Utenom vårt eget Montages-sideprogram, er den aller viktigste begivenheten ved årets Film fra sør (etter min subjektive mening selvfølgelig) de to visningene av nyrestaurerte A Brighter Summer Day (1991) – den taiwanske mesterregissøren Edward Yangs «tapte» mesterverk . I april 2009 skrev jeg om filmens historie, og dens den gang nært forestående gjenfødelse. Etter å ha vært en forgjettet filmskatt blant fans av asiatisk, og særlig taiwansk, film – returnerte endelig A Brighter Summer Day ved Cannes-festivalen i fjor. Men hvordan? Jo, den cinefile arkeologen som reddet Yangs film fra glemselen heter World Cinema Foundation (WCF) – en stiftelse initiert av filmentusiast (og regissør) Martin Scorsese i 2007, med formål om «å sørge for at verdens filmarv ikke går tapt, ved å restaurere nøye utvalgte filmer».
Stiftelsen fyller dermed en ekstremt viktig funksjon for alle som bryr seg om filmhistoriens mange (dessverre) tapte filmklenodier. Det eksisterer riktignok nisjedistributører og filminstitutter rundt om i verden som jobber iherdig med lignende prosjekter, men WCF står i en uavhengig særstilling. Uten hverken nasjonale eller direkte økonomiske interesser kan de oppfinansiere redningsaksjoner for filmer som enten ikke har et bemidlet hjemland i ryggen eller har andre vanskeligheter som krever en kostbar rekonstruksjonsprosess. WCFs aktiviteter har siden lanseringen i 2007 etter sigende vært i kikkerten for Film fra sør, og i år kan de endelig presentere stiftelsen og de til nå restaurerte filmene i en særegen (men velfortjent) seksjon av festivalen.
Film fra sør kan nemlig, som første visningssted, presentere alle de 12 filmene stiftelsen har reddet siden oppstarten. Som de skriver på egne hjemmesider: «En slik komplett visning av WCF-katalogen har aldri blitt gjennomført tidligere. Vi er stolte av å kunne være først ute med dette og håper at det inspirerer til donasjoner slik at WCF kan fortsette sin innsats for verdens filmarv.» I tillegg til visningene av de tolv filmene, har Film fra sør organisert et spesielt arrangement for WCF i Operaen, der den brasilianske stumfilmen Limite (1931) skal vises med musikalsk akkompagnement av Bugge Wesseltoft med, ifølge festivalen, «et stjernelag av brasilianske musikere». Mer om dette her.
World Cinema Foundation har forøvrig også et nært samarbeid med Mubi, nettcinemateket som både er et forum for allverdens cineaster og som tilbyr kvalitetsfilm for streaming gjennom sine nettsider. WCF-filmene Dry Summer (Tyrkia) og The Housemaid (Sør-Korea) er tilgjengelig for gratis nettvisning på Mubi. Men ingenting overgår å se disse filmskattene på det store lerret, restaurert tilbake til sin opprinnelige form. Vi gleder oss!