Denne vårens utgave av Digital Storytelling, som for første gang ble avholdt i 2006, omhandlet temaet om visuelle effekters nye dimensjoner (visual effects – into new dimensions), og da med særlig fokus på den stereoskopiske filmen (3D) som har vært et særegent fenomen på kino de siste årene. Formålet med symposiumet er å dele kunnskap og erfaringer om hvordan visuelle effekter kan påvirke og forsterke filmfortellingen. Seminaret samler kloke hoder fra inn- og utland til foredrag, og har blitt et årlig samlingspunkt for den norske bransjen. Digital Storytelling tiltrekker seg ikke bare fagfolk innenfor visuelle effekter, men også filmarbeidere og -studenter fra både produksjonsdesign, foto og regi.
Montages er, som i fjor, mediepartner og vil gjøre et utvalg av årets presentasjoner tilgjengelige. I en rekke artikler, som vil bli publisert utover denne uken, vil vi presentere disse videoene slik at de som ikke var på seminaret likevel kan få med seg høydepunktene.
Norwegian VFX omelette presenterer en rekke showreels og prosjektbeskrivelser fra norske prosjekter. Her får vi se hvordan den norske bransjen arbeider og løser sine problemer. Den første videoen er fra Bug:
***
Den andre vidoen er Morten Skallerud i Camera Magica:
***
Jamie McCarter fra Storm Studios forteller om arbeidet med en Subaru-reklame:
***
Einar Rafoss Dunsæd, fra Gimpville, forteller om reklamefilmen Telenor Surf:
***
Nestemann ut er Ivar Rystad i Storyline Studios der han forteller om arbeidet med en reklamefilm som skulle benytte Petter Northugs ansikt i diverse stunts:
***
Stripe, ved Martin Skarbø, forteller om arbeidet med Pelle politibil går i vannet:
***
Torbjørn Nymark og Kim Baumann Larsen fra Placebo Effects holder innlegget «Bringing architecture to life», et prosjekt de gjennomførte i januar:
***
Montages kommer med mer fra Digital Storytelling i morgen.