montages bidro til å arrangere et mestermøte med regissør Thomas Vinterberg (Submarino) i den forbindelse.)

Selve utdelingen av prisen skjer i Reykjavik 3. november, og foreløpig gjenstår det for Norge og Island å ta hjem prisen. Danmark har vunnet tre ganger, Sverige to og Finland én. Blant årets nominerte finnes det ikke én soleklar favoritt, men både Metropia og Submarino står nok et hakk sterkere enn de andre -- skal man tro ryktebørsen. Likevel skal vi ikke utelukke at Upperdog kan hevde seg, i et heat der det egentlig er ganske jevnt -- ingen av filmene har klassikerpotensiale, men alle har egenart. Vinneren annonseres kl. 11:00, så følg med her fra da. Vi oppdaterer med kommentarer om vinnerfilmen i bunnen av artikkelen!

OPPDATERT: Så vant altså den danske favoritten Submarino, regissert av Thomas Vinterberg. Juryen bestod av lektor Anne Jerslev (DK), redaktør Johanne Grönqvist (FI), filmanmelder Sif Gunnarsdottir (IS), filmanmelder Le LD Nguyen (N) og filmanmelder Eva af Geijerstam (S). Her er deres begrunnelse:

Submarino er en tøff, men også dypt rørende historie om to brødre som er  knyttet sammen av en skjebnesvanger barndom. Filmen handler om brødre som blir pålagt de voksnes ansvar – og om barnet som bærer av en sosial arv, men også håpet om en bedre framtid. Den behandler temaer som traumer, skyld og forsoning. Submarino er et enkelt og samtidig komplekst kunstverk, med et sterkt manuskript og en stilsikker regi. En elegant, stram og velfungerende dramaturgi, nærvær i spillet og en intelligent bruk av lyd og lys bidrar til å skape dette innsiktsfulle bildet av menneskelivet.

Thomas Vinterberg har også selv noen takkeord etter offentliggjøringen:

Jeg er veldig glad for og stolt over å motta Nordisk råds filmpris. Feltet av gode filmer i så vel Danmark som de andre nordiske landene er på et virkelig høyt nivå, og jeg har dessuten stor respekt for de kompetente kreftene bak vurderingen. Jeg er beæret. Prisen oppfatter jeg for øvrig ikke bare som en påskjønnelse av oss bak Submarino, men av dansk film i det hele tatt. En utmerkelse som bekrefter styrken i og nødvendigheten av å skape og støtte danske filmer ut fra kunstneriske kriterier. En oppmuntring til dansk film om fortsatt å rekke ut over landets grenser.

I det store og det hele er det ingen overraskelse, men man kan spørre seg hva det er som hever denne filmen opp forbi f.eks. mer særegne prosjekter den svenske animasjonsfilmen Metropia eller Den nakne mannen -- dokumentarfilmen fra Finland om menn som sitter i sauna og forteller hverandre historier. En ting som det er tydelig at Submarino lykkes i, er å treffe publikum i følelsesregisteret, med en handling som tidvis har sterkt melodramatiske grep -- et lite barn må ta farvel med sin narkomane far… hvem kan ikke bry seg om noe sånt?

Likevel var fotoarbeidet i Submarino filmens største styrke, så siden pressekonferansen i dag ble etterfulgt av en mulighet til å stille spørsmål, sendte jeg avgårde et spørsmål til Vinterberg: Hvordan tenkte dere i arbeidet med den visuelle iscenesettelsen? Omtrent slik svarte han:

Det å skyte en film som dette, på lavbudsjett, gjør det vanskelig å få ting gjort. Sammen med fotograf Charlotte Bruus Christensen fant vi ut at vi måtte skyte med lavbudsjett som vår fordel, sikte mot de sårbare elementene fra boken og fokusere på det menneskelige. Hun gjorde en glimrende jobb, og som første film var dette en stor prestasjon, mener jeg.

Da Vinterberg var i Oslo for å snakke om sin karriere og arbeidet på Submarino, snakket han langt mer detaljert om akkurat dette -- og det var liten tvil om at den debuterende fotografen Bruus Christensen hadde lagt ned en betydelig innsats i å skape et sterkt visuelt preg i bildene, på tross av filmens lave budsjett. Vi gratulerer de danske vinnerne! Submarino har tilfeldigvis sine to siste kinovisningsdager i Oslo i dag og i morgen, så løp for å se -- her er traileren: